Uitrijden v.s zweedeken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Uitrijden v.s zweedeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 07:27

Hallo,

Mijn paard heeft echt een hele compacte vacht en wordt komend weekend geschoren. Ik heb hem nu een half jaar. Mijn vorige merrie heb ik nooit hoeven scheren en gebruikte ik als het echt nodig was een dunne flesje zweetdekentje om op te doen met uitstappen. Wij hebben overigens een buitenbak die aan 3 kanten aan open gebied ligt.

Nu ben ik voor huidig paard aan het kijken of ik weer een dunne fleecedekentje ga gebruiken, of een Uitrijdeken. En mocht het een Uitrijden zijn, een fleecedekentje, of de waterdichte uitvoering?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik vind het voordeel dat het paard meer bedekt is aan de voorkant met de zweetdeken. Nadeel vind ik vooral de singels, die knoopte ik op maar sommige kan je er ook afhalen.

Met de Uitrijdekens heb ik geen ervaring, dus ben hier erg benieuwd naar. Het lijkt me makkelijk om doen op het paard als je er op zit en het is er speciaal voor ontwikkelend natuurlijk.

Hoor graag tips en ervaringen :)

Janine1990

Re: Uitrijden v.s zweedeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:31

Geen uitrijdeken. Paard moet afkoelen na het werk. Stap eventueel gewoon wat korter uit, zadel af, doe er dan een zweetdeken op en ga nog even aan de hand stappen.

Uitrijdeken vind ik wel een uitkomst als je op buitenrit gaat bij koud weer.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:32

Ik vind uitrijdeken waterdicht maar heb ook alleen buiten bak en na de les is 10 min stappen LANgs de weg

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:33

Nu nog geen zweetdekennof uitrijdeken hier. Alleen bij strenge vorst gebruik ik n uitrijdeken tijdens het instappen en het uitstappen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:42

ik gebruik wel een uitrijdeken, maar dan vooral bij het losrijden. Snap je hem nog?

Als het paard geschoren is heeft hij een deken op, die haal je af omdat je gaat rijden, die krijgt dus een klap kou te verduren (overgang warme deken naar niets in de bak).
Ik stap los met een uitrijdeken op, klein drafje tot het paard warm is geworden en dan doe ik de deken af en ga verder rijden.
Na afloop eerst wat uitstappen, dan pas uitrij deken weer op, zeker indien er veel wind staat.

Voor een buitenbak heb ik een uitrijdeken met fleecebinnenkant en waterdichte buitenkant. Als het dan een beetje regent blijft de deken mooi droog. De deken wordt niet gebruikt om vocht af te voeren, meer om warm te houden.

Zweetdeken vind ik onpraktisch, je kan het niet tijdens het rijden makkelijk af of op doen. Uitrijdekens wel.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 07:46

Ik gebruik nu ook nog geen deken en ga het na het scheren ook niet gelijk gebruiken. Heb een nieuwe winterdagen besteld op agradi met flinke korting en kijk nu gelijk voor meer spulletjes met de stickerkorting :)

Als hij eenmaal geschoren is en het wordt echt kouder en de wind staat flink op de bak vind ik het wel belangrijk om uit te kunnen stappen met een dekentje uit de ijzige wind. Het staat er echt vol op bij ons. Hoeft ook geen dikke delen te zijn of zo.
Laatst bijgewerkt door KletsKoekje op 22-10-15 07:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:47

ingvdh schreef:
ik gebruik wel een uitrijdeken, maar dan vooral bij het losrijden. Snap je hem nog?

Als het paard geschoren is heeft hij een deken op, die haal je af omdat je gaat rijden, die krijgt dus een klap kou te verduren (overgang warme deken naar niets in de bak).
Ik stap los met een uitrijdeken op, klein drafje tot het paard warm is geworden en dan doe ik de deken af en ga verder rijden.
Na afloop eerst wat uitstappen, dan pas uitrij deken weer op, zeker indien er veel wind staat.

Voor een buitenbak heb ik een uitrijdeken met fleecebinnenkant en waterdichte buitenkant. Als het dan een beetje regent blijft de deken mooi droog. De deken wordt niet gebruikt om vocht af te voeren, meer om warm te houden.

Zweetdeken vind ik onpraktisch, je kan het niet tijdens het rijden makkelijk af of op doen. Uitrijdekens wel.

Als je gewoon meteen gaat stappen is die kou snel voorbij hoor. Het is niet zo dat de spieren meteen bevriezen als je die uitrijdeken niet op doet. Het maakt weinig uit of je de deken af doet en het zadel erop en dan gaat rijden of dat je eerst een uitrijdeken op doet, paard warm laat worden en dan de uitrijdeken er af haalt.

Paarden hebben een ander lichaam dan mensen ;) Maar als jij zou gaan hardlopen doe je ook je dikke winterjas niet aan. Al doe je je warming up in huis. Die dikke winterjas laat je wel thuis.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:57

@janine1990, ik doe het al jaren zo en het gaat super, het is echt niet zo dat mijn paard met +10 een uitrijdeken op krijgt, dat doe ik alleen als weer rond het vriespunt ligt of guur en koud aanvoelt. Dan rij ik zelf ook los met warme jas, na losrijden gaat de uitrijdeken af en mijn jas uit.

@TS, als je nog geen deken hebt zou ik niet gaan scheren, ik vind het niet eerlijk naar je paard toe om de warme winterjas af te halen en hem daar niets voor in de plaats te geven.
Je hoeft echt geen dikke winterdeken om te doen, maar een 200 grams deken zou ik zeker opdoen.
Scheren betekend dekens, als je dat niet wil moet je het scheren laten, tenzij je heel beperkt vacht weghaalt, maar ik ga uit van helemaal kaal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:01

ingvdh schreef:
@janine1990, ik doe het al jaren zo en het gaat super, het is echt niet zo dat mijn paard met +10 een uitrijdeken op krijgt, dat doe ik alleen als weer rond het vriespunt ligt of guur en koud aanvoelt. Dan rij ik zelf ook los met warme jas, na losrijden gaat de uitrijdeken af en mijn jas uit.

@TS, als je nog geen deken hebt zou ik niet gaan scheren, ik vind het niet eerlijk naar je paard toe om de warme winterjas af te halen en hem daar niets voor in de plaats te geven.
Je hoeft echt geen dikke winterdeken om te doen, maar een 200 grams deken zou ik zeker opdoen.
Scheren betekend dekens, als je dat niet wil moet je het scheren laten, tenzij je heel beperkt vacht weghaalt, maar ik ga uit van helemaal kaal.

Ooooh oké... Ik kreeg de indruk dat je op een dag als vandaag bij wijze van ook een uitrijdeken op deed.

Maar een paar weken na het scheren (mits niet opnieuw geschoren zeg maar) deed ik ook geen deken meer op bij kou.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:05

Ik gebruik alleen een uitrijdeken met een rustige buitenrit als het ècht koud is :j
In de bak eigenlijk alleen bij ijzige regen of -5 met harde wind, je hebt de vacht er niet voor niets afgeschoren.

Het lijkt wel een soort mode item ;)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 08:49

Er staat nergens dat hij nu nog geen deken om heeft? Hij heeft nu al een deken op maar als hij zondag geschoren wordt krijgt hij een dikkere deken op.
Deze deken heb ik gisteren besteld en krijg ik vandaag binnen.

Ik heb deze deken besteld via agradi waar nu 30 en 20 procent sticker korting is. Zo ben ik nu wat aan het neuzen om meer te bestellen en kwam ik via dekens ook bij de Uitrijdekens. Die gebruikte ik bij mijn vorige paard niet maar hoefde niet geschoren te worden en had ik ook geen Uitrijdeken nodig. Bij haar legde ik een gewone zweetdeken om met uitstappen of na het afstappen indien nodig met kou.
Vroeger bij geschoren paard had ik de zweetdeken op de zelfde manier gebruikt.

Er zullen overigens vast mensen zijn die het als mode item gebruiken maar dat is in mijn geval niet zo en is ook gewoon een normale blauwe goedkope dekentje. Niet voor het mooi en de kleurtjes en logotjes

Scheren betekend dekens, als je dat niet wil moet je het scheren laten, tenzij je heel beperkt vacht weghaalt, maar ik ga uit van helemaal kaal.[/quote]
Laatst bijgewerkt door KletsKoekje op 22-10-15 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 08:50

Dubbelpost

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:52

HAR > SV

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 08:55

ingvdh schreef:
@janine1990, ik doe het al jaren zo en het gaat super, het is echt niet zo dat mijn paard met +10 een uitrijdeken op krijgt, dat doe ik alleen als weer rond het vriespunt ligt of guur en koud aanvoelt. Dan rij ik zelf ook los met warme jas, na losrijden gaat de uitrijdeken af en mijn jas

Nee hier is het ook niet bedoeld voor nu hoor:) Ben het met je eens rond vriespunt en als die ijzige wind flink op de bak staat bij die temperaturen. Dat ik er nu al voor kijk is dus ivm kortingscodes.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:12

Dan heb ik je post verkeerd begrepen, ik dacht dat je na het scheren nog geen deken op ging doen, sorry!

Maar idd, met dit zachte weer heb je nu nog geen uitrijdeken nodig!

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:48

Na het poetsen en opzadelen gooi ik meteen een fleece deken over de billen (en over het zadel) en stap dan op. Na het instappen en 2 rondjes draf haal ik het deken eraf.

Na het rijden stap ik 5 minuten uit en leg dan pas het zweetdeken er weer op om vervolgens nog een minuut of 5 extra uit te stappen.

Na het afzadelen laat ik het zweetdeken nog 10 minuutjes op, afhankelijk hoe erg ze gezweet hebben en dan het outdoor deken er weer op.

Als je het voor de warmte doet, pas dan op met een waterdicht uitstapdeken, sommige hebben geen vulling, maar alleen een regenjas effect.