Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:57

De enige reden om een deken op te doen is om het dier kort in zijn vacht te houden, daar ben je nu al te laat mee :D

Dus lekker die deken aflaten, ruim voldoende ruwvoer ( dat is immers de warmtebron voor je paard) en je vooral niet te druk maken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:07

Ja hoor, gaat best.

Mijn New Forest en Shet stonden met de oude dame 24/7 buiten vorig jaar met 2 schuilstallen en bomen. Ze hadden een 0gr regendeken op, maar het weer bleef best zacht. Omdat ik toen wist dat ik ze niet zou rijden of mennen, heb ik op een mooie dag de dekens af gedaan en niet meer op gelegd.

Ze hebben zich prima gered. Vacht werd niet eens zo dik als ik verwacht had.

Enkele keren heb ik een klein rondje gereden en de NF na het rijden zo were terug gezet. Goed op adem natuurlijk.

Nu hebben we ze van 8 tot ongeveer 21 uur buiten staan en blijven die 2 ook weer zonder deken. Ook nu doen ze weinig door een blessure van de NF en als ik wel een ritje zou kunnen en willen maken straks, kan ik altijd nog scheren of zet ze zo weg gewoon.

Toen het van de week opeens kouder werd zag ik bij de shet echt wel de vacht rechtop staan. Beiden zijn 18, dus niet de jongste.
Ze staan op onbeperkt hooi en krijgen nu een klein beetje speedibeet op stal.

Er was maar 1 nadeel; Ik sprong op mn NF om te stappen. Hij leek droog, maar was nog nat, dus ik zat hartje winter met hele natte kont op mn pony.

Onze oude quartermerrie van 23 krijgt een deken omdat we har nog wat rijden en ze echt wat stram kan zijn. Die bouw ik ook echt snel op naar dikker. Onze jonge quarter heeft echt een dun velletje en heeft ook dekens op.
Buiten de temperatuur is het gewoon ook lastig om op een nat paard te rijden. Tenminste, dat vinden wij.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:18

Mijn paard staat normaal gesproken ook goed in de dekens om zijn vacht mooi kort te houden. Ik train dan ook heel de winter door.

Vorig jaar zomer heb ik mijn been gebroken en stond hij toen al voor vakantie ergens anders op de wei. Ik heb hem toen laten staan en pas eind november terug gehaald. Omdat hij toen toch stilstond heb ik hem zonder deken laten staan en dat ging prima. Hij kreeg 4x per dag een hooinet, ong. 10 kilo per net, vol(hij stopt niet met eten als je onbeperkt voert. Dit is toen geprobeerd). Het drama begon pas toen ik hem weer op ging bouwen, hij van 10 minuten draven ruim een uur nat bleef en dus geschoren moest worden. Scheren was 1 groot drama. Daarna heeft hij het ondanks de dekens flink koud gehad.

Gewoon proberen, die deken ligt er zo op als hij het koud krijgt.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:29

Nat van zweet is helemaal niet zo erg als men denkt. Paard moet goed op adem zijn en op temperatuur. Dan kunnen ze zo weer naakt naar buiten.

Onbeperkt hooi kan geen kwaad en hebben ze ook echt wel nodig. Maar je hooi moet wel van goede kwaliteit zijn. Liever te arm en wat bijvoeren dan te rijk.

Mensen denken veel te snel dat hun paard het koud heeft. Onze shet had haren omhoog staan vd week. Dat is prima, de vacht gebruikt hij zoals het hoort. Hij heeft nog geen wintervachtje. Met dekens belemmer je die functie en moet je heel goed weten wat je doet.

Paarden bijvoorbeeld heel dik in de vacht laten komen en dan bij extreem weer een 0gr regendekentje opleggen is slecht. Je legt de vacht plat en het paard kan zichzelf niet warm houden met zijn vacht.

Behalve de jonge ruin, zijn ze voorheen ook allemaal geschoren, soms maar half. Maar ik hoef het maar 1x pj te doen doorgaans.
Zoals nu staat de oude merrie met 0gr en wisselt het weer nog wat. Straks ga ik haar scheren en leg een 200gr op. Ik wacht alleen op iets kouder weer dat die ook past bij de temperatuur.
Daarna gaat er bij vorst een dikke deken op met hals. Dat gaat soms best snel achter elkaar.

Als ik ze half scheer, zweten ze nog iets, maar dan gaat er gewoon een deken op na het rijden en daar hebben we echt nog nooit problemen mee gehad.

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 14:39

Onze paarden hebben nooit een deken op, maar die staan wel 's nachts op stal. Hebben vrijwel altijd ruwvoer en krijgen 2x per dag krachtvoer.