Vulling dekens na wassen minder warm?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Vulling dekens na wassen minder warm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 11:15

Vaak hoor ik mensen zeggen dat ze een deken met een vulling van bijvoorbeeld 300 gram hebben maar dat dat na 3x wassen nog maar 200 gram zou zijn. Is dat echt zo? Wie weet daar een juist antwoord op? Vulling Is toch vulling, dat wandelt toch die deken niet uit tijdens een wasbeurt? :+

Anoniem

Re: Vulling dekens na wassen minder warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:17

Ik denk dat mensen bedoelen dat de vulling dan minder dik is. Daardoor lijk het misschien minder warm geworden, al is het dan alleen minder ''pofferig''.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:21

Structuur van de vezels zal wel veranderen naar mate een deken je een aantal keren wast. Wordt de vulling evt. wat platter en dus minder 'dik' als isolatielaagje. De vulling zal wel niet wegwandelen, maar altijd even warm blijven qua werking geloof ik ook zeker niet ;-)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:23

Stilstaande lucht isoleert, dus als de stof dunner/platter wordt door het wassen geloof ik best dat het minder isoleert en dus minder warmte vast houdt op het paard.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:41

Yessy schreef:
Stilstaande lucht isoleert, dus als de stof dunner/platter wordt door het wassen geloof ik best dat het minder isoleert en dus minder warmte vast houdt op het paard.

Klopt inderdaad. Zie het nu aan mijn nieuwe Dominick 300gr deken, die is zo dik dat ie niet in mijn kist past. Zijn broertje van 3 seizoenen oud(ook een Dominick 300 gram) heeft in diezelfde kist zoveel ruimte over dat ik er nog een zweetdeken en ongevoerde regendeken in kwijt kan :D
Ook direct de reden voor mij geweest om er 1 bij te kopen, had het idee dat hij qua isolatie en daardoor warmte achteruit was gegaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:45

Het klopt wel, dan is de lucht tussen de vullingen weg, de vullingen in de deken is dan platgedrukt.

Maar daar heb ik niet zo'n probleem mee, wanneer mijn dekens gewassen zijn (elk jaar), er is altijd wel iets aan te passen door een of andere deken overheen te doen, zorg er in ieder geval voor de dekens die altijd heel fijn zitten en nergens schuurt en of klemt, er mag nooit haren weggeschuurd worden of wat dan ook, dan is het niet zo'n probleem.

Mijn paard had het dan ook nooit te koud, een kwestie van dagelijks voelen en kijken naar je paard en de dekens daarop aanpassen en hou de weerberichten in de gaten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:47

Zo werkt het bij slaapzakken wel, dus waarom zou het met een paardendeken anders zijn?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:02

HAR > SV

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:48

Klopt TS, dat de warmte wat terug loopt maar na 3x wassen niet van 300 naar 200 hoor.
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 08-10-15 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijzing naar verwijderd bericht weggehaald

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 10:50

Haha beetje jammer ... :')

N_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:25

Klopt inderdaad, de dekens worden iets minder warm, nadat je ze vaker hebt gewassen. Helaas :+ Ik was daarom mijn dekens niet al te vaak.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:22

O maar vergis je niet, ook van dagelijks gebruik zal de dikte gaan afnemen.
Het spul slijt gewoon, of dat nou van wassen komt of van gebruik. Op termijn worden alle gevoerde dekens iets dunner en iets minder warm.
Maar of dat erg is? Valt wel mee.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:54

Daarom was ik mijn dekens ook nooit. :P

contagious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:51

Gaat bij mij heel erg plukken in de wasmachine. Mijn moeder doet dekens in de droger met tennisballen, weet alleen niet hoe goed dit voor de droger is. :D

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:54

Ik geloof wel dat het waar is. De vulling in 1 van mijn dekens is na twee keer wassen echt prut geworden. Allemaal klonten en niet meer netjes verdeeld. Ik laat mijn dekens niet meer wassen. Als ze echt heel erg vies worden, maak ik ze zelf wel schoon.

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:39

De vulling gaat zich na het wassen vaak samenklitten. Dus de zachte open structuur gaat er uit. Dit gaat inderdaad ten koste van de isolatie en dus warmte.

De deken moet dus zeker niet te heet worden gewassen. Liever niet helemaal schoon dan dat de functie van de deken grotendeels weg is.