Maisbladeren giftig voor paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Maisbladeren giftig voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 14:47

Hoi Bokkers,

Mijn paard loopt in een wei met aardig kort gras, wel kan ze onbeperkt hooi eten.
Ze loopt naast een wei met mais, deze mais is nu al zo hoog geworden dat de bladeren boven het draad uitsteken en mijn merrie dus doodleuk de maisbladeren op zit te eten.
Haar mest is iets aan de dunne kant, maar ik weet niet of dat hier door komt.

Zijn maisbladeren verder giftig voor een paard? en de stengels?

Alvast bedankt!

Airborn

Re: Maisbladeren giftig voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 14:51

Mais is zeker niet giftig voor paarden. Of het ideaal eten is, nee, niet echt en de darmen zullen waarschijnlijk wat moeten wennen aan de groene bladeren wat de dunnere mest kan verklaren, maar het kan verder geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 14:53

Die van mij eet het ook, neemt zo af en toe eens een stengel mee.
Denk ook persoonlijk niet dat het kwaad.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 08:13

Over de maisbladeren zelf zou ik me geen zorgen maken. Wél over de hoeveelheden die je paard opneemt (dunne mest, verkeerde voedingstoffen,...). Af en toe een hapje zal geen kwaad kunnen maar als je paard er echt intensief van gaat eten zou ik er dus wel een stokje voor steken. Bovendien weet je niet of de boer gif heeft gespoten. Conclusie: een andere wei of een extra draadje aanbrengen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 08:57

Mais is op zich niet giftig, wordt zelfs met stengels en blad en al als veevoer gebruikt (silage) en wordt ook niet intensief bespoten. Als het bestemming veevoer heeft, zou je paard het ook veilig kunnen eten.

Het is het soort ruwe eten dat ze lekker vinden, net als bepaalde rietsoorten, maar het kost zoveel moeite om het te kauwen dat ze het niet de hele dag door eten. (Tenzij ze anders verhongeren natuurlijk).

Ik zou me er niet echt druk om maken.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:06

soms wordt maishaksel ook wel eens aan paarden gevoerd.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:32

Nee maisbladeren zijn echt niet giftig. Als er hier naast de wei/paddoc mais staat moet ik er ook altijd op letten :j alhoewel die van mij minder aan het blad gaan en meer wachten tot de mais zelf rijp is <<) :D Dan gaan er toch wel wat maiskolven schade krijgen, ze vreten ze hier van de stengel af :Y)
Ik gok ook dat die van jou moeite heeft met het verwerken van die groene bladeren. Even een draadje spannen dus.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:58

Nee hoor,mijn dame heeft een keer de halve eerste rij van het maisblad van de buren opgegeten en ze leeft met 32 nog steeds. :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:06

Britta31 schreef:
Nee hoor,mijn dame heeft een keer de halve eerste rij van het maisblad van de buren opgegeten en ze leeft met 32 nog steeds. :D

:D

Vroegah werd dat hier in de streek zelfs standaard gevoederd aan de paarden Ging de boer 's morgens met zijn wagen op het veld mais kappen en hoppa...alles de wei in, en de paardjes maar smullen :9
Ideaal voer is het niet natuurlijk, maar in geen geval giftig.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 10:36

Bedankt iedereen!
Mijn merrie had gisteravond al de halve eerste rij opgegeten, dus de halve stengel en bladeren. Zo veel in een paar dagen lijkt mij vast niet goed voor haar. Gisteravond laat dus maar even een draadje erboven langs gespannen :)
Nu lijkt het goed te gaan, en zo niet dan plaats ik een paar palen een meter van de mais en dan span ik een nieuw draadje.
Allemaal bedankt! Topic kan gesloten worden!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:42

De overgang naar vers groen is gewoon even te veel voor haar darmen. het is net alsof je ze op vers jong gras zet. Die van mij krijgen vanaf september de top van de maisstengel afgeknipt net boven de maïskolf. Verder trekken wij den dan ook de bladeren zoveel mogelijk af. 1) de vogels zitten minder aan de kolven te plukken 2)lekker eten voor mijn merries en 3) geen last van die bladeren als we de kolven plukken. Je merrie mag er gerust van eten, alleen moet je het geleidelijk aan bijvoeren en niet ineens een halve rij zoals je pony uit zichzelf eet.

Verwijderd00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:39

Volgens mij kan het niks kwaad.
Haar dunne mest kan komen doordat ze het misschien niet regelmatig eet en haar darmen hier daarom erg aan moeten wennen.