Schuren aan stalluik. Doen veel paarden dit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LLusitana

Schuren aan stalluik. Doen veel paarden dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 18:26

Mijn paarden krijgen binnenkort nieuwe stallen. In deze stallen zit een opening in de deur waar het hoofd naar buiten kan. Feitelijk zijn er gewoon een aantal spijlen niet. Nu zijn het allemaal een beetje jeukers (niet extreem) maar ik vraag me af of ze in zo'n situatie niet meer zouden gaan schuren omdat het makkelijker is. Iemand hier ervaring mee? En mochten ze gaan schuren, wat kun je daar dan tegen doen behalve natuurlijk het gebruikelijke (anti-jeuk middeltjes). De opening kan niet worden afgesloten. Alvast bedankt.

Vjestagirl

Re: Schuren aan stalluik. Doen veel paarden dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:29

Die van mij schuurt er regelmatig langs met haar hals. Ik doe er niets tegen, als ze jeuk heeft mag ze van mij zorgen dat het over gaat.

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 18:32

Hals is geen probleem. Ben alleen bang dat ze manen gaan schuren. Want als je op de manenkam eenmaal wondjes hebt dan ben je verder van huis en krijgen ze alleen meer jeuk. Bovendien hebben ze manen van een meter lang. Zou ook nogal zonde zijn ;-)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:35

Je kunt wassen met shampoo tegen de jeuk. Zwavel-teer is een bekende combinatie en gewoon verkrijgbaar bij de meeste ruitersportzaken. Teer-menthol werkt in mijn beleving beter, maar moet je halen bij je eigen apotheek en kost zo'n €30,-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:42

Ik heb een Schuurmat aangeschaft, als je jeuk hebt moet je krabben dus dan maar op een fijnere manier zonder dat de manen er gelijk aan gaan :')

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 21:09

Wassen met zink/teer shampoo doe ik al. Ze schuren ook niet extreem maar hebben nu ook niet zo veel gelegenheid, in een dichte stal. Ik vind het heel fijn dat ze dadelijk met het hoofd naar buiten kunnen maar wil geen nieuw probleem hebben. Die gevoelige schimmelhuidjes van mijn paarden vragen al zoveel extra zorg. ;-)

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 21:10

Aan de andere kant: een paard dat echt móet schuren, vindt wel iets, toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:34

Yep, mijn voerbak glom erover toen :') de hard plastic variant overleefde het schuren niet en er hangt nu een verzinken bak :') en anders gewoon tegen de stalwand haha haha

Nu met Schuurmat zoekt hij bewust de mat op en schuurt hij nergens anders meer tegen aan :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:03

Heb hier gewoon een paar bezemkoppen opgehangen. Laat ze maar lekker jeuken als ze willen. Vinden ze heerlijk.. het duurde ook zeker niet lang dat ze het snapte.

En wanneer ze er lang bij staan krijgen ze ook niet van die schuurplekken. Eens per jaar of per twee jaar hang ik een nieuwe.

Hang ze wel goed op met twee bouten.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:04

De mijne doet het ook aan het luikje, daarom is haar luikje ook dicht. Ze duwt anders bijna het hele frame uit z'n voegen en dat willen we niet hebben. Ze kan zich wel aan een randje in de stal schuren.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:06

Wat je ook kan doen is een luikje maken, merk je dat ze gaan scheuren, kan je het luikje dicht doen. Kunnen ze niet kijken, maar is wel beter.
Als ze echt jeuk hebben een borstel ophangen?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:20

Ik heb 2 eczeempaarden en die hebben ook een opening in hun staldeur maar daar staan ze eigenlijk nooit aan te schuren, meestal staan ze gewoon tegen een wand aan of bij de voer/drinkbak als ze jeuk hebben.

xpgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:13

Je kunt ze ook wat lijnzaadolie geven, doe ik ook met mijn eigen pony met zomereczeem, hij jeukt alleen nog maar als het echt nodig is ! Heb ook een schuurmat in de stal hangen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:45

Hier altijd even bij op stal staan. Paar minuten schuren en klaar. Doe er verder weinig tegen omdat er geen haren afvliegen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 07:52

Is het jeuk of "jeuk"? Dat laatste kan namelijk ook verveling c.q. aangeleerd gedrag zijn, wat niet opgelost wordt met symptoombestrijding. Je kunt het uitsluiten door een VA te vragen een huidschraapsel te laten testen of te laten controleren op luizen/mijt/parasieten. Als het maar kort schuren is, zou ik me geen zorgen maken, maar als het langdurig en/of vaak per "staldienst" is, dan is het iets om te overwegen. Is er sprake van "jeuk" en langdurig/vaak, dan lijkt mij 24/7 op het land de enige oplossing. Het hangt er dus vanaf of het jeuk of "jeuk" is. ;)