dazen Drents-Friesewoud

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

dazen Drents-Friesewoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 07:17

Over 1,5 week ga ik een paar dagen naar het Drenst-Friese woud met mijn paard. Nu las ik op internet dat het dazenseizoen 1 september voorbij is. Wij gaan 30 augustus. Nu twijfel ik of ik zo'n vliegenuitrijddeken zal kopen. Zijn er nu nog veel dazen daar?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:25

Ja, op sommige plekken en met de juiste weersomstandigheden zijn de dazen nog steeds zeer veel aanwezig (bijv het bos rond de spartelplas). Maar ja, meestal zijn ze rond 1 september idd allemaal verdwenen. Dus als je paard er niet al te heftig op reageert, zou ik de gok nemen en geen deken aanschaffen. Maar dat kun je natuurlijk alleen zelf bepalen......

damian23

Re: dazen Drents-Friesewoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 07:36

Het bos rond de spartelplaats, is dat bij Zorgvlied? (we zitten in Zorgvlied) We gaan 30 augustus dus dat is net niet 1 september. Mijn paard raakt inderdaad behoorlijk geirriteerd van dazen, dus ik denk dat ik de gok niet ga wagen. De weersvoorspellingen zijn ook dagen rond de 20 graden.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:35

Ja, de spartelplas is vrij dicht bij Zorgvlied, vlak naast het Canadameer (=alleen voor mensen).

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:43

Zou wel zo'n deken meenemen, als je van tevoren weet dat paardlief er snel door geïrriteerd raakt.
Deken kan je volgend seizoen toch ook nog gebruiken... ;)
Je hebt wel een aantal plassen/vennen bij de ruiterroutes, (daar mag je niet in) bij water zijn vaak meer dazen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 10:27

Ik heb net de amigo fly rider binnen. Ik ga inderdaad geen risico nemen met deze temperaturen. Hier in noord-holland lijkt het vliegenseizoen pas begonnen te zijn.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:16

vliegedeken is wel goede investering denk ik heb je thuis geen last van vliegen dan? is altijd handig als het wel heel veel is in een bepaald jaar denk dat vliegendeken wel langer mee gaat toch

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 13:57

De dazen waren laat dit jaar, ik weet niet of ze dan ook langer blijven.
Voor de zekerheid zou ik voor de deken gaan dan rij je een stuk rustiger

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:06

Dazen kijken echt niet op de kalender, dus als de omstandigheden voor die beesten nog goed zijn, zijn ze niet op 1 september precies verdwenen. Als je paard heftig reageert zou ik een deken kopen, liever mee verlegen dan om verlegen. Nu kun je nog zoeken naar ene betaalbare, zit je al daar en wil je direct een deken, heb je misschien geen keuze.
Ik rij in de zomer eigenlijk altijd met zo'n ding en dat bevalt mij erg goed. Heb mijn huidige 8 jaar geleden gekocht voor 30 euro :D

Edit: zie net dat je er al een gekocht hebt :+ Veel plezier!

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:34

Hallo damian23,

Héél verstandige aanschaf, zodat dat je je vakantie niet laat bederven door de dazen.
Die kwelgeesten kijken echt niet op 'n dag en mijn ervaring hier in het zuiden des lands is, wanneer de weersomstandigheden voor hun gunstig zijn, dat ze zeker nog tot half september vervelend actief kunnen zijn.

Die spartelvijver voor honden en paarden ligt zo'n 3 km. ten noorden van Zorgvliet.
Als je de ruiterroute op de routeplanner noordwaarts volgt zie je deze met Info-icoontje op de kaart aangegeven. http://www.ruiterenenmennen.nl/stap4.ph ... =601#stap4

Maar denk er wel om, dazen vinden natte paarden onweerstaanbaar |( .

Leuke vakantie en veel plezier daar in het Drents-Friese Wold.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:53

Ik ga er morgenmiddag toevallig te voet heen, ik zal het aantal bulten erna wel doorgeven. O:)

Als dit weertype aanhoudt kun je er donder opzeggen dat een deken verstandig is. :j