onweer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

onweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 02:35

Het was vanavond nog lekker, dus de paarden buiten laten staan. We staan midden in het bos en onze pony's staan op paddocks langs de bosrand. Dat is juist lekker voor wat beschutting, zeker de afgelopen dagen. Ik zag dat er buien zouden komen, maar leek wel mee te vallen, dus heb ze lekker laten staan.
Vanaf morgenavond zouden ze weer op stal gaan.

Net ging het hier vreselijk tekeer, dus dan kan ik zelf al niet slapen en dat ik niet even snel naar ze toe kan, vind ik ook vreselijk. Ik heb even met mn man overlegd, maar net tijdens de buien er doorheen gaan lopen, was helemaal niet slim.

Ze staan wel vaker met flinke buiten buiten, maar 's nachts vind ik toch spannender. En als ik die echt harde knallen hoor, weet ik niet of ze inslaan, waar ze inslaan etc. We wonen 15km van stal, maar daar in het bos zal het anders zijn dan hier in een woonwijk.

Er staan meer paarden buiten, ook op andere plekken en verderop ook koeien bijv, maar ik ben zelf wat angstig.

Aan de ene kant denk ik, die bomen staan er al eeuwen, dus die gaan nu niet opeens kapot door onweer. Ze hebben al duizenden onweersbuien meegemaakt. Maar regelmatig gaan er toch bomen en vee door inslag.

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 03:11

hier gaat het ook tekeer .. ik zou ze lekker buiten houden 1 voor je eigen veiligheid en 2 als een paard binnen staat en het slaat in kan hij nergends heen buiten kann hij wel "vluchten id paddock". mijn paardje staat ook buiten opt land midden in een open veld . denk dat hun meer kans maken als het inslaat of iets dergelijks .

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 03:19

Ik heb er nu ook 3 buiten staan, D pony en 2 shetten. Hoorde hier net ook onweer, maar eerlijk gezegd denk ik nu pas aan ze, door jou topic.

Komt omdat ik eerder wel ging kijken en 2 van de 3 dan languit lagen te snurken met een waker erbij, die ons aankeek van, ehhh het is laat, laat ons met rust! :')

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 04:54

Herkenbaar dit! Ik ben nog zo'n gek die de paarden gaat binnenhalen tussen de flitsen Door..Nu woon ik er wel bij maar ben als de dood voor onweer! Bij mij is het ook echt om gezondheidsredenen dat de pony ( zolang t weer t toelaat buitenstaat!

Moiraliann
Berichten: 120
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Grootebroek

Re: onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:09

Bah ik vond het ook maar niks vannacht. Ik ben zelf al niet dol op onweer dus kan je beweegredenen begrijpen.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:32

Ik ben ook wel eens in een dikke onweersbui naar het land gereden. Om ze daar vervolgens lekker lekker grazend midden in het land aan te treffen. Even staan te kijken maar totaal geen reactie op de flitsen en de klappen.
Sindsdien maak ik me er een stukje minder druk om

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:48

paarden weten nu ook wel dat dit bij de natuur hoort,wij maken het altijd erger dan hun.

enige waar je moet mee opletten is als ze in een open stuk weide staan zonder beschutting of bomen.

Ik 'ken' meerdere paarden die gestorven zijn doordat een bliksem op hun is ingeslagen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Re: onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:53

Alles staal buiten en blijft buiten.
Als ik moet kiezen vind ik er liever een die getroffen is door de bliksem dan dat ze allemaal levend verbranden omdat de bliksem in de stal slaat.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:54

Ik heb er twee buiten staan en twee binnen.
En ik vind beide eng.
De twee buiten vind ik eng omdat ik bang dat het op hen zelf inslaat of net op de boom waar ze bij staan.
De twee op stal ben ik bang dat het op stal in slaat en alles brand en ik ze niets kan redden.

Dus algemeen.
Ik ben bang van onweer dat er iets gebeurt met de diertjes.

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:57

Die van mij staat 24/7 buiten, dus ook gisteren met het onweer. Niks aan het handje hoor, paarden die vaak buiten staan zijn wel wat gewend wat betreft weersomstandigheden en ze in een stal zetten levert denk ik een hoop meer stress op.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:05

Blijft altijd lastig. Hier ik verander verder niets. Als ze buiten staan blijven ze gewoon buiten. Ze zijn het wel gewend. Denk zelfs dat het voor onze paarden fijner is als ze buiten staan. Op sluiten in een stal zal ze eerder onrustig maken. Zeker als ik ze nu binnen zou zetten terwijl ze altijd buiten staan.
Ben zelf ook niet echt rustig met onweer. Bij ons is er dus weleens wat gebeurt met de onweer bij de paarden. Maar dat moet je ook gewoon los laten. Of ze nu binnen of buiten staan zou me er niet rustiger bij voelen als ze binnen staan. Het idee dat daar de bliksem in slaat. Het is altijd wat.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 12:10

3 van de 4 konden voorheen zelf kiezen. Vanwege noodzakelijke verhuizing gingen ze nu steeds rond 22uur naar binnen en 's ochtends om 8uur naar buiten.

Ik vind op open wei net zo eng als aan zo een bosrand. Er staan heel veel grote bomen zo midden in het bos.

Mijn oude ruin en shet staan samen op kleine afgezette paddock, omdatd e ruin een blessure heeft. Dus die kan niet echt heel erg weg.
Daarnaast staan de andere 2 in een normale paddock, omdat die geblesseerde rustig moet blijven en vooral de merrie naar hem gaat roepen als ze wel op stal had gestaan.

Het zijn absoluut geen stress kippen en reageren doorgaans nergens op. Met oud en nieuw werd op vorige plek gevraagd ze binnen te houden, maar op de rotjes die al gegooid werden reageerden ze nooit en dan heb ik idd liever buiten een schrikreactie dan binnen.


In het schuurtje waar wij staan zal het niet snel inslaan. Het is een laag, klein schuurtje tussen de grote boerderij en binnenbak in. De stal gooit meestal de hoofdstop uit bij dit soort weer zeiden ze.

Ik ben gister uiteindelijk gaan slapen met het idee, dat als ze dan een klap hebben gehad, het wel snel is gegaan. Het was echt te hard om er zelf doorheen te gaan lopen in het bos en voor ik er was, was het al bijna over.

Het is erger als je zelf wat bang bent natuurlijk.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:58

In 2007 is jip overleden door bliksem inslag, hij is direct op zijn borst geraakt. Om 12 uur nog gezien helemaal top om 15 uur werdt ik gebeld dat hij dood op de wei lag.

Ondanks dat heb ik mijn oude pony altijd buiten laten lopen omdat de kans dat er wat gebeurt zo ontzettend klein is :)

edit: nu heb ik geen paard meer dus hoef ik ook niet meer in de stress te zitten :p want die bleef ik wel altijd houden

Kimmie

Berichten: 754
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:52

Kirri, wow dat is erg heftig! De kans daarop is inderdaad super klein, maar kennelijk kan het toch gebeuren.

Zelf zou ik het een fijner gevoel hebben wanneer mijn paard buiten wat ruimte heeft en een schuilstal (open, niet met 3 wanden) waar hij in kan schuilen. Ik zou het veel enger vinden om mijn paard in een stal van 3x4 of dergelijke neer te zetten. Wanneer hij dan van angst gekke dingen kan gaan doen eerder kan verwonden dan wanneer hij wat meer de ruimte heeft in schuilstal met paddoc/weide.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:09

Het voordeel van sterven door bliksem is inderdaad dat het heel snel gaat, ze krijgen er echt niets van mee.

Hier wel eens de bliksem ingeslagen 20 meter verderop, schrok me dood van de klap (de ruiten trilde) en ben naar buiten gelopen waar de paarden nog kalm hun hooi stonden te eten :Y)

pien_2010

Berichten: 43311
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:39

Mijn paarden staan altijd buiten, weer of geen weer. Ik zou de paardjes zeker niet gaan halen, gezien het feit dat je zelf dan ook nog risico loopt. Ik ken het gevoel. Ben ook altijd blij als ik ze na het geknetter fris en fruitig zie grazen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: onweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 23:50

Kirri wat heftig. Het kan troosten dat je paard lekker paard was en het heel snel gaat. Maar kan me de schrik, het ongeloof en je verdriet dan zo goed voorstellen.

Die van ons vinden het niet eng buiten of op stal. Zijn altijd samen en heel relaxed.

Ik ben zelf wel wat bang voor onweer, dus dat is het grootste probleem.
Je weet dat er iets kan gebeuren, maar het gebeurt relatief weinig. Het gaat snel, maar het niet weten maakt me zo een avond/nacht ook onrustig. Bang voor dat belletje ofzo....

Ondanks dat lopen we er tijdens zulke harde klappen echt niet doorheen.

Ze staan langs het bos en hebben veel beschutting en schaduw van de bomen. Voor de warme dagen heel fijn, hoewel ze vaak in de zon staan....maar met buien zou ik dan buiten liever een ruime schuilstal hebben.
Voorheen hadden we een container open met stukje bos. Dan weet je niet wat ze doen. Was ik ook niet altijd rustig, maar het gevoel dat ze konden kiezen gaf wel rust.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 04:07

Ik maak me niet zo veel zorgen meer... Hier staan ze altijd buiten, 24/7 in alle seizoenen. Met -40 in dr winter, in de zomer hebben we elke avond onweerstormen (en soms best heftig) en een aantal weken geleden zelfs een tornado met behoorlijke hagel en regen, alle paarden hebben het overleefd zonder te veel krassen. Paarden kunnen meer aan dan we denken!
Niet dat ze bliksem overleven.. een risico is t altijd. Maar dat is in de stal ook zo. Als de bliksem in slaat op stal en alles in de fik staat..

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 07:14

Hier staan ze ook 24/7 buiten en vind het niet zo "spannend" ik weet dat ze er tegen kunnen en rustig blijven maar soms wel een kriebel van straks slaat het in. Maar gelukkig veel bomen om het land, 1 keer mee gemaakt dat boom door midden was dat was schrikken maar ponys keken er niet van op.

pien_2010

Berichten: 43311
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:00

Wat Kirri heeft mee gemaakt is verschrikkelijk, maar zoals hierboven geschreven dat kan ook in de stal gebeuren. Het voordeel is als je paarden altijd buiten staan, dan mocht je tijdens het rijden eens overvallen worden door noodweer, dat de paarden er relaxed onder blijven. Voor de baasjes is het wat minder.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: onweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 13:00

Het ligt er voor mijn gevoel ook aan hoeveel ze kunnen kiezen. Toen ze in een bosje stonden, konden bomen ook omvallen bijvoorbeeld. Maar aan de andere kant dacht ik wel; ze kunnen schuilen en de bomen staan al eeuwen daar.

Ze stonden nu op paddocks, dus beperkt in keuze. Helft onder bosrand en helft vrije ligging aan weides. Met name de shet en NF konden weinig kanten op, omdat de paddock verkleind is vanwege blessure.

's nachts naar stal rijden, doen we ook niet, tenzij er echt nood is. De klappen waren laatst zo hard, dat je er ook niet doorheen moet lopen.
Maar je moet naar bed en weet niet of het is ingeslagen en ze allemaal nog rechtop staan. Je gaat onzeker slapen en dat maakt het lastiger.

Ik vind zelf die harde klappen echt vreselijk. Onze paarden vinden het niet eng. De jongste is 6 en de oudste 23, dus die hebben al meer buien meegemaakt.

Hopelijk kunnen we ze over een tijdje aan huis hebben. Ik zie zelf toch liever iets van een soort pp met voldoende schuilmogelijkheden voor me en zou dan na ergste klappen even gaan kijken om daarna rustiger te slapen.

De schuur waar ze in staan is oud, dus heeft al heel wat buien meegemaakt ook. Hij is laag tegenover de boerderij en binnenbak waar hij tussenin staat. De stal zet de hoofdstop om bij zulke extreme buien en heeft volgens mij op de boerderij, die vast zit in aan onze schuur, bliksemafleiders.

Wij wonen hier nu 5 jaar en de knallen lijken hier wel harder. Vanaf mn jeugd in Almere gewoond en ook daar harde knallen meegemaakt, maar bij het water, waar we woonden, leek het altijd iets verder weg te blijven.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:11

Ik zet de boel zo mogelijk binnen.

Een keer meegemaakt dat door heftig onweer de boel aan de haal ging en door alle hekken en draden heen ging. Dat was in de nacht. Nu staan heb ik ze nu op een stal waar ze in de nacht altijd binnen staan dus hoef ook niet meer te kiezen.

Als er voor overdag echt heftig onweer verwacht word haal ik ze wel eerder binnen. Voor gewoon onweer laat ik ze buiten.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:01

Met onweer vind ik die bomen inderdaad ook helemaal geen prettig idee. Helemaal niet omdat het een smalle wei is. Als er een boom geraakt wordt is er geen ontkomen aan.

Één keer ben ik met noodweer naar de wei gegaan (toen nog andere locatie). Één van de paarden was bang. Ze stonden buiten (buitenpaarden met schuilstal, waar ze dus niet in gingen staan), en twee vriendjes stonden naast het bange paard. Elk aan een kant, flank aan flank. Het bange paard snuffelde af en toe aan de neuzen van zijn vriendjes, ze waren 'm echt aan het helpen. Die van mij doen er gelukkig niets op. Het is inderdaad voor ons mensen het vervelendst.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:25

Ik vond het ook heel heftig, mijn troost is dat hij niet geleden heeft. Er waren geen sporen van struggle (sorry weet even het nederlandse woord niet meer) je zag een duidelijke brandplek op zijn borst. Waar hij stond is hij gevallen zeg maar. Er waren hier ook bomen en nog 5 andere paarden. Hij heeft er zelf niks van gemerkt zijn moeder die ook in de kudde stond die had het er echt moeilijk mee.

Maar nogmaals als ik nog een paard had zou ik het paard buiten laten staan want de kans is zo klein. Wel vind ik het heel moeilijk om niet zenuwachtig te zijn met onweer. Want het hangt toch in je achterhoofd.

roxiie

Berichten: 7827
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:37

Polly schreef:
Alles staal buiten en blijft buiten.
Als ik moet kiezen vind ik er liever een die getroffen is door de bliksem dan dat ze allemaal levend verbranden omdat de bliksem in de stal slaat.



Ik vraag me altijd af, of mensen ( bedoel jou hier niet specifiek mee hoor Polly :) ) die deze gedachtengang er op na houden zichzelf ook buiten begeven met onweer of toch een veilig heenkomen binnen opzoeken?

Ikzelf begeef me met onweer niet buiten, dus mijn paarden ook niet.