Stomme mini-vliegjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SayaJones

Stomme mini-vliegjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 14:43

Wie heeft er nog meer last van?
Of beter gezegd, wie zijn paard heeft er nog meer last van?

Nog nooit zo extreem last van gehad met mijn paarden. Sinds vorig jaar heb ik een haflinger erbij, en zij is zó onwijs gevoelig voor die minivliegjes op haar buik.

Afgelopen week zette ik haar buiten om te poetsen, en ze was maar aan het draaien en aan het doen, elke keer benen optillen, schoppen, boos doen.
Dit is een pony met verleden en kon in het begin ook zo doen, ik dacht dat ik het er uit had, maar ze begon opeens weer.
Ik werd steeds geirriteerder na het hopeloos corrigeren en uiteindelijk streng tegen dr geweest.
Tot een moment dat ik onder haar buik keek en echt 10 tallen ienieminivliegjes zat zitten :(:) Sorry poownie :(:) ....

Ze heeft verder geen last van jeuk of dat ze staat te schuren, het is echt alleen puur op haar buik waar ze zo'n last heeft.

Op dit moment wil ik haar niet eens meer buiten zetten om te poetsen, laat staan buiten wandelen oid omdat ze echt last van die beesten heeft.
Op stal is het niet zo erg, daar lijken ze niet te zitten, maar zodra ik haar buiten zet mag je uitkijken waar ze haar voeten heen zwaait.
Het is echt geen aanstellerige pony, ze heeft er echt last van.

Heeft iemand toevallig de gouden tip hiervoor?
Kan ik de vliegjes ergens mee wegjagen en weghouden? bestaan er speciale losse buikflappen ofzo? Iets in die richting :+
Vind het zo sneu -O-

Iloscorp

Re: Stomme mini-vliegjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:46

Heb je al vliegen spray geprobeerd?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 14:48

Ja, de meest vies stinkende die er is. Maar die is voornamelijk voor dazen/muggen.
Die mini-vliegjes vallen er af wanneer ik spray, blijven een paar minuten weg, maar daarna gaan ze weer vrolijk feest vieren ^)

__Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:49

Zijn ze er de hele dag? Bij ons is het alleen tijdens de schemer, een uurtje. Dat moeten ze maar even volhouden

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:50

Pfff lastig... er zijn wel speciale zalfjes die gebruikt worden bij exceem paarden geloof ik.
Maar daar ben ik niet zo bekend mee, er gaat vast en zeker nog iemand reageren die dat wel is :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:54

Hier ook last van die mini vliegjes. Ik heb al wel gehoord dat het komt doordat het veel langer nat is dan andere jaren.. En volgens mij is het inderdaad vooral rond schemering.

De mijne heeft er ook last van in de wei, maar op stal schuurt ze inderdaad helemaal niet. Dus echt jeuk heeft ze er niet aan, meer gewoon irritatie volgens mij..

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:59

Hier ook veel last van, het is nu weer iets kouder dus ze zijn weer weg. Maar we hebben al een aantal avonden gehad dat het nadat de zon weg was nog steeds rond de 10 graden was en dan hebben ze er veel last van. Ze komen mij zelfs lastig vallen ! Kan me voorstellen dat ze daar gek van worden ..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:00

Het zijn knutten. En ja; vreselijk :-(

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:09

Yup drama, milde winter geweest.. Ik heb o.a. een eczemer die meer binnen gaat staan dan anders, nou staat hij daar nog niet verkeerd.

Je hebt de Cashel Belly Guard.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 15:13

Ja, ik ben er alleen maar in de namiddag, ben om half 5 vrij en dus rond kwart voor 5/5 uur op stal -O-

Bij mijn andere paarden zitten ze er ook, maar die hebben er echt totaal geen last van.

Ze heeft er wel echt jeuk aan, duwt zichzelf in allerlei gekke bochten om maar onder haar buik te kriebelen. Verder dan haar buik jeukt er niets, het is echt puur alleen haar buik.
Ze is ook echt niet te genieten als die vliegjes er zijn :(:)

Ik kan wel eens googelen op zalfjes die normaal voor eczemers zijn, die hebben ook last van vliegies toch?

Edit: @Locanda, ja die van mij staat ook graag binnen, daar zijn ze niet.. Ik ga eens googelen op Cashel Belly Guard!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:16

He toevallig! Mijn paard slaat sinds enkele dagen vreselijk met haar hoofd zodra ze buiten komt. Andere jaren had ze dat nooit zo maar dit jaar wel. Blijkbaar heeft ze last van de vliegjes bij haar hoofd (ik zie ze nauwelijks, zijn er niet veel maar blijkbaar heel irritant). Ik heb haar neus zonet ingesmeerd met wat azijn, en dat lijkt iets te helpen. Ze staat nu iets rustiger dan gister in de bak. Uit frustratie ze ze haar tanden dan weer in de bakrand, erg fijn... Ze wennen enkele uren per dag op het gras en dan gaat eten natuurlijk voor het verjagen. Geen last dan ;-). Misschien is de azijn truc iets voor jou?
Laatst bijgewerkt door stefje op 03-05-16 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:17

Ja hier ook veel van die krengen.
Bij die van mij zitten ze voornamelijk op zijn ballen :')
Ik vind t erg sneu, maar hij lijkt er weinig om te geven.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:19

Ja die klote beesten zitten hier ook vreselijk veel, mijn paarden worden er ook gek van.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:22

Hier op dit moment ook vreselijk. Ik heb geen excemers maar ze kunnen het zo wel worden. Als ik zelf rond schemer buiten ben dan zit mijn haar ook vol en wordt je gek van de jeuk.

Ik ben nu van plan van dat veeluispoeder op mijn paarden te doen weer om te zien of dat wil helpen tegen het doden van die beesten. Of anders maar luizenspray ofzo. Dat lijkt me een oplossing voor deze kleine mini-vliegjes. Want alle sprays werken niet of maar even en dat werkt niet als je paard 24/7 buiten leeft (je ziet ze zelf in schuilstal staan bij de hoogste pieken van die vliegen). Dan ga ik maar over op bestrijden en doden.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 15:32

Ik kreeg van iemand ook de tip voor tea tree shampoo.. Iemand ervaring daarmee?

Azijn is een simpel dingetje wat ik wel kan proberen!

Ik wil morgen grondwerk met haar doen, ik krijg een klein lesje, maar dan wil ik geen risico lopen op een uitzwaaiende hoef die eigenlijk niet naar mij bedoelt was :+

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:01

JA, hier ook, en mijn paarden worden er niet blij van.
Spray ze in met Skincalmin spray deze werkt erg goed tegen vliegen. en ook tegen die kleintjes.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:20

Mijn haf is er ook onwijs gevoelig voor... Een ontspannen bosritje s avonds is er niet meer bij :\
De andere paarden hebben er totaal geen last van, maar Anne wordt helemaal gek, haar achterbenen vliegen rond d'r eigen oren :')
Ze lijkt zich ook het meeste te ergeren aan de vliegjes bij haar buik..

Er bestaat wel een losse buikflap, even zoeken..
http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... ductID=669

Ik wil zelf eerst een bosritje proberen met de buikflap van haar Boett deken, wellicht verlicht dat ook al wat..

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:27

Derfen smeren op die plekken, stinkt een uur in de wind ( echt dikke afwashandschoenen oid aandoen met opsmeren!) maar werkt bij mijn extreem eczemer, ook geef ik van puur de cullico druppeltjes... en spuit ik hem daarnaast nog in met vliegenspray... nogmaals, extreem eczemer maar nu lijkt het voor het eerst hoopgevend/ onder controle dit jaar... hij wordt ook gestoord van het gesteek...
succes! het is echt heel vervelend, bij mij vliegen ze ook weleens in mijnhaar en het kriebelt gewoon enorm!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:30

Je kan bij de DA een flesje halen met "blauw spul"... ik kom even niet op de naam, maar als je dit van oor tot staart doet, blijft het een paar weken werken.
Dit wordt vooral bij koeien gebruikt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:32

Permetrhin...

Knut muggen en ander vliegend ongedierte wil er niks van weten.
Maar nu nog iets voor mijzelf... ook ik heb er last van.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:34

Aaaahhhh..hier ook van die kleine rotdingen ! _-:( Ik zet ze zowiezo al met vliegenkappen mét oren buiten, want daar zwermt ook vreselijk veel klein grut rond en worden ze dol van. Voor die krengen onder hun buik smeer ik bij de merrie die er het gevoeligst aan is die plek van de navel tot de uier in met Neocutigenol, een lekker vettige zinkzalf :D Blijven die beesten ook weg of anders plakken ze erin vast }>

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:06

Nikki schreef:
Je kan bij de DA een flesje halen met "blauw spul"... ik kom even niet op de naam, maar als je dit van oor tot staart doet, blijft het een paar weken werken.
Dit wordt vooral bij koeien gebruikt.

tectonic... bij mijn eczemer werkte het helaas niet... en als je een schimmel hebt of een bont of licht paard... die blijven tijdje blauw ;-) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:15

Beter blauw dan jeuk :p

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:44

Die van mij heeft het ook echt extreem. Ik heb haar pas twee weken en wist niet wat me gisteren ineens overkwam, ze deed ineens zo vervelend en wist in eerste instantie niet wat ze had.
Ik kan haar gewoon niet normaal poetsen en opzadelen. Ze wordt helemaal gek en trapt overal heen en blijft absoluut geen seconde stil staan!

Ik hoor heeeel graag wat er een beetje werkt voor jou!

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:49

Idd die van mij werden gek in de paddocks vanavond. Eentje bleef maar rollen en buikschuren en de ander bleef maar schudden met haar hele lijf! Wat een rot vliegjes! -:(-