Tot wanneer 24/7op de wei?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

Tot wanneer 24/7op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 21:43

Mijn paarden staan dit jaar voor het eerst de zomer periode 24/7 op de wei.
Vind het best fris s'nachts.
Ze hebben een regendeken op.

Nu vroeg ik me af, vanaf wanneer halen jullie de paarden weer binnen voor de nacht?

Love_Mirra

Re: Tot wanneer 24/7op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:46

Niet :) mijn paarden lopen al jaren 24/7 winter en zomer op de wei. De veulens blijven ook lekker buiten. Ze hebben een schuilstal en voldoende hooi voor zichzelf warm te houden

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:47

Hier is dat heel simpel: als ze geen droge en moddervrije slaapplek meer hebben :-).
Ongeschoren paarden hoeven nu echt nog geen deken op als ze een schuilplaats hebben.

Sielka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:48

Niet, zolang ze een degelijke schuilruimte hebben en een voldoende dikke wintervacht en wat wintervet staan ze bij ons het hele jaar buiten. Paarden krijgen get net als ons ook lekker warm als we bewegen dus zie ik geen enkele reden waarom ze met een deken of binnen zouden moeten staan :D

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:58

Sielka schreef:
Niet, zolang ze een degelijke schuilruimte hebben en een voldoende dikke wintervacht en wat wintervet staan ze bij ons het hele jaar buiten. Paarden krijgen get net als ons ook lekker warm als we bewegen dus zie ik geen enkele reden waarom ze met een deken of binnen zouden moeten staan :D

Inderdaad, lekker buiten laten. Aangezien het de eerste keer is begrijp ik dat je misschien wat bezorgd bent maar dat is vast niet nodig. Je paarden gewoon in het oog houden. Maar met een dikke vacht, schuilmogelijkheid en lekker veel hooi kan het bijna niet misgaan.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 22:00

Ik moet nog veel leren lees ik al
Ze hebben een schuilstal, maar al regent het nog zo hard, ze gaan er niet in. Hebben nog gras genoeg.
Gelukkig hebben we veel wei waardoor ze nu nog genoeg hebben.
Zijn dik zat alledrie, had ze hooi gegeven, hebben ze niet eens naar gekeken.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:06

Dan heb je voorlopig echt niks om je zorgen over te maken. :P Mijn paard gaat in de stromende regen ook niet binnen staan. Hij staat vaker in de schuilstal in de zomer tegen de hitte en insecten.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:15

Bij mij is het simpel: schuilstalletje en hooi en lekker buiten. Ik ben net verhuisd zodat ze deze winter geen moment meer op stal hoeft :).

Nu moet ik helaas wel aan de dekens. Paardlief maakt 0,0 wintervacht aan ondanks dat ze gezond is (en om de comments voor te zijn: beestje is binnenstebuiten gedraaid door DA's en perfect gezond). Daardoor vermagert ze te fel. Als het onder 15gr zakt, leg ik haar regendeken op. Paar graadjes koeler leg ik er een 150gr onderdeken onder en als het echt koud wordt gaat de Bucas Smartex op

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:16

Hier totdat het te lang te nat is buiten.
Dan gaan ze 's nachts op stal.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:26

Voor het paard hoeft het - meestal- niet. Maar voor het behoud van de graszode kan het beter zijn (een deel van) het land af te zetten bij nat weer.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:30

Hier het hele jaar door. In de winter onbeperkt hooi en een schuilstal met tegels ervoor (zodat ze altijd een droge plek hebben) en ze redden zich prima. Zonder deken.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:33

Als ze het land vertrappen omdat het te nat is. Het zal schelen in welk deel van het land je paard staat.
Het heet hier niet voor niets waterland waar mijn paard staat. Modder, water en blubber.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:33

Als het land te nat wordt, met zware klei is het anders zo vernield := dus dan gaan ze van de wei af en naar het verharde gedeelte, schuilstal en de blubber voor als ze wel willen rollen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:43

Als het land te nat is idd of als het gras op is.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:04

Die van mij staat al een tijdje maar weer delen van de dag/alleen overdag buiten aangezien je tot je enkels in het water staat op het land. Hij komt dan ook elke keer weer helemaal onder de blubber en tot aan zn sprongen zeiknat uit de wei. Dus om mok te voorkomen (paardenland) en ponybeest ook een mogelijkheid tot droog liggen te geven staat hij dus iig de nacht binnen, eventueel meer als het weer heel veel regent omdat het land dan nog natter wordt.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:09

uuh niet....?

Afbeelding

Hier staan ze buiten ookal ligt er een meter sneeuw. En wij krijgen door de winter heen zo'n 5m in totaal :=
Vorig jaar stonden ze allemaal met deken buiten omdat er mee gewerkt werd. Dit jaar zal dat bijna niet gebeuren door zwangerschap dus taan ze lekker zonder dekentje buiten :)

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 23:23

Ik verleg steeds mijn grens om ze buiten te laten.
En het gaat niet om mij wat ik vind ,het gaat om het welzijn van mijn paarden.
En als ik naar ze kijk en van boven naar beneden check , dan weet ik dat t ze goed gaat.
En daar gaat het om!

Maar soms heb ik toch de expertise van Bokt nodig

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 23:24

byjou1983 schreef:
Ik verleg steeds mijn grens om ze buiten te laten.
En het gaat niet om mij wat ik vind ,het gaat om het welzijn van mijn paarden.
En als ik naar ze kijk en van boven naar beneden check , dan weet ik dat t ze goed gaat.
En daar gaat het om!

Maar soms heb ik toch de expertise van Bokt nodig
:D

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:32

De mijne staat ook voor het eerst 24/7 buiten. Hij blijft lekker staan. Zo lang als het gaat zelfs zonder deken. Als het heel nat is gaat hij op het stukje zand met hooi en een paar uurtjes op het gras. Anders kan hij kiezen tussen gras of zand. Straks als er nog een keer gehooid is krijgt hij het hele stuk(1ha).
Hij heeft een stal tot zijn beschikking en kan altijd bij het hooi. Als hij weinig vacht aan maakt of het koud krijgt, krijgt hij een fleece gevoerde regendeken om.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 23:45

liedjuh2 schreef:
De mijne staat ook voor het eerst 24/7 buiten. Hij blijft lekker staan. Zo lang als het gaat zelfs zonder deken. Als het heel nat is gaat hij op het stukje zand met hooi en een paar uurtjes op het gras. Anders kan hij kiezen tussen gras of zand. Straks als er nog een keer gehooid is krijgt hij het hele stuk(1ha).
Hij heeft een stal tot zijn beschikking en kan altijd bij het hooi. Als hij weinig vacht aan maakt of het koud krijgt, krijgt hij een fleece gevoerde regendeken om.

Mijne willen nu nog geen hooi, de wei ziet er nog toppie uit.
Zijn alle 3 rond en gezond.
Laat ze lekker buiten zolang het kan!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 00:08

Idd het beste wat je kan doen is naar je paard luisteren :)

Mijn paarden willen niet eens naar binnen met slecht weer :=

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:59

24/7/365 buiten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:33

__Elizabeth schreef:
uuh niet....?

[ Afbeelding ]

Hier staan ze buiten ookal ligt er een meter sneeuw. En wij krijgen door de winter heen zo'n 5m in totaal :=
Vorig jaar stonden ze allemaal met deken buiten omdat er mee gewerkt werd. Dit jaar zal dat bijna niet gebeuren door zwangerschap dus taan ze lekker zonder dekentje buiten :)

Ik ben blij met vorst en sneeuw: Dan kan ik ze weer de hele wei geven :) zachte, natte winter is funest voor mijn land helaas...

_Saartjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:12

Hier staan ze ook net zo lang buiten totdat het land te drassig wordt en ze het hele land vertrappen.. Ze hebben helaas niet zo'n heel erg groot stuk, dus dat is al snel vertrapt.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:24

Hier blijven ze buiten totdat het weer heel slecht wordt. Als het de hele dag regent gaan ze 's nachts wel naar binnen. Ze blijven hier gemiddeld tot oktober/november 24/7 buiten staan.