Pony voor het eerst 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Pony voor het eerst 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 09:43

Zoals de titel al aangeeft staat mijn pony dit jaar voor het eerst 's winters 24/7 buiten. Hij staat op een paddocks paradijs en heeft bijna altijd ruwvoer tot zijn beschikking, wisselend in de vorm van stro of hooi. Verder is er een schuilstal aanwezig en heeft de pony geen deken op.

Nu vraag ik mij af hoe andere mensen dit doen als ze met hun paard/pony bezig zijn geweest en het dier erg gezweet heeft.
Gisteravond bijvoorbeeld heb ik hem een half uurtje gelongeerd en losgegooid (hij heeft daar heel veel lol in ondanks dat hij dus de hele dag vrij kan bewegen :+ ) en toen zweette hij behoorlijk, hij was zelfs bij zijn kont nat.

Kan ik hem dan gewoon weer buiten in de wind zetten? Of is het verstandig om even een zweetdeken op te gooien?

Verder heb ik het idee dat hij het wel koud heeft als het regent/druilerig weer is, dus een stuk bij de hals wegscheren is geen optie. Dan moet ik echt met dekens bezig gaan, maar dat wil ik liever niet.

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:50

Hier blijven ze even in de stal zolang ze nat zijn. Evt met een zweetdeken afhankelijk van hoe erg het is. Zijn ze nagenoeg droog gaat de deken af en de stal weer open.
Sowieso zorgen we dat er genoeg hooi is, ze eten zichzelf warm.

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Pony voor het eerst 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:51

Na een goede(!) cooling down zou het niet uit moeten maken als de vacht nog niet 100% droog is. Soms is het bijna onmogelijk je paard echt droog te stappen

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:54

De vacht hoeft niet droog te zijn voordat ze weer dekenloos buiten kunnen staan. Wat wel belangrijk is, is dat ze goed op adem zijn gekomen en de ademhaling weer rustig is.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:56

Zover ik weet moet het paard op de huid droog zijn, dan kan ie weer gewoon terug. De buitenkant van de vacht maakt niet uit.

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Re: Pony voor het eerst 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:14

Aangezien ze het heeft over 'erg gezweet' ging ik er van uit dat het paard dan dus niet op de huid droog was.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:19

Mijn paarden zelfde situatie als jij. Met eentje doe ik nog niks, dus daarbij is het niet van toepassing. Maar mijn shet, dikke vacht, kan flink zweten! Ik pas daar natuurlijk mijn training (mennen, niet rijden uiteraard ;) ) ook op aan (vaker tussendoor even stappen). En als ik klaar ben stap ik gewoon een flink stuk( kwartier ongeveer, als ik van de bak naar huis stap is ongeveer 1,5 km). Dan is zijn vacht nog echt drijfnat maar zijn huid is dan gewoon droog. Dan gooi ik hem gewoon dekenloos de wei op, nog nóóit (in die 18 jaar dat ik 'm zo heb) problemen mee gehad.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:19

Gewoon de wei op als ze op adem zijn, de haren zijn dan meestal nog zeiknat maar de huid niet meer. Zelfs met regen of vorst is dat nog nooit fout gegaan in mijn hele kennissenkring.

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:24

Maartje1990 schreef:
Mijn paarden zelfde situatie als jij. Met eentje doe ik nog niks, dus daarbij is het niet van toepassing. Maar mijn shet, dikke vacht, kan flink zweten! Ik pas daar natuurlijk mijn training (mennen, niet rijden uiteraard ;) ) ook op aan (vaker tussendoor even stappen). En als ik klaar ben stap ik gewoon een flink stuk( kwartier ongeveer, als ik van de bak naar huis stap is ongeveer 1,5 km). Dan is zijn vacht nog echt drijfnat maar zijn huid is dan gewoon droog. Dan gooi ik hem gewoon dekenloos de wei op, nog nóóit (in die 18 jaar dat ik 'm zo heb) problemen mee gehad.


Hoe controleer je dan of de huid droog is? Dit kun je niet door de vacht heen voelen lijkt me?

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:25

Ik heb een shetlander met genoeg wintervacht voor de ijstijd. Ze loopt redelijk fanatiek voor de kar. Afgelopen zaterdag nog 20 kilometer door het bos gereden. De eerste en laatste kilometer stappen wij.
Bij terugkomst is ze nog steeds behoorlijk nat en een beetje warm. Ik kies er dan voor om haar in de schuur binnen neer te zetten met een grote pluk hooi. Zonder dekentje. Zo eet ze zichzelf warm en krijgt het lichaam even de tijd om weer 'af te koelen'.
Na een half uurtje zet ik haar weer terug in de kudde. In de kudd heeft ze ook onbeperkt te eten en een droge schuilstal.

Mag jouw pony wel in de schuilstal staan? Want ik ken genoeg verhalen waarbij de schuilstal te klein is voor het aantal paarden of waarbij de dominante paarden verhinderen dat andere paarden in de schuilstal mogen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Pony voor het eerst 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:08

Jojoleine als je de haren aan de kant duwt kun je het zien/voelen. Maar het is de normale functie van de vacht dat die het vocht naar boven werkt. Wanneer je paard niet meer zweet (omdat die ondertussen al lange tijd rustig stapt) zal het zweet dat er is naar de bovenkant an de vacht gaan en komt er geen nieuw zweet meer bij. De verdamping van het zweet vindt aan de buitenkant van de vacht plaats.

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 03:02

Als je paard niet geschoren is hoef je er geen deken op te leggen als hij bezweet is. Een paard zweet om warmte kwijt te raken. Daar een deken op leggen werkt alleen maar averechts.

Ruim twee jaar geleden is mijn pony buitenpony geworden. Ze was toen 24. En ik merkte toch aan haar, hoewel het een shetlander met bijbehorende vacht is, dat ze het koud heeft in de herfst en winter. Dus ik werk wel met dekens. Een paard kou laten lijden omdat je het onhandig vindt om hem warm te houden vind ik niet kunnen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Pony voor het eerst 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 03:10

Een vacht werkt hetzelfde als een wollen/fleecedeken en transporteert vocht van de huid naar boven, waar het dan kan verdampen.
Wat ik wel vaak doe ik, zoals vroegah op de manege, opwrijven. Niet droogwrijven, maar gewoon met een pluk stro tegen de vacht in. Zo zorg je dat er wat lucht tussen de haren komt en voor isolatie zorgt. Zo deden de boertjes dat vroeger altijd bij hun werkpaarden, toen er nog geen dekens bestonden.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 10:51

Puppy1128 & Meintje: Hij was inderdaad niet droog op de huid, maar wel weer op adem want ik was al een tijd niet meer fanatiek bezig. Beetje uitdraven en stappen aan de longeerlijn.

Sakvis: Hij mag in de schuilstal staan, de pony's gaan gelukkig erg leuk met elkaar om en staan ook vaak samen te eten.

Even samengevat: De meeste mensen laten hun paard op adem komen en zetten hem dan terug in de wei zonder problemen. Eventueel even in de stal houden en daar wat voeren om niet te koud te worden.

Is het dan ook geen probleem als de pony nog dampt? Zoals bij de situatie in de beginpost was het rond 7 uur savonds en begon het flink af te koelen en veel mist te komen. Zelfs dan is het dus geen probleem om nat weer stil te staan?

Voor de mensen die reageren op de laatste zin van mijn beginpost over dat ik het idee heb dat mijn pony het wel koud heeft als het regent. De laatste keer dat het regende bleef hij heel sneu bij de andere twee ponys staan met een samengeknepen kont tegen de regen in. Dus als hij ervoor kiest om in de regen te blijven staan terwijl hij gewoon in de schuilstal kan, heeft hij het dan ook koud? Of vond hij de regen gewoon vervelend/irritant?
Bij een echte stortbui rent hij wel naar de schuilstal, dus ik weet zeker dat hij de link gelegd heeft dat het daar droog is :)

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:42

Vind jij het gek dat hij bij zijn vriendjes blijft ondanks dat hij het koud heeft? Dat hij buiten staat betekent niet dat hij de regen niet erg vindt. Wel dat hij in zijn eentje binnen staan blijkbaar nog minder aantrekkelijk vindt.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Pony voor het eerst 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:06

Niet zo'n zorgen maken. In de regen staan die van mij ook met samengeknepen billen. Ze gaan echt met opzet met de kont in de wind staan. Na het rijden of andere activiteiten is goed uitstappen belangrijk, en dan kunnen ze weer in de wei. Pony's kunnen echt wel keuzes maken, en willen ze niet in de regen staan, dan zoeken ze wel beschutting. Ook als de vriendjes een andere keuze maken. Zodra het weer omslaat en ze hebben nog niet voldoende vacht, dan kunnen ze het best even wat fris hebben. Een gezond goed gevoed paard is echter evolutionair in staat binnen korte tijd vacht aan te maken. Ze krijgen het pas echt koud als ze onvoldoende ruwvoer krijgen. (wat niet wil zeggen dat je oude of niet zo gezonde paarden niet mag ondersteunen met een deken, maar dan zit je er de hele winter aan vast).

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:07

Kudde is altijd belangrijker dan schuilen (en soms ook eten). Als jouw pony dus de enige is die echt moeite heeft met het nederlandse herfst/winter weer, dan zal je misschien toch aan de dekens moeten.

Na uitstappen en op adem zijn half uurtje opsluiten in de schuilstal met dikke pluk hooi is zeker optie, dan is de overgang kleiner, zeker als het waait. Verder mits je niet te intensief werkt, zal het flink zweten met een maandje wel ophouden als de buiten temperatuur en de dikte van de vacht meer in balans zijn. Het is nu eigenlijk nog te warm voor de wintervacht en dan betekend werk (zelfs enkel wat stappen met ruiter er op) = zweten. Keuze is (deels) scheren (met de hele dekenstoelendans die daar bij komt) of terugschakelen in werkintensiteit. Winter staptraining kan geen kwaad en al helemaal niet om gewoontes qua waar buiten normaal gedraafd of gegaloppeerd wordt er uit te halen.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Pony voor het eerst 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:24

Ik gebruik mijn paard in de winter bijna altijd s morgens. Lekker op buitenritten en daarna krijgt hij in de schuilstal zijn ontbijt.
Zweetdekens gebruik ik alleen als hij echt nat is, maar dat probeer ik altijd te voorkomen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:59

8nnemiek schreef:
Een vacht werkt hetzelfde als een wollen/fleecedeken en transporteert vocht van de huid naar boven, waar het dan kan verdampen.
Wat ik wel vaak doe ik, zoals vroegah op de manege, opwrijven. Niet droogwrijven, maar gewoon met een pluk stro tegen de vacht in. Zo zorg je dat er wat lucht tussen de haren komt en voor isolatie zorgt. Zo deden de boertjes dat vroeger altijd bij hun werkpaarden, toen er nog geen dekens bestonden.


idem erg nat even stro (beetje ineenrollen) tegen de haren in.. dan wel heel even uit de wind houden, want er kan dus nu wel lucht tussen komen..

maar meestal doen we het gewoon simpel.. goed uitstappen en even een kwartiertje een zweetdeken op..
als de zweetdeken klam aanvoelt, is de pony voldoende droog om weer zo het land op te kunnen, of de normale deken weer op te kunnen.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Pony voor het eerst 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 00:04

Bedankt weer allemaal :)

Koper en Tamary: Bij de stortbuien was hij de enige die naar de schuilstal sprintte. Dus hij kiest dan dus wel duidelijk voor droog staan boven de kudde..

Misschien maak ik me dan toch gewoon teveel zorgen.

Plan van aanpak voor nu is dan ook om gewoon lekker door te trainen/werken. Tricky geeft namelijk duidelijk aan dat hij het wel nodig heeft ondanks het 24/7 kunnen bewegen, hij gaat anders enorm opdringerig aandacht schooien en schrikkerig doen om allerlei kleine dingetjes.
Na het werken geeft ik hem zijn luzerne en vitaminebrokjes, als het erg koud is en hij heeft flink gezweet dan leg ik even de fleecedeken op om te snel afkoelen te voorkomen. Na dat kwartier/half uur gaat de fleecedeken af en mag hij met een natte bovenvacht weer lekker bij zijn vriendinnetjes lopen.

Is het wat warmer/heeft Tricky weinig gezweet dan krijgt hij enkel de luzerne en niet de fleecedeken :)

Ik denk/hoop dat het dan allemaal wel goed zal gaan.

Verder kijk ik nog even aan hoe hij het gaat doen als het weer echt herfstweer wordt. Als hij duidelijk laat merken dat hij het koud heeft dan krijgt hij gewoon een regendeken om tegen de wind en regen.

Manarosao
Berichten: 33
Geregistreerd: 07-01-16

Re: Pony voor het eerst 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:52

ik ken genoeg paarden die elke dag buiten staan, een deken zou ik alleen op doen als het echt nodig is, een paard heeft immers een vacht om zich te beschermen

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Pony voor het eerst 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:56

Mijn pony stapte ik altijd uit tot ze weer op adem was, en dan even in de bak los zetten waar ze heerlijk kon rollen. Het zand neemt wat vocht op. Zolang ze niet nat zijn op de huid kunnen ze weer in de wei.

Mafflinger
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Pony voor het eerst 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 12:45

Lastige kwestie en lastig te beoordelen vanachter een scherm. Enige wat ik kan zeggen dat ik die van mij rustig met wat zweet buiten zet, mits het niet mega waait en regent en het om maar een klein beetje zweet gaat. Anders gaan ze gewoon lekker even op stal tot ze droog zijn, maar wel gewoon zonder deken. Mijn ervaring is als ik er een zweetdeken overheen gooi het alleen maar langer duurt totdat ze droog zijn.

Tompoesj
Berichten: 18
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Pony voor het eerst 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:37

Denk dat het ook ligt aan de hoeveelheid en het weer. Mocht het erg nat zijn en erg koud zou ik wel een zweetdeken gebruiken.