[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WillekeKnol
Berichten: 146
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:49

Hallo dekenkenners,

Als regendeken heb ik voor mijn brede haflinger de Amigo Turn Out Lite. 198 (haar eigenlijke lengte is 185 ong. Maar dat past nooit.)

Nu zoek ik een vliegendeken met dezelfde maat. Gewoon zonder hals.

Iemand ideeën?

MoniekV

Berichten: 2162
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:19

WillekeKnol schreef:
Hallo dekenkenners,

Als regendeken heb ik voor mijn brede haflinger de Amigo Turn Out Lite. 198 (haar eigenlijke lengte is 185 ong. Maar dat past nooit.)

Nu zoek ik een vliegendeken met dezelfde maat. Gewoon zonder hals.

Iemand ideeën?


Amigo bug rug heeft een afneembare hals.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 00:38

Naath86 schreef:
Hoe doen jullie dat in de regen? Laten jullie de vliegendeken gewoon op? Overdag droogt de deken wel weer snel, maar in de nacht blijft ie meestal langer nat. Doen jullie in de avond dan de deken af, of laten jullie de deken gewoon nat regenen?

Bij een beetje regen of echt warm weer laat ik het gewoon nat regenen, anders doe ik de Bucas Sun Shower op. Als je Horseware dekens hebt is de waterdichte liner dan ideaal.
StarAnna schreef:
Een van mijn paardjes is al een poosje zijn staart en manen aan het schuren.
Ik ben er nu over aan het denken om hem een vliegendeken of eczeemdeken op te leggen,
maar er is zoveel keuze en ik weet niet waar ik op moet letten?

Ik leg hem eigenlijk liever geen deken op omdat ik dan denk dat het dan te warm gaat zijn of dat ie als het regent met een natte deken rond loopt maar de hele tijd jeuk is ook niet echt ideaal.
Hij loopt 24/7 buiten, dus zou de deken dan dag en nacht moeten dragen

Heeft iemand ervaring met die vliegendeken van de decathlon?
Tips zijn heel erg welkom!

Decathlon zou ik niet aan beginnen en al helemaal niet bij een paard wat schuurt. Ik zou dan eens kijken voor een deken van dat sweet itch materiaal. Bijvoorbeeld Rambo heeft dat en dan kun je ook gelijk de regenliner erbij nemen voor als het nat is. Best ideaal als je paard die deken past :') Bucas heeft dat materiaal sinds dit seizoen ook en ik geloof dat ook nog wat goedkopere merken het in hun assortiment hebben. Het beschermt beter dan een standaard vliegendeken, maar het blijft langer dan twee dagen heel in tegen stelling tot de eczeemdekens.

Daarbij, als ze al schuren ben je eigenlijk te laat. Volgend jaar dus een deken opleggen voor er geschuurd wordt.

Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:07

Nou is het nu lekker zomer maar gezien het feit dat ons oudje nu écht oud wordt, zit ik te dubben wat ik moet met dekens. Hij heeft al zijn 28 jaren zonder dekens gestaan in de winter, maar sinds een maandje krijgt hij zijn eten niet meer goed binnen. Tandarts is al geweest, maar zijn tanden zijn gewoon op. Oftewel meneer leeft op bietenpulp en andere vloeibare voeding. Maar nou ben ik bang dat hij teveel energie kwijt gaat zijn aan het warm houden van zijn lichaam. Dus wil ik hem graag een handje helpen maar hoe..

Hij krijgt altijd een mega vacht (fjord) en afgelopen jaar stond hij ergens in december ofzo zijknat op stal omdat het nog erg warm was, te warm voor zijn teddy vacht. Dus zou je zeggen dat zijn vacht het wel aankan, maar toch vermagerd hij enorm in de winter. Teveel energie wordt gebruikt om warm te houden? Hij staat nu nog steeds met een dikke vacht, het reguleren vd vacht is hem gewoon teveel..
Dus zat ik te denken aan 100 grams voor de momenten als het écht koud is en evt een 0 grams voor de mega regendagen. Of is het beter om het reguleren van zijn temperatuur meer over te nemen door met dikkere dekens te werken en hem te scheren (dekenmodel/racestreep bijv).. Jullie nog tips of ideeën? Wil ons oudje graag goed door de winter halen.

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:12

Soms kan scheren echt een uitkomst zijn. Als het bijvoorbeeld wat warmer is wanneer de paarden al in een flinke wintervacht staan kunnen ze inderdaad behoorlijk gaan zweten wat zeker niet fijn en vaak ook niet gezond is. Het is altijd moeilijk om daar over te beslissen, maar inderdaad een streepmodel scheren en een dekentje erover, ik denk dat dat geen slechte oplossing is.

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 19:45

Wat doen jullie met dit weer met dekens? Mijne staan buiten en hebben de RSIH op.
Een regendeken erover is weer te warm.
Nu ben ik in dubio om ze naar binnen te halen , maar anderzijds, ze zijn ook niet van suiker....

Wat doen jullie?

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 19:53

Mijne staat zonder, helemaal met de voorspelde regen maar is geen eczemer, daar heb ik geen ervaring mee.

Jet4You

Berichten: 274
Geregistreerd: 08-07-11

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:08

Die van mij hadden vandaag gewoon een vliegendeken op. Die laat ik dan op in stal totdat hij droog is. Op het paard droogt ie namelijk heel snel.
Voor een regendeken is het veeeeeel te warm nu!!!!

MoniekV

Berichten: 2162
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Etten-Leur

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:12

Mijn eczemers staan ook onder de RSIH. De regenliner vind ik wel heel fijn maar met dit weer natuurlijk te warm.

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:36

Wat vinden jullie een fijne vliegendeken? Ik heb nu de RSIH (mijn merrie heeft heel lichtjes eczeem maar ook perfect onder controle te houden met bijvoorbeeld befix) maar die schuurt en schuift toch wel bij mijn paard, hoewel het toch de juiste maat is.

Als jullie ervaringen hierover willen delen, heel graag!

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:11

Mijne staat nu al 2/3 dagen met enkel een vliegenkapje zonder deken. Het is wat bewolkter maar wel warm, zo'n 25 graden, en vaak met een klein briesje. Wel veel vliegen dus maar minder dazen en van vliegen heeft ze het meeste last aan haar koppie. Zo kan het vachtje en de manen ook even herstellen want die lijden wel onder zo'n fulltime deken.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:01

_Hinneke schreef:
Wat vinden jullie een fijne vliegendeken? Ik heb nu de RSIH (mijn merrie heeft heel lichtjes eczeem maar ook perfect onder controle te houden met bijvoorbeeld befix) maar die schuurt en schuift toch wel bij mijn paard, hoewel het toch de juiste maat is.

Als jullie ervaringen hierover willen delen, heel graag!

De bucas zebra :)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:24

Wij hadden ze vanmorgen met de regendekens op buiten gezet, maar hier aan de kust waait het zo ontzettend hard dat ze bijna opstegen met de dekens op... :oo
Toen het ook nog gieten dus alles maar binnen gehaald, straks maar even kijken of het beter wordt...

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:33

Ik ben best tevreden over de RSIH van mijn twenter, maar wil nu ook iets voor mijn volwassen merrie. Ben bang dat bijvoorbeeld de Mio niet hufterproof genoeg is om het bos en de tanden te overleven. Wilde eigenlijk niet overdreven veel geld uit geven. Iemand een idee?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:35

2e hands rambo?

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:37

Nouvel schreef:
2e hands rambo?


Inderdaad naar op zoek maar het zijn best logge dekens en ook tweedehands nog wat aan de prijs. ze heeft een gevoelig huidje en wil me geen zorgen moeten makn als het eens flink regent. gaat bij mijn jonkie maar net goed.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:50

vliegendeken ipv rsih?
die zijn minder zwaar

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:08

Nouvel schreef:
vliegendeken ipv rsih?
die zijn minder zwaar


Inderdaad, maar die zijn er enorm veel soorten natuurlijk en heb een best wel hufter proof deken zijn gezien ze bos hebben in de wei.

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:30

Ik heb maar de regendeken opgedaan, wat een weertje :(

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:33

de vliegendekens van rambo zijn ademender dan de rsih en ook heel stevig

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:40

@novel, hoe heten die dekens, dan kan ik dat even opzoeken. Bedankt!

MoniekV

Berichten: 2162
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:44

Ik zou dan idd ook voor een Rambo vliegendeken kijken.

Ik heb de RSIH ook maar gewisseld voor een regendeken, wat een weer..

MoniekV

Berichten: 2162
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:46


Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:46


Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:50

Maar uiteindelijk goedkoper wat ze gaan veel langer mee dan een simpel goedkoop lor.