Paard helpen bij verharing

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard helpen bij verharing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:00

Ik ben benieuwd... doen jullie nog iets extra om je paard goed door zijn verharing heen te helpen?
Natuurlijk naast poetsen en er daarbij zelf uitzien als een levende haarbal :')

Ik maak gebruik van een furminator en ben van plan maar wat extra lijnzaad of olie te gaan geven door het voer heen ter ondersteuning. Zijn er nog meer tips of tricks, of bepaalde supplementen om ze een handje te helpen?

friesiszwart

Re: Paard helpen bij verharing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 07:43

Zelf doe in niets anders dan poetsen, poetsen poetsen.
Komt een paard echt de verharing niet door (vorig jaar de shet), alles was al verhaard behalve hij en het weer was stabiel, heb ik hem geschoren en onder een regendeken gezet.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 07:53

Ik vraag me af of het verharen ook sneller gaat als je veel poetst? Het scheelt natuurlijk in de kriebel van de haren die al los zitten, maar laten haren ook sneller los bij veel poetsen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:36

Ik stofzuig ze elke dag. Mijn ene paard stond te schuren tot bloedens toe door de vacht en sinds ik dat doe helemaal niet meer. Ze moeten het wel even kennen, want de eerste keer stond hij een kwartier later nog te trillen als een rietje :') Nou is het ook wel een beetje een mietje, mijn andere paard vond het niet zo spannend, die vindt het lekker.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:42

Ik doe een regenjasje aan, zo'n dun ding, daar blijven de haren niet aan plakken. Verder gebruik ik graag een zweetmes met tandjes. Dat haallt de haren er mooi af en veroorzaakt niet zo veel rondvliegend haar

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:23

Ik poets gewoon elke dag, en als ze op hun ergst zijn gebruik ik er een poetsblok bij. En verder heb ik een onthaarborstel voor koeien (ja, echt) en die werkt ook heel goed!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:12

Meestal als de rui begint ook een vitamine spuit geven.
En van die grijze poetsblokjes, dat werkt ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:03

Ja nadat ik de eerste poetsbeurt aan het eind hariger was dan mijn paard, doe ik ook een regenjas of softshell-jas aan :') Nies, met een paardenstofzuiger neem ik aan? Waar heb je die vandaan? Wij gebruikten hem op stal veel, maar ik vroeg me wel af of het erg goed was voor de huid..
Vitaminespuit las ik vaker, ga ik misschien ook maar even geven :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:10

Ik gebruik een bouwstofzuiger, maar met een opzetstuk voor paarden. Vind het echt ideaal. Je zuigt alleen stof en haar op, zou niet weten waarom het niet goed voor de huid zou zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:18

Ik poets gewoon veel, heb een nep furminator. De ene dag laat ze trouwens meer haar los dan de andere dag.

Whisky00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:38

Ik poets wat meer en langer dan normaal. Ik sta in een overal te poetsen, omdat het haar anders overal zit. :D

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 12:41

Whisky00 schreef:
Ik poets wat meer en langer dan normaal. Ik sta in een overal te poetsen, omdat het haar anders overal zit. :D

Ik poets sowieso bijna altijd in overall :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:17

Ik geloof bij poetsen nooit zo dat het echt het huidvet beschadigt, maar bij het stofzuigen had ik (doordat je ook zoveel van die 'korreltjes' van de huid opzuigt) wel mijn twijfels. Maar misschien maar eens proberen als madame het toe laat :+ Thanks voor de tip in elk geval, op zoek naar een opzetstuk dus!

Channn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:24

Ik poets niet meer dan normaal eigenlijk, al is het wel meer werk. Ik vind vooral een poetshandschoen fijn voor deze tijd van het jaar.

Een dun jasje aantrekken is een goede tip, zit zelf ook altijd helemaal onder! :))

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:52

Ik poets met een furminator en dan daarna stofzuig ik mezelf af. Ook omdat ik allemaal dooie luizen eraf haal nu tussen de vacht, vind t dan wel handig om mezelf met de stofzuiger af te zuigen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:12

Ik heb ook een dun regenjasje dat ik daarvoor aantrek en om te rijden in de zomer tegen de dazen! Het is een lopersjasje. Ding is noch winddicht noch waterdicht dus het dient ook alleen hiervoor haha.

horsebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 00:12

Zelf poets ik regelmatig met de SleekEz.. en die werkt echt briljant! Hij is alleen wel aan de prijs wat weer wat minder is. Ik dacht 25 euro voor zo'n grote borstel

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 06:37

Ik poetst altijd eerst met zo'n watertrekker, die je normaal dus na het wassen gebruikt, hier gaan alle grote harwn mee weg. Ben ik ook het meeste al kwijt en daarna nog met zo'n schuurblokje van de ej.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 07:10

Langer 's avonds de lamp aan houden in de stallen, inderdaad regelmatig borstelen, conditie kan een rol hebben erin en voeding.
Edit: gedroogde brandnetels kunnen ook wel eens helpen