Dekenprobleem: wel lengte 175 nodig maar in de breedte 165

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Dekenprobleem: wel lengte 175 nodig maar in de breedte 165

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 21:34

Probleem; onze seniorpony staat nu voor het eerst 24/7 buiten (zomers), en 's winters overdag.
Nu had ik haar een 0 grams regendeken maat 175 opgedaan en ging vanmiddag even kijken.
Toen stond ze dus echt heel hard te rillen. Haar nek was nat en het water liep een klein beetje bij haar borst naar binnen.
Dus een gevoerde deken opgedaan 200 gram maar dat was een maat 165 (van onze oude pony), die paste mooi voor aan de borst maar was achter gewoon 5/10 cm. te kort waardoor ze blote billen had.
Toen ben ik maar snel een nieuwe deken gaan halen. Dat werd een QHP want die was volgens de verkoopster vrij smal en anders konden ze hem wel wat smaller maken. Of ik moest een Bucas nemen, maar ja met dat prijskaartje en een pony in de wei die aan dekens knabbelt, vond ik dat toch iets te gek.
Heb er wel een hals bijgenomen.
Nu had ik de nieuwe deken opgedaan maar weer hetzelfde probleem als met de vorige deken (van Epplejeck overigens) dat hij qua (rug)lengte goed is maar bij de borst iets te ver open valt waardoor er nog water en tocht naar binnen kan. Ik heb er nu voor de zekerheid maar de hals omgedaan om te zorgen dat er niet steeds water inloopt. Ik kan deze deken wel iets in (laten) nemen maar zijn er ook dekens die voor smal vallen en wel in lengte 175 te krijgen zijn? Ik wil wel dat ze zo comfortabel mogelijk staat natuurlijk.

Rindin

Re: Dekenprobleem: wel lengte 175 nodig maar in de breedte 165

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:40

Ik lees mee, precies hetzelfde met dezelfde maten.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:42

Ik had dit ook bij mijn mini, dat hij voor te ruim was en over de lengte goed. Ik heb aan beide zijkanten de bies een keer een stukje dubbelgeklapt en vast genaaid. Niet op de schoft, omdat dat drukt, gewoon aan de zijkant. Dan zit het prima aangesloten! :) Nu heb ik Amigo en Mio Horsewear, dat zit hem heel netjes van voren, mijn KWPN'er ook :j

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:44

Horse ware heeft een deken voor dravers. Deze zijn smaller dan een standaard deken (althans dat is mij destijds verteld) misschien is dat wat?
En heeft hij echt blote bikken of maar klein stukje, wat te overzien is?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:46

Horseware heeft dekens die vooraan heel mooi aansluiten, ook hebben ze tussenmaten, waardoor de lengte vaak beter is.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 21:49

Nee, bij 165 heeft ze echt blote billen, maar ja van voor verzuipt ze overal in. Ik laat deze deken van QHP nog wel omstikken inderdaad maar ja er moeten toch ook dekens zijn die gewoon een goede pasvorm hebben zonder extra werk ;)
Ik ga eens kijken voor horseware.
En ik zag bij divoza een ponydeken van pagony staan, enog idee hoe die valt?

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:49

welke dekens zijn dat nou met zo lange staart flap emeschien dat dat de oplossing is ook wel een beetje prijzig uhm Weatherbeeta

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:50

Even goed de voorkant meten. Waarschijnlijk als je een deken met halve hals, bij voorkeur met V sluiting. Neemt ben je het inregenen kwijt.
Ik heb van de vorige collectie een eskadron deken die valt ook hoog sluitend.
Smal heb je niet zo veel aan, je moet een deken hebben die hoog sluit en bovenop iets langer is dan onder.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 21:55

Zie bij horseware eigenlijk 4 types: de rambo, de amigo, de chilton of de rhino, maakt dat nog verschil uit?
En welke voering is nu eigenlijk wenselijk? Ze had eerst een 0 grams op maar naar mijn idee had ze het daar nu al te koud in aangezien ze hevig stond te rillen daarstraks. Ze heeft nu een 200 grams op, is dat voorlopig genoeg?
En dan 300 of meer als het echt kouid wordt, dus beneden het vriespunt?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:56

Ik heb het omgekeerde probleem met mijn Haflinger; hij heeft in de lengte maat 185 nodig maar bij zijn hals en borst zijn ze dan vaak te krap, 195 heb ik ook uitgetest en die zit dan goed maar is te lang bij zijn kont, dat gaat dan wapperen. Hij is nogal breed gebouwd, vandaar dit probleem. Ik heb inmiddels wel wat merken gevonden die passen bij zijn bouw, het beste voor hem is het merk Nika. Ik heb ook al een aantal merken gevonden die echt smal vallen, dit zijn o.a. BR, Premiere en Global. Mogelijk zijn dit geschikte merken voor de wat smaller gebouwde paarden? Harry's Horse en Pagony zitten er een beetje tussenin, maar zijn toch nog te smal voor mijn paard. QHP lijkt mij ook juist een merk dat wat ruimer valt.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:59

Ik raad je aan om op facebook lid te worden van:
Paardendekens voor Wind en Weer

Het is een besloten groep. Ik zie heel veel pony's en paarden met goed passende dekens voorbij komen. Ik zou in ieder geval daar mijn vraag even stellen als ik jou was.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:01

Ik vind nika niet breed vallen maar wel ruim verstel baar maar passen van stalgenootjes / kennisen om zo best passend deken merk te vinden zonder hoge kosten..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:01

Bmamavan2 schreef:
Zie bij horseware eigenlijk 4 types: de rambo, de amigo, de chilton of de rhino, maakt dat nog verschil uit?
En welke voering is nu eigenlijk wenselijk? Ze had eerst een 0 grams op maar naar mijn idee had ze het daar nu al te koud in aangezien ze hevig stond te rillen daarstraks. Ze heeft nu een 200 grams op, is dat voorlopig genoeg?
En dan 300 of meer als het echt kouid wordt, dus beneden het vriespunt?

Dat maakt zeker verschil. Rhino valt het smalste, amigo wijder en rambo het wijdst.
Verder kwa prijs natuurlijk ook verschil.

200 is voor de koude winter waarschijnlijk niet genoeg, maar met een onderdeken kom je ver.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 04:41

Ik vraag me af hoe bloot dr billen dan precies zijn bij een 165.
er zijn echt heel veel paarden die lopen met te grote dekens omdat men denkt dat ze half over de start heen moeten vallen.
Heb je toevallig een foto?

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 07:18

Ik zal een foto maken maet 'r 175. Maar dan hangt de staartflap netjes over de wortel van de staart heen. Bij een 165 ligt de deken net niet over de laatste ruggenwervels en zijn de achterkant van de benen en de billen helemaal onbedekt. De staartflap zit dan op de staartwortel.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 07:35

Bucas en BR vallen smal uit is mijn ervaring.

Rhino en Mio van horseware vallen mooi hoog, maar zeker de Rhino viel altijd het beste bij mijn ruin met brede boeg en laag ingezette hals. Bucas daarintegen viel veel te smal voor dit paard en veroorzaakte zelfs wondjes hierdoor.

Het klinkt vervelend, maar het is soms even puzzelen tot je een deken vind die perfect zit bij je paard.

Echter heb ik gemerkt dat de duurdere dekens even een uitgaaf zijn (maar paardendrogist heeft flinke korting deze dagen) maar dat deze dekens wel een betere pasvorm hebben en het lang uithouden, dit in tegenstelling tot de goedkopere merken waarbij het net even niet fijn zit of ze met een of twee seizoenen toch echt wel aan vervanging toe zijn.

Hierbij denk ik aan Bucas, Rambo en Rhino. Ik heb Rhino dekens van 7 jaar oud die nog perfect waterdicht zijn en heel.

lieneke2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 07:42

Ik vind de BR ook smal vallen. Heb pas de br passioneel gekocht, en die valt duidelijk korter als mijn andere dekens.
Als goed zoekt, zijn er nog modellen van vorig jaar te koop met korting tot 50%.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 08:05

Ik zou ook kijken naar een wug. Deze zijn te krijgen in amigo, rhino en rambo en in verschillende diktes. Met losse liners kan je hem warmer maken. Door de halve hals die aan het model zit regent het niet in en de v sluiting sluit mooi aan.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 08:20