toch maar een deken aanschaffen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

toch maar een deken aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 15:00

hoi,
Mijn paardje heeft enorm veel last van vliegen. Van dazen al minder maar van een dazenbeet krijgt hij dikke bulten (zoals ik ook krijg wanneer ik gestoken wordt door een daas).

Hij heeft echter ook op heel wat plaatsen kleine stukjes vacht weg. Ik vermoed dat dit door dazen of vliegen komt.
Hier een foto ervan:

Afbeelding

Nu staat hij zonder deken in de wei met 3 andere paarden.
2 daarvan zijn dekenslopers; als ze zelf een deken om hebben ligt die een paar uur later al in de wei.

Is het verstandig om mijn tweejarige met een deken om te laten lopen?
Kan ik beter eerst een goedkoop deken proberen en kijken of die oudjes dat proberen te slopen bij mijn tweejarige?

Daarnaast heb ik gemerkt dat de paarden alweer in de rui zijn (wintervacht aanmaken). Ik zou niet graag willen dat mijn tweejarige een enorm dikke pels krijgt en doe hem liever een deken om.
Mijn DA heeft me echter gezegd dat het niet nodig is zolang ze zelf een goede vacht aanmaken.
Wat denken jullie van een winterdeken of een regendeken? Dat regendeken kan ik dan wel omdoen als het regent of sneeuwt want Harley houdt niet van een natte vacht. Maar op droge dagen kan hij dan eventueel zonder deken staan in de winter.

Shoot :)

__YSB__

Re: toch maar een deken aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:04

Een 2 jarige? Geen deken op doen.
Mocht het echt heel erg koud en nat worden, dan misschien een regendeken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 15:07

Over een regendeken was ik ook aan het denken want ik zie nu wanneer het regent dat hij altijd onder de bomen blijft of in de schuilstal staat terwijl de rest gewoon in de regen blijft grazen.

Die plekjes waar vacht weg is, kan dit door vliegen/dazen komen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:10

Waarom in vredesnaam mag een tweejarige geen dikke vacht krijgen?

Vliegendekens vind ik niet fijn om 24/7 op te hebben. De manen worden er dun van, als de deken nat is drukt hij de vacht plat en als hij vies wordt (vooral mest) trekt hij nog meer vliegen aan. Ik zou het dus niet doen. Bij de rijpaarden die alleen overdag buiten staan doe ik het wel maar daar gaan de vliegendekens ook altijd af op stal. Daarbij vind ik ook dat een jong paard wel een bepaalde weerstand/gewenning moet opbouwen. Je hebt niets aan een paard dat geen beestje meer kan verdragen als je er straks mee gaat rijden.

En ja, die plekjes komen door de dazen. Bloed altijd wat als ze gestoken worden, vormt dus ook een korstje en dat korstje valt eraf = kaal plekje.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 15:20

dat is waar, een daas steekt niet maar snijdt eigenlijk in de huid. Niet aan gedacht.

@ 0000: Hoe denk jij dan over een regendeken? Vind het namelijk geen prettig zicht dat mijn kleintje apart gaat staan in de schuilstal of onder de bomen omdat die regen niet fijn vind.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:23

MaricoGraphy schreef:
dat is waar, een daas steekt niet maar snijdt eigenlijk in de huid. Niet aan gedacht.

@ 0000: Hoe denk jij dan over een regendeken? Vind het namelijk geen prettig zicht dat mijn kleintje apart gaat staan in de schuilstal of onder de bomen omdat die regen niet fijn vind.

Hetzelfde. Niet geschikt voor 24/7, tenzij zeer goed ademend want anders verstik je de huid. En wederom, ik wil een paard met weerstand. Die wat gewend is. Zo jong al onder een deken is echt vragen om een paard dat straks een keer in paniek raakt als je erop zit en het begint te regenen of eentje met een weerstand van 0,0. Dan staat hij ergens anders, so what? Hij verhongert heus niet, het regent geen dagen achter elkaar over het algemeen.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:25

Ik zou geen deken omdoen. De vliegen worden vanzelf minder, en wintervacht is bij een 2 jarige toch geen probleem? Ze horen juist een wintervacht te krijgen als ze in de wei staan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:25

Die van mij staat onder een RISH en merk gewoon dat ze dan veel rustiger in de wei staat. Wel erg lastig omdat ik niet wil dat ze er lang mee in de regen staat en jij kan niet even de deken af gaan doen als het regent.

EDIT:
Een winterdeken bij een 2 jarige is dan weer belachelijk :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:28

De enige reden dat wij onze paarden een deken op doen (als we dat al doen), is zodat ze met rijden in de winter niet na 5 minuten al nat zijn van het zweet.
Jouw paardje is 2 en ik vind "zou niet willen dat hij een dikke pels krijgt" de slechtste reden om een deken te gebruiken. :o

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:35

Ik heb mijn 12 jarige altijd in de winter zonder deken. (Gaat 's avonds/ ' s nachts binnen). Hij maakt zijn vacht er op aan. Ik heb een winter dekens op gehad. nou mijn nieuwe regendeken lekte. Een deken legt de haren plat dus dan kan hij ze niet meer op zetten en krijgt hij het koud. Ik vind dekens zo een moeilijk iets. Je paardje moet ook weerstand opbouwen he. En je kunt nog niet met hem werken dus waarom een deken op?!
Die van mij kan ik niet rijden in de winter. (Bak bevroren) dus dan doet ik wat poetsen en tutten. Boeien als hij een dikke vacht heeft. Is hij een lekkere teddybeer <3 dus nee ik zou geen deken op doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 15:54

wintervacht is op zich geen probleem maar hij is dit jaar laat uit zijn wintervacht gekomen. Ik begrijp wel dat een jong paard niet gelijkmatig verhaard en daarbovenop had hij luis en bloedworm. Maar er waren dagen bij dat hij wel last had van zijn resterende wintervacht die hij nog had. (vooral op schouders, buik en billen).

Dat ik er nog niet mee kan werken (wat ik overigens ook geen juiste stelling vind want grondwerk is ook werken) wil toch niet zeggen dat hij geen deken op zou mogen?
Er zijn ook mensen die hun veulen een deken omdoen en ze verkopen ze niet voor niks lijkt mij?

Over het algemeen regent het idd geen dagen achter elkaar maar het komt helaas vaak genoeg voor dat het bijna dagelijks regent in de herfst. Als het echt harder regent staan de andere paarden ook onder de bomen te schuilen. Ze staan dan niet eens te grazen maar staan erbij als een hoopje ellende.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:55

MaricoGraphy schreef:
wintervacht is op zich geen probleem maar hij is dit jaar laat uit zijn wintervacht gekomen. Ik begrijp wel dat een jong paard niet gelijkmatig verhaard en daarbovenop had hij luis en bloedworm. Maar er waren dagen bij dat hij wel last had van zijn resterende wintervacht die hij nog had. (vooral op schouders, buik en billen).

Dat ik er nog niet mee kan werken (wat ik overigens ook geen juiste stelling vind want grondwerk is ook werken) wil toch niet zeggen dat hij geen deken op zou mogen?
Er zijn ook mensen die hun veulen een deken omdoen en ze verkopen ze niet voor niks lijkt mij?

Over het algemeen regent het idd geen dagen achter elkaar maar het komt helaas vaak genoeg voor dat het bijna dagelijks regent in de herfst.

En daarom krijgen ze van zichzelf zo'n prachtige winterjas :)*

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:57

MaricoGraphy schreef:

Over het algemeen regent het idd geen dagen achter elkaar maar het komt helaas vaak genoeg voor dat het bijna dagelijks regent in de herfst. Als het echt harder regent staan de andere paarden ook onder de bomen te schuilen. Ze staan dan niet eens te grazen maar staan erbij als een hoopje ellende.

Als jij zo intensief grondwerk doet met je 2 jarige, dat hij gaat zweten in een wintervacht, dan is daar ook iets niet helemaal in orde. Je krijgt gegarandeerd een watje-paard als je nu al met dekens gaat klooien. Ik zou het echt niet doen TS. :n

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:59

Ik zou echt geen deken op doen. Hij is pas 2. Heeft een lastige start gehad. Dus was hij de afgelopen seizoenen heeft gedaan moet je gewoon vergeten. Als je hem nu al een deken op gaat doen dan krijgt zijn vacht en huid helemaal niet de kans om zichzelf te ontwikkelen en aan te passen. Krijg je staks een paardje wat helemaal niks kan hebben qua weer.

En om te zeggen ze verkopen het dus dan zal het wel goed zijn....? Meen je dat serieus?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:00

Wie weet komt hij volgend jaar veel beter uit zijn wintervacht als hij geen last van bloedwormen etc. heeft.
Ik zou het ook niet doen en zielig dat hij staat te schuilen terwijl zijn vriendjes blijven grazen? Voor mij is dat gewoon paardengedrag ze hoeven toch niet 24/7 aan elkaar plakken.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:03

een 2 jarige onder een deken zetten, wat voor een dan ook, zou ook absoluut niet mijn keuze zijn.
Mijn paard is ook geen fan van regen, maar blijft inmiddels wel gewoon met d'r kont in de regen staan. Kwestie van wennen en hard worden, het zijn paarden.
Met een deken maak je het zelf regelen van de vacht overigens alleen maar moeilijker voor je paard. Lijkt me niet wenselijk als hij er nu al wat mee worstelt.

Die veulendekens zijn over het algemeen voor jonge veulentjes die geboren worden bij extreem koud weer of die een verlaagde weerstand hebben. Uitzonderingen dus.

Waarom denken zoveel mensen toch dat paarden zielig zijn in de regen? Jij interpreteert het als een groepje dat er bij staat als een hoopje ellende, dat is een gedachte als mens. Die paarden reageren instinctief en schuilen voor het weer, vanwege ongemak of energie besparing om vervolgens weer te gaan eten. Die voelen zich niet zielig.

EDIT:
Deze site is wel interessant : http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

Ik ben niet anti-deken, gebruik ze zelf ook weleens maar om aan te geven dat een paard niet denkt en werkt zoals mensen.
Overigens is met een dikke wintervacht trainen en in het zweet werken ook geen probleem, wij hebben bedacht dat ze ziek worden als ze bij koud weer zweten, maar gelukkig valt dat reuze mee :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 16:13

@Fellow: intensief niet echt, ik ga echter wel met hem wandelen en sinds kort ook fietsen.

@Sure_lee: Ik begrijp wat je wil zeggen maar hij staat met miezerige regen al te schuilen onder de bomen. Hij haat water en ontwijkt ook de schuilstal als de zand daarvoor te modderig is. Bij de waterbak zoekt hij ook de droogste plek op om even te drinken. Hij is nu al een watje wat water betreft. :')

@Vesceron: De haflinger rijd ik ook gewoon in wintervacht maar als hij echt nat van zweet is laat ik hem eerst aan de hand uitstappen tot hij wat droger is voor hij weer de wei op mag. De haf is nu wel een ouder paard en niet te vergelijken met een jong paard denk ik.

Toen ik de fjord ziek in de wei vond was dat ook bij regenweer na een hele tijd geen regen te hebben gehad. Fjordje zijn rug was nat tot op de huid en hij had koorts. Deze is echter al tussen 35-40 jaar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 16:16

vesceron thnx voor de site heel nuttig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:16

Een paard van net 2 lekker in de wei laten staan met soortgenootjes en 2x per week even poetsen/hoefjes optillen is meer dan genoeg.
Fietsen met een net 2-jarige is echt niet nodig.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:19

wel nee geen deken op. Dier is 2 jaar. En dat hij de laatste keer zo slecht uit zn vacht kwam is puur vanwege zn verminderde weerstand door die fikse bloedwormbesmetting.
Je zal zien dat dit aankomend voorjaar een stuk beter zal zijn.
En grondwerk is voornamelijk geestelijk werk, niet lichamelijk werk, dus dat die teddy wordt is daarvoor helemaal niet erg. Neem aan dat je niet iedere dag een half uur grondwerk aan het doen bent met een 2 jarige.

of versta jij onder grondwerk intensief longeren ofzo, want met grondwerk zou die helemaal niet bezweet moeten raken.

En ze zijn echt niet zielig hoor als ze onder een boom staan in de regen; dat is gewoon schuilen. Dat ze er misschien niet vrolijk bij staan, alla, ik sta ook niet met een feestneus op te schuilen; dan sta ik er ook bij met een groot baalhoofd. Maar dat is niet hetzelfde als zielig.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:21

Uiteraard even lekker uitstappen, maar ik bedoel dat een wintervacht niet in de weg hoeft te zitten voor eventuele trainingen of grondwerk in verband met eventueel zweten :)
In principe is er geen verschil tussen een 2 jarige en ouder paard wat betreft vacht. Ook je 2 jarige kun je even uitstappen als hij gezweet heeft en op de wei zetten, moet hij echt prima tegen kunnen. Als hij zelf bedenkt lekker gek te doen op de wei bijvoorbeeld en gaat zweten is er ook niemand om hem een zweetdeken op de doen of uit de kou te houden :) Ze zijn een stuk weerbestendiger dan wij.

Als hij nu al "een watje" betreft water is, zou ik dit zeker niet bevestigen door hem te "vertroetelen".
Als je nu al begint met oplossingen bedenken voor zijn gemiep, hoe zal dat dan zijn over een paar jaar? Hoe wil je dan ooit normaal in de regen kunnen rijden, door plassen kunnen stappen, of hem überhaupt buiten kunnen houden in het nederlandse natte weer?
Ik zou zeggen, even tanden op elkaar, en laat je paardje lekker paard. Hij gaat zich echt wel aanpassen.

EDIT, fietsen of wandelen met een 2 jarige kan heel nuttig zijn. Ik deed dit ook met mijn 2 jarige Welsh hengstje . Geen 20 kilometer per dag, maar zo af en toe eens een stukje op pad was heel leerzaam en goed voor hem.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 16:25

Dat van door plassen stappen ben ik nu wel aan het trainen als ik met hem ga wandelen en een plas tegenkom. Zet hij 1 voetje erin beloon ik hem alsof hij een wedstrijd gewonnen heeft :P Maar er gewoon doorheen stappen lukt nog niet, hij rent erdoorheen alsof het water zijn voetjes bijt :P

Ik fiets of stap ook niet lang. het langste tot nu toe is denk ik 2 KM.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:28

Mocht je bijvoorbeeld een vliegendeken kopen, koop dan ook geen dekentje van 25 euro maar een fatsoenlijk merk. Anders heb je al drukplekken voor je aan werken toe bent met hem.

Zo te zien is iedereen tegen een winterdeken behalve jij..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:34

MaricoGraphy schreef:
Ik begrijp wat je wil zeggen maar hij staat met miezerige regen al te schuilen onder de bomen. Hij haat water en ontwijkt ook de schuilstal als de zand daarvoor te modderig is. Bij de waterbak zoekt hij ook de droogste plek op om even te drinken. Hij is nu al een watje wat water betreft. :')

Daar went hij dan maar aan ;)
Wordt hij groot en sterk van. Het is een paard, regen hoort bij het leven. Hij krijgt er niets van. Onder bomen schuilen is ook een hele normale reactie. Je hebt kans dat hij met een regendeken op alsnog onder de bomen gaat staan schuilen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:34

Niemand hier is tegen een winterdeken, iedereen zegt alleen dat een winterdeken bij zo'n jonkie niet nodig is. Deken is bij zo'n jonkie gewoon niet nodig. Als die nu doodziek was ofzo, maar dat is niet aan de orde; dier is gezond, goed op gewicht; zn kacheltje kan het prima aan.

Paard waar ik op rij gaat straks ook weer onder een winterdeken, maar die staat op dit moment toch echt gewoon bloot op het land hoor. En zij begint sinds 2 dagen ook langzaam aan de zomervacht te verliezen, maar gooi er echt nog geen deken op; dan staat ze binnen een half uur zeiknat van het zweet, want koud heeft ze het nog lang niet. Eigenlijk heeft ze die deken sowieso niet nodig, maar vind zelf die dikke teddyvacht lastig met rijden; als in snel zeiknat en uren nat blijven, dus daarom krijgt ze toch een deken om straks, maar nu echt nog niet.

En de paarden die niet gereden worden krijgen helemaal geen deken op; laat maar groeien die teddyvacht.
De enige niet gereden paard hier wat in de winter wel een deken op krijgt is een oude fokmerrie die gewoon wel wat extra hulp kan gebruiken in de winter.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 25-07-15 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt