verkouden paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MK02Iris

verkouden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 12:36

Hoi, mijn verzorgpony hoest afgelopen tijden wanneer ik haar longeer/losgooi/rijd (ik galoppeer niet met haar, ze gallopeert alleen onder het losgooien) ook heeft ze een druipneus met wit snot en soms een beetje licht geel.
is dit heel erg?
of gaat het waarschijnlijk zo over?
en mag ik haar nog gewoon laten bewegen of niet?

Laura12

Re: verkouden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:38

Ik volg!
Mijn shet heeft precies het zelfde.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:40

Je zou haar eens kunnen temperaturen, het heerst heel erg momenteel. Heeft ze koorts kun je beter de dierenarts laten komen.
Mijn pony begon met een snotneus, leek verder wel oke. Maar had toch ook koorts en zat dezelfde dag nog aan 4 verschillende medicijnen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:41

Zou ten eerste even de eigenaar hiervan op de hoogte stellen, het is aan hem/haar om een dierenarts te bellen :j

MK02Iris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 13:07

Shirley schreef:
Zou ten eerste even de eigenaar hiervan op de hoogte stellen, het is aan hem/haar om een dierenarts te bellen :j

de eigenaren hebben het als eerst tegen mij gezegd, ik dacht het gaat wel over, dus ik ben gewoon met mijn normale bezigheden verder gegaan, alleen toen kreeg ze nog meer snot en begon steeds vaker te hoesten, snappie? :) :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:34

Hier op stal hing ook een virusje in de lucht.
Snotneuzen en hoesten idd. Geen koorts gehad hier.

Het is een goed idee om even de temperatuur van je verzorgpony op te (laten) nemen. Bij koorts (als de temperatuur hoger dan 38 is) zouden de eigenaren de Veearts moeten laten komen.

Verder kan hoesten wel gevaarlijk zijn voor een paard. Zoek het dus niet op; dus als ze tijdens draf/galop gaat hoesten: niet draven en galopperen! Blijf dan gewoon stappen.

Verder kan je het hooi nat maken om haar te helpen en er zijn 'hoestdrankjes' voor paarden verkrijgbaar (ik heb NAF Respiratory Boost gebruikt, maar Equimins Air Power Booster is ook erg goed).

MK02Iris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 14:26

mairead schreef:
Hier op stal hing ook een virusje in de lucht.
Snotneuzen en hoesten idd. Geen koorts gehad hier.

Het is een goed idee om even de temperatuur van je verzorgpony op te (laten) nemen. Bij koorts (als de temperatuur hoger dan 38 is) zouden de eigenaren de Veearts moeten laten komen.

Verder kan hoesten wel gevaarlijk zijn voor een paard. Zoek het dus niet op; dus als ze tijdens draf/galop gaat hoesten: niet draven en galopperen! Blijf dan gewoon stappen.

Verder kan je het hooi nat maken om haar te helpen en er zijn 'hoestdrankjes' voor paarden verkrijgbaar (ik heb NAF Respiratory Boost gebruikt, maar Equimins Air Power Booster is ook erg goed).

oke, bedankt voor de tip! :) /3

ssofan_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:59

Herkenbaar.. denk ook dat mijn paard hetzelfde heeft! Hopelijk is het snel over.

Hoe gaat het inmiddels met je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:44

Temperaturen is belangrijk, blijf in de gaten houden of ze geen hoge koorts krijgt.
Terugzetten in de beweging is verstandig, paar dagen rust houden en aankijken.
Hoestdrankjes kunnen werken, pas hier echter wel mee op want het onderdrukt de hoestprikkel en soms is het juist belangrijker dat een paard het slijm kwijtraakt. Daarom zou ik vooral zelf niet te veel gaan proberen, bij twijfel altijd even de DA bellen.
Verder zou je inderdaad het hooi wat nat kunnen maken, zorgen voor goede ventilatie in de stal en liever even rustig aandoen.

MK02Iris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 11:46

ssofan_14 schreef:
Herkenbaar.. denk ook dat mijn paard hetzelfde heeft! Hopelijk is het snel over.

Hoe gaat het inmiddels met je paard?

We hebben helaas nog niet de temperatuur gemeten, gelukkig heeft ze al minder snot en hoest ze ook minder.

MK02Iris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 11:50

Liinn schreef:
Temperaturen is belangrijk, blijf in de gaten houden of ze geen hoge koorts krijgt.
Terugzetten in de beweging is verstandig, paar dagen rust houden en aankijken.
Hoestdrankjes kunnen werken, pas hier echter wel mee op want het onderdrukt de hoestprikkel en soms is het juist belangrijker dat een paard het slijm kwijtraakt. Daarom zou ik vooral zelf niet te veel gaan proberen, bij twijfel altijd even de DA bellen.
Verder zou je inderdaad het hooi wat nat kunnen maken, zorgen voor goede ventilatie in de stal en liever even rustig aandoen.

Bedankt voor de tips. Aangezien het weer (ik woon in friesland, het is hier vandaag code rood...) lukt het deze week waarschijnlijk ook niet om haar beweging te geven. Als de deur van de stal op een kiertje staat heeft ze genoeg ventilatie. (de deur staat altijd op een kiertje aangezien de katten wel naar binnen moeten kunnen) Het gaat wel beter met haar. Ze hoest minder, de snot is nu meer doorzichtig dan geel/wit en de snot is ook minder.