Hoe zit het nu met de wintervacht ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Hoe zit het nu met de wintervacht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 17:44

ik zie en hoor weer iedereen in de weer met dekens. Maar helpt dat nou echt om de wintervacht minder dik te laten worden ?
Wintervacht wordt toch onder invloed van hormonen en licht gemaakt ?
Maar waarom hebben dan sommige paarden meer vacht als andere paarden ? Waardoor wordt dat dan bepaald ?
En zijn er methodes om de vacht minder hard te laten groeien ?
Je hoort wel eens dat monnikspeper invloed heeft op de vacht en verharen, klopt dat ?

Sjolvir

Re: Hoe zit het nu met de wintervacht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:58

Buiten invloeden van buiten af, dus licht, temperatuur, goede voeding, heb je nog een paar componenten.
Bijvoorbeeld de gezondheid van je paard en zijn genetische aanleg voor het maken van haar en het type haar/vacht dat hij maakt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 18:00

Dus volgens jou helpen dekens b.v. wel om de aanmaak van de wintervacht af te remmen ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:28

Bij mijn fjord.... Noop... helaas...
Bij mijn zwarte.. Noop... helaas.. (Dus die is zondag geschoren)
Zijn genetisch gezien prima haren makers blijkbaar hoewel die fjord kampioen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:58

Het is inderdaad paard afhankelijk of, en zo ja, hoeveel het werkt. Daarbij is ook de dikte van belang. Waar de ene al resultaat heeft met een 0 grams regendeken die begint in november, zal de andere in september moeten beginnen met een al dikkere deken.

Mijn eigen paard maakt wel echt veel minder vacht aan met een deken. Hij staat sinds half september onder een 0 grams regendeken en sinds dit weekend onder een 200 grams.