De 'horror' genaamd wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

De 'horror' genaamd wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 22:08

Hallo,

Nou het mooie weer is er nog en mijn 15 jarige fjorden merrie heeft besloten haar wintervacht aan te maken.. haar buik begint aardig wollig te worden en de rest is ook aardig wollig het worden.
Ik heb haar alle jaren dat ik haar heb geschoren en onder een 100-200 grams deken gezet maar ben er eigenlijk wel klaar mee. Ook bij de vorige eigenaar is ze altijd geschoren geweest.

Als ik haar nu niet ga scheren dit jaar kan ik dan de dekens weglaten? Of zal ze minder vacht creeren doordat ze juist geschoren alle keren daarvoor? Ze heeft ook een stal buiten met een open luik dus dan is ze ook gelijk wat meer 'buiten'. Ze is ook een van de weinige paarden (6 in totaal vd 40) die de winterwei op gaan van 7.30 tot 16.00.

Dus wel of geen deken? En als het erg nat wordt kan ik dan gewoon een ongevoerde hals regendeken opdoen?

Alvast bedankt. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:16

Aankijken, hangt nl nogal van het individuele paard af hoeveel vacht er aangemaakt wordt en of dat voldoende blijkt. Temperatuur voelen (lies) en met meetlint gewicht in de gaten houden vertelt je ook veel.