Is een vliegendeken echt nodig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is een vliegendeken echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:53

Hallo,

Ik heb net een vliegendeken met zadel frame voor mijn paard gekocht. Maar nu twijfel ik of ik een vliegen deken voor op het land moet kopen. Wij rijden veel buiten en in de bossen zijn veel dazen dus die rij deken is wel handig. Maar is een vliegendeken voor op de wei ook echt nodig of is het meer "mode"?

Nu heb ik ook z'n vliegennetje voor over het hoofd gekocht, maar is dit wel voor onder het hoofdstel? Of zijn dat weer van die speciale?

Groetjes.

Yenni

Re: Is een vliegendeken echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:57

Tja.. we hebben op stal 3 paarden die een deken om hebben. 1 heeft er een allergie voor dus die moet er op. De andere 2 hebben hem meer voor: oh ze zitten vol onder de vliegen ik koop wel een deken. Ik heb zo een vliegengordijn voor om het halster. Werkt uitstekent en verder heeft hij nog zijn staart en evt zijn benen dus ik vind het niet nodig.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:58

Ligt eraan of op het weiland zelf ook veel dazen zijn ja of nee. Zo ja en paardlief heeft er veel last van; lekker vliegendeken op in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:59

Ja ik denk dat ik die kap terug doe en inderdaad z'n vliegenfront riem ga kopen.

Skessa_

Ligt er aan hoeveel dazen er bij jullie zitten.

Hier heel veel, dus hier gaat ie lekker op !

Piekosjj

Ja, voor mijn paard is het degelijk nodig. We staan in enorm dazenrijk gebied en paardlief begon te rennen omdat 'ie gek werd vd dazen. Dan vind je dus met 35 graden een bijna oververhit paard in het land. Nu met de vliegendeken op staat 'ie heerlijk rustig te grazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:00

xxCYNNxx schreef:
Ligt eraan of op het weiland zelf ook veel dazen zijn ja of nee. Zo ja en paardlief heeft er veel last van; lekker vliegendeken op in de wei.

Ik weet niet of ze er echt last van heeft op de wei, in het bos heeft ze er duidelijk wel last van.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:02

Ik heb geen vliegendekens. Ik vind het juist zo fijn voor mijn paarden dat de winterdeken af kan en die heb ik ook maar van november tot maart op liggen.

Mijn paarden hebben geen eczeem, maar uiteraard zijn er wel vliegen en dazen. Geen hele zwermen waardoor ze in blinde paniek door de wei racen. Als ze het zat zijn gaan ze zelf op stal staan. Meestal doen ze dat toch wel om even rustig een dutje te kunnen doen 's middags. :)

Zou mijn situatie anders zijn dat zou ik het misschien anders doen. Met andere woorden, doe wat nodig is om het je paard comfortabel te maken. :)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:02

Bij ons hebben we geen dazen, e.d. Alleen maar van die gewone vliegjes, maar bovenop het feit dat mijn merrie last heeft van zomereczeem wordt ze helemaal gek van die vliegen op de wei. Daarom heeft zij ´s zomers ook altijd een eczeemdeken op. Lekker rustig spelen & eten. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:06

Mijn paarden hebben een vliegendeken op (behalve als het regent uiteraard). Met deken staan ze rustig in de wei te grazen, zonder overlast van dazen. Ook hebben ze een vliegenkap op hun hoofd, ivm ontstoken ogen.
Mijn ruin heeft eerder al eens totaal onder de bulten gezeten van de dazen, en op de merrie komen ze ook af alsof ze heel lekker smaakt. Dan maar een deken op.

Overigens: toen ik een jaar of 4 geleden in mongolie was, vond ik het echt heel sneu dat die paarden daar constant met hun hoofd etc staan te schudden vanwege de vliegen. Dat beeld raak ik op de een of andere manier niet meer kwijt.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:07

Ik woonde eerst in zuid-holland. Nooit een vliegendeken opgehad. Die drie verdwaalde vliegen zullen ze het loodje niet van leggen. Vorig jaar ben ik verhuisd naar de achterhoek en ik heb er toch maar eentje gekocht voor allebei. Het is hier soms ondragelijk met alle dazen. Het verschilt dus ook echt per gebied.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:11

Ligt ook aan het paard of hij/zij goed tegen vliegend tuig kan. 1 van mijn merries wordt helemaal friemelig als er ook maar een haartje op haar kont ligt. Als die een daas op haar lijf heeft wordt ze niet blij. Ze heeft ook zomereczeem dus loopt lekker in een burka rond. Voor haar heel fijn. Geen jeuk en geen beestjes.
Mijn andere merrie krijgt er alleen een op als de dazen echt zeer agressief zijn. Dan kan ze rustig grazen zonder dat ze continu de inloopstal in hoeft te rennen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:30

HAR > SV

Verwijderd00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:54

Hangt natuurlijk van de hoeveelheid vliegen af.

Passieli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:59

Mijn paarden worden helemaal gek zonder deken. Met deken op staan ze gewoon rustig te grazen. Voor mij heeft het dus zeker wel nut :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:43

Mijn paarden komen in volle vaart op me af zodat ik deken op kan doen! Duidelijk antwoord van ze! Dus ja vliegendeken is echt een must..Wij barsten hier vd dazen!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:47

Onze hengsten hebben zo'n shire deken, een hele dikke om hun "mooi" te houden (dekens zijn regelmatig kapot want de hengsten spelen veel met elkaar en bijten elkaar dan ook en bijtwondjes zijn echt afschuwelijk...). Maar we overwegen wat dunnere varianten ook nog voor onze merries aan te schaffen. Hier veel vliegen en ze hebben er wel last van en vliegenspray vervliegt zo snel dus mode is het hier iig niet want zo mooi vind ik ze niet eens :+ Maar als er op jouw wei geen vliegen zitten en je paard nergens last van heeft zou ik het zo laten!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:48

Hier hebben we last van kleine mugjes die gemeen prikken. De manenkam bij de schoft zit vol bultjes en mijn paard schuurt daar nu zijn manen ook door de jeuk. Dus maar een deken op zodat hij minder geprikt wordt, het werkt hier goed. Ondanks dat ik liever had gehad dat hij lekker zonder kon.

9xxshadowxx9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:54

Hier bijna geen dazen en voor alleen vliegen vind ik een deken niet nodig, wel heeft hij een vliegenmasker op. Als je ergens woont waar veel dazen zijn zou ik ook een deken op doen!

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:04

Mijne heeft er sinds kort een op, steeds als ik op stal kwam stond vooral haar hals helemaal onder de bulten. Ook binnen staat ze te schudden en te stampen terwijl er binnen natuurlijk niet heel veel zitten. Dus heb er wel een aangeschaft, lekker dun en geen last meer van die rotbeesten.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:09

Ligt aan het weiland. Op onze vorige stalling moesten ze er echt een op - stond begroeiing naast de wei, ze zitten vaak idd rond bosjes en bomen.

Op onze huidige stalling - maar 500 m verderop - totaal geen last.

Dus verschilt inderdaad per regio, maar ook nog per weiland! [peerden staan in Twente overigens].

Zoals al eerder gezegd, als ze er geen last van hebben [beetje staartzwiepen en af en toe schudden is normaal, maar als ze er echt akelig van worden of dikke bulten krijgen oid..] lekker aflaten, hebben ze er wel last van, gewoon een op gooien. Moet zeggen dat de dekens goed ventileren, we hebben ze van zowel dure als goedkope merken gehad, maar nog nooit hebben ze met zweet gestaan!

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:09

soms worden paarde echt lastig gevallen hoor, worde ze helemaal gek. sommige paarden zijn ook allergisch dus af en toe wel echt nodig ja

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:24

Tja, hier zie je echt het verschil, zonder deken onrust, constant trappen, zwiepen met staarten, slaan met hoofden.
Met.. gewoon rust.. oke wel een keer zwiepen of trappen, maar veel relaxter.
Rust... echte rust....
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56462A0A

Dus hier staan ze met (stikt hier ook wel echt van de vliegen, best veel dazen, ook van die extra large dazen dingen en soms van die klere mugjes waar je zelf ook gek van wordt).

Vliegensliertjes aan halster vind ik helemaal niets, ze hebben hier giga voorpluk en die vliegen zitten nog op de ogen. Dus allemaal kap op. hopla! (rijdt ook gewoon met die kappen als het dazen seizoen is)

Dit was vanochtend, zij is de enigste die normaliter ook nog eens neusflap aan haar masker heeft zitten, maar die is in reparatie. Vliegen zat.. ook nu..
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=563632BA