op het grasland zetten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikkeniet

op het grasland zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 08:43

Wat zouden jullie in mijn geval doen?

Ik kan de mijn paard, 1.60, wordt niets mee gedaan, en een shetlander, 24 jaar, op 2 stukken land zetten. Shetlander heeft een graasmasker.

a) land wat bemest is, maar nog niet gemaaid.
b) land waar de koeien net een week op aan het grazen zijn.
c) ze nog even op het betonpad en de paddock met hooi laten staan, en af en toe een paar uur op het land van optie A zetten.

marengolike

Re: op het grasland zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:19

Ik zou ze voorlopig even op c zetten, dat ze er aan kunnen wennen, en dan na een tijdje na b zetten?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:22

Zou zeker nog even wachten met gras als ze nog niets gehad hebben.De temperaturen storten volgende week naar beneden waardoor er meer fructaan in het gras komt.

De 2 stukken land,is dat productiegras??

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 22:56

De stukken land zijn productieland.
Vorige week nog bemest.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:00

Dan zou ik daar sowieso m'n paard niet op willen hebben. Dat gras is niks voor paarden, ook nog eens vroeg in het seizoen en net bemest. Dat is vragen om problemen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:06

Dat is niet geschikt voor paarden, dus als je je paard en al helemaal je pony gezond wil houden moet je ze niet op dat land zetten. Dat land is voor koeien en veel te rijk aan fructaan en eiwitten voor paarden. Daarbij is het te eenzijdig, waarschijnlijk alleen maar raaigras en zwaar bemest is voor paarden ook niet aan te raden. Een paard ( en zeker een Shetlandpony) zou alleen op schraal gras moeten lopen, liefst een speciaal paardengras mengsel; dat wil niet zeggen kort gras. Ook als de koeien er een week op hebben gelopen is het gras niet goed voor paarden of pony's. Dan kan je ze beter in de paddock houden en hooi geven, tenminste als dat paardenhooi is en geen hooi afkomstig van het koeienland. Paarden en koeien hebben hele andere voerbehoeften, een koe heeft ook nog eens 7 magen! die kan dus heel ander voer verwerken dan een paard.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:23

ElCid schreef:
Paarden en koeien hebben hele andere voerbehoeften, een koe heeft ook nog eens 7 magen! die kan dus heel ander voer verwerken dan een paard.

Zo dat zijn er nogal wat. Volgens mij zijn het er maar 4! Nog steeds 3 meer dan een paard maar zeker geen 7. ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 05:12

Productie gras wat net bemest is,is geen aanrader voor paarden,zeker niet voor sobere rassen.

Je kunt wel aan het einde van het seizoen,als het na het bemesten nog een keer gemaaid is,de paarden er wel beperkt opzetten.
Moet dan wel echt rantsoen...strookbegrazing en urenbeperking.Ook goed de fructaanindex in de gaten houden
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html

Mijn jongens staan de winter op hooiland maar dat wordt na het laaste hooien ook niet bemest,dan krijgt het de tijd om te herstellen.Minimaal 3 weken voordat ze erop gaan en dan nog strookbegrazing en max 4 uur p/d afhankelijk van het weer.
Ik mag ze in princiepe er nu ook opzetten maar ivm de te hoge voedingswaarde zou dit te gevaarlijk zijn voor ze.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 06:41

Hoe heb je het eerdere jaren gedaan? Wat is de shet gewend kwa gras?

Ik zou een oudere shetlander niet vol in het gras durven zetten, ook niet na rustig opbouwen. Misschien een stuk maaien en ze daarop zetten?
Een paard van 160 zou ik me niet heel druk om maken, mits het wel een beetje een bloedpaard is kunnen ze heel veel hebben. Opbouwen is dan wel fijn.
Wij hebben ook gewoon normaal gras en ieder voorjaar wordt bemest met drijfmest. Paarden gaan meestal in mei 24/7 naar buiten en worden ook niet meer bijgevoerd. Maken wel gebruik van strook begrazing.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:05

vilheide schreef:
ElCid schreef:
Paarden en koeien hebben hele andere voerbehoeften, een koe heeft ook nog eens 7 magen! die kan dus heel ander voer verwerken dan een paard.

Zo dat zijn er nogal wat. Volgens mij zijn het er maar 4! Nog steeds 3 meer dan een paard maar zeker geen 7. ;)

Typefoutje :D :o