Tinker scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lina

Tinker scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 17:16

Hoi allemaal!
Ik ben sinds een 3 tal maanden de trotse eigenaar van een Tinker merrie Leentje. Hiervoor was ze manegepaard en in de winter werd ze nooit geschoren, ze kreeg dus een hele dikke wintervacht. Nu train ik wel iets intensiever met haar dan toen ze gewoon 2x per week manege lessen moest lopen. Ik rij haar zelf 5 tot 6 keer in de week.
Zelf wanneer ik er nu rijd staat ze elke keer al volledig in het zweet en ik heb schrik dat dit er deze winter dus zeker niet op gaat verbeteren.

Nu vraag ik mij af wat het beste is dat ik kan doen in deze situatie? Vroeg genoeg beginnen met een dik deken op te leggen? Of toch scheren overwegen?
Stel dat scheren nu een goede optie zou zijn dan zit ik bv wel met der sokken want die wil ik er echt wel niet af doen eigenlijk... ?

Foto van Leentje:

Afbeelding

iEmmaaa

Re: Tinker scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:32

Ik zou redelijk op tijd beginnen met een deken, vaak kun je het daarmee wel goed controleren. Merk je dat ze toch te dik in de vacht komt, dan kun je haar altijd ook nog later in het seizoen scheren. Ik scheer mijn paard soms wel twee of drie keer in het seizoen (iets met een ontplofte teddyberen vacht ;) ). Als je al haar sokken wilt laten zitten zou ik tot net de knieën scheren. Het laatste stukje kun je dan met de haren mee scheren ipv er tegen in, op die manier zie je de overgang vaak veel minder.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:50

Zelf scheer ik de benen nooit dus dan kom je sowieso ook niet bij de sokken. Scheren zou ik zeker doen, je merkt dat ze dan veel meer energie hebben en dat ze zo droog zijn na het rijden. Ik zou nu alleen nog even wachten. Anders blijf je scheren. Het is nu ook extreem warm en voor de paarden helemaal omdat ze door de kortere dagen alweer een wintervacht aanmaken

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:55

Die van mij krijgt een racestreep. Geen deken nodig (24/7 paddock paradise met schuilmogelijkheden) en toch kunnen doorrijden.

Afbeelding

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:57

Ik scheer de mijn 2x per winter, maar nooit Troy z'n sokken!
Je zou ook nog half kunnen scheren

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:10