Vliegen op neus van pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paulien_v

Vliegen op neus van pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 11:02

Hoi,

Mijn pony heeft heel veel last van vliegen die op zen neus komen zitten (ze zijnd an met een stuk of 30 schat ik), hij heeft een vliegenkap op dus daarom zullen ze waarschijnlijk op zen neus komen zitten. Nu vind ik het verschrikkelijk zielig om men paard met zoveel vliegen op hem te zien! Wat kan je daaraan doen? Ik dacht al aan zelfgemaakte vliegenspray (die ik op zijn rug e.d. Doe ) erop te doen maar dat lijkt me geen goed idee want als hij lekt , lekt hij de vliegenspray op en dat is niet gezond denk ik? Wie Kan me helpen?
Hieronder nog een foto van de vliegen op die moment niet zo heel veel want ik hadde vliegen net weggejaagd...
//Voor als het nuttig zou zijn : in mijn vliegenspray zit: azijn, water, knoflook, sterke thee//
Afbeelding

Afbeelding

Sokje_6

Re: Vliegen op neus van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:05

Je hebt vliegenkappen die een verlengd neusstuk hebben. Misschien is dat een idee?

San_Adios

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:05

Vliegen op de neus van je pony kunnen geen kwaad. Het is niets om je zorgen over te maken. Als je toch heel graag er wat aan wilt doen kun je nog een masker kopen met een flap voor over zijn neus.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:06

Kapje over zijn neus doen. Geeft hij aan dat het vervelend is? Vaak valt dat wel mee.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:18

Ik smeer/spuit de neuzen altijd in met veerust,werkt prima.Als je pony het spuiten niet toestaat eerst in je hand spuiten en dan op de neus smeren!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:22

Ik zou op die witte neus in elk geval niks spuiten...icm de zon kan dit wel eens verkeerd uitpakken.
Kap met neusnet idd...ofwel nog even geduld...binnenkort zijn die vliegende krengen weer weg :+

Paulien_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 18:23

Knert schreef:
Kapje over zijn neus doen. Geeft hij aan dat het vervelend is? Vaak valt dat wel mee.

Nee, totaal niet, maar het leek zo zielig dus vroeg ik mij het af. kunnen ze met zo een vliegenneustuk nog wel grazen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 18:27

Je moet het niet willen overdrijven.
Dieren hebben nou eenmaal vliegen om zich heen.
In de ogen kunnen ze soms kwaad maar op de huid is het hooguit lastig.
Als je je paard volledig inpakt dan ontwent hij het gekriebel en heb je er nog meer last van met rijden.

Paulien_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 20:48

Sizzle schreef:
Als je je paard volledig inpakt dan ontwent hij het gekriebel en heb je er nog meer last van met rijden.

Ik geef je deels gelijk.
Met het rijden creeër je een snelheid (stap-gallop) waardoor de vliegen al met VEEL minder aanwezig zijn

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:04

Paulien_v schreef:
Sizzle schreef:

Ik geef je deels gelijk.
Met het rijden creeër je een snelheid (stap-gallop) waardoor de vliegen al met VEEL minder aanwezig zijn

zolang je niet stopt heb je gelijk.. maar bij gewoon trainen in de bak, of zelfs maar bij rijden in het bos, neem ik aan dat je ook afwisselt met rijden en ook flinke stukken gewoon lekker stapt..

als je na de galop terug gaat naar stap, zweet je paard/pony altijd (zelfs als je het nog niet ziet). ergo.. nog meer vliegen dan voor je begon. vliegen zijn het meest vervelend na inspanning tijdens lichte arbeid of stilstaan.

Sizzle heeft het ook niet over de hoeveelheid vliegen die het paard aantrekt op de wei of onder het zadel, maar hoeveel last een paard ervan heeft..

als je een paard altijd inpakt en dan zonder bescherming onder het zadel aan de arbeid zet, dan is iedere kriebel veel ergerlijker dan dat ze op de wei ook wat gewend zijn.

zolang je galoppeerd en racet zul je weinig hinder hebben, maar des te meer als je na al die snelheid gewoon lekker ontspannen rustig wilt rijden.

Paulien_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 08:32

Citaat:
als je een paard altijd inpakt en dan zonder bescherming onder het zadel aan de arbeid zet, dan is iedere kriebel veel ergerlijker dan dat ze op de wei ook wat gewend zijn.zolang je galoppeerd en racet zul je weinig hinder hebben, maar des te meer als je na al die snelheid gewoon lekker ontspannen rustig wilt rijden.

<<Als je je paard helemaal inpakt>> Pietro draagt geen vliegendeken op de wei, enkel vliegenspray, het gaat over zijn hoofd, en zou het mss kunnen dat mijn pony geen last heeft van vliegen: op wandeling als we stappen zie ik geen enkele vlieg, als we rijden ook niet, het zijn enkel dazen, maar dan spray ik hem in en dan is het Ok

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:41

Als jij je daar beter bij voelt dan moet je het gewoon doen :)
Maar ik denk niet dat je pony het veel uitmaakt.

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:07

Je kunt het idd wel verminderen met spray, maar dit werkt ook niet altijd. Mijn pony's vinden vliegen wel irritant, maar dazen nog veel meer. Tegen dazen gebruik ik Parisol Bremsen Schock (turbo spul!), werkt echt super tegen dazen.... maar ook vliegen vinden het niet heel lekker (ik spray de hoofdjes ook niet in maar doe het op mijn hand en breng het dan op). Dus het verminderd zeker... misschien is dit iets voor je?

Paulien_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 11:21

lexie2010 schreef:
Je kunt het idd wel verminderen met spray, maar dit werkt ook niet altijd. Mijn pony's vinden vliegen wel irritant, maar dazen nog veel meer. Tegen dazen gebruik ik Parisol Bremsen Schock (turbo spul!), werkt echt super tegen dazen.... maar ook vliegen vinden het niet heel lekker (ik spray de hoofdjes ook niet in maar doe het op mijn hand en breng het dan op). Dus het verminderd zeker... misschien is dit iets voor je?

Dat doe ik ook al, doe je het dan op zen neusje? Want als hij dan lekt , lekt hij toch de spray op?

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:49

Ja ook op hun neus, maar niet op de mond... Ze likken het er niet af, want het is helemaal niet lekker

Verwijderd00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:22

Je zou inderdaad een vliegenmasker/kap met een verlengde neusriem kunnen gebruiken. Verder is het misschien een oplossing om een bepaald zalfje op zijn neus te smeren.

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:27

Een vliegenkap met een neusstuk kan erg handig zijn. Ik zie ook dat je pony een roze neusje heeft, een neusstuk beschermt volgensmij ook tegen verbranding :)