[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:02

Net via agradi (was het goedkoopst) de Rambo original 100 gram besteld met de liners van horseware. Ik heb de Rambo besteld ivm de V sluiting en de dubbele leg arches.
Wat is jullie ervaring Rambo VS amigo? Is het t prijsverschil in comfort en duurzaamheid waard?

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:18

Ik ben onlangs ook overgestapt op Rambo voorheen Amigo, deken ligt veel mooier naar mijn mening. De sluitingen zowel borst als buik erg fijn! Zeer tevreden, dus qua comfort absoluut top. Duurzaam kan ik nog niet zoveel over zeggen.

MoniekV

Berichten: 2162
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Etten-Leur

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:37

Ik geb Rambo en Amigo maar Rambo ligt nog net iets beter. De grotere staartflap is ook fijn, die van Amigo wilt nog wel eens omhoog waaien en de hals blijft ook beter zitten. Alleen jammer dat de dekens niet waterdicht zijn op de naden.

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:40

Bedankt voor de reacties. So far tevreden met de duurdere rambo keus...

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 00:29

Hier onder 250 grams met hals helemaal geschoren en nog kort in het haar. Stalgenootje heeft haar geschoren paard bloot staan overdag, is wel al wat haar terug gegroeid maar mijn keuze zou het niet zijn om hem dan maar zonder deken re zetten :D 24-7 buiten met schuilstal.

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 07:43

Voor de mensen die ervaring wouden van de bucas irish light....geweldige pasvorm, deken schuurt en schuift niet.
Me paard is ongeveer 1.63 maar de deken past van voor super regent niet in enz maar van achter iets aan de lange kant.

Paard is een viespeuk maar de deken lijkt wel vuilafstotend te zijn want de deken is zowel aan de binnen en buitenkant nog hele maal schoon(op de schoft na).

Het is jammer dat die niet in 0 grams er is want me paard heeft het er nu toch vrij warm nu onder ( helemaal geschoren en buitenbox).
Hals nog niet omgehad

Netam89

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-11-11
Woonplaats: geheim

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:43

Ik heb Amigo dekens en persoonlijk vind ik deze erg goed liggen. Meneer staat nu nog gewoon met een regendeken buiten!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:36

Net de paardendrogist gebeld over de amigo XL 7,6'. Echt nérgens meer te krijgen. En zij willen hem nog speciaal voor mij bestellen! Ik ben zó blij! *\o/*

nps
Berichten: 1988
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:55

Hier ook een vraagje, net een paard wat altijd zonder deken heeft gestaan. Zit goed in haar wintervacht en nog niet lang onder 't zadel, dus nog niet zwaar in de arbeid. Wel iedere keer na rijden / werk snel heel bezweet, wat ik nu lang uitstap en daarna droogwrijf op stal. Heeft nu nog helemaal geen deken op gehad, heb wel een 0 grams regendeken. Staat overdag op de wei, 's nachts op stal. Twijfel erover om nog een 200 / 250 grams winterdeken te kopen voor als het echt koud is. Wat zouden jullie aanraden?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:01

Als je een regendeken in de wasmachine wast zonder wasmiddel (dus alleen met water), gaat dat dan ten koste van de waterdichtheid?

keeyzie

Berichten: 5719
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:52

tmr001 schreef:
Hier ook een vraagje, net een paard wat altijd zonder deken heeft gestaan. Zit goed in haar wintervacht en nog niet lang onder 't zadel, dus nog niet zwaar in de arbeid. Wel iedere keer na rijden / werk snel heel bezweet, wat ik nu lang uitstap en daarna droogwrijf op stal. Heeft nu nog helemaal geen deken op gehad, heb wel een 0 grams regendeken. Staat overdag op de wei, 's nachts op stal. Twijfel erover om nog een 200 / 250 grams winterdeken te kopen voor als het echt koud is. Wat zouden jullie aanraden?


Als je eenmaal aan dekens begint zul je ook moeten gaan opbouwen naarmate het kouder wordt. Je paard kan zijn vacht namelijk niet meer omhoog zetten om warmte vast te houden. Je zult dat dus moeten nabootsen met dekens. Het makkelijkste is dus om hem gewoon nog even zo te laten zonder dekens. Droogmaken kan maar is niet eens nodig, als hij maar goed is afgekoeld. Je zou volgend jaar wat eerder met dekens kunnen beginnen waardoor je de ergste vacht tegenhoud.

keeyzie

Berichten: 5719
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:54

Fabster schreef:
Als je een regendeken in de wasmachine wast zonder wasmiddel (dus alleen met water), gaat dat dan ten koste van de waterdichtheid?


Je hebt speciaal spul waarmee je ze daarna kunt insprayen. Het wasmiddel haalt vaak de waterdichte laag van een deken dus in principe zou hij dan nog waterdicht moeten zijn. Maar waarom wassen? Ik heb nu twee amigo dekens die gaan nu voor het 6e!!! jaar de paarden op. Nog nooit gereinigd en nog steeds super waterdicht ook met heftige buien. Nog nooit extra behandeld. Ik laat ze na de winter goed drogen borstel ze goed af en stop ze dan ieder apart in een vuilniszak goed afgesloten.

Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:57

Gatverdarre... 6 jaar een zelfde deken op.. Die buitenkant maakt me niets uit maar alle vuil en huidvet wat aan de binnenkant gaat zitten :n

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:08

Idd, lijkt me maar vies.
Bij de Rhino en Rambo zit de waterdichte laag tussen 2 lagen stof in. Die was je er dus niet af.

MoniekV

Berichten: 2162
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Etten-Leur

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:20

Nou idd bah bah. Ik was de halzen en liners om de paar weken uit

Icrack

Berichten: 1257
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:34

Icrack schreef:
Even een hele andere vraag tussendoor; wie van jullie gebruikt de Rambo Dry Rug? Die nieuwe zweetdeken met hals van een soort van Micro-achtige-nogwat stof?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jou ervaring hiermee. Ook qua maatvoering :-)

Inmiddels een Rambo Dry Rug besteld en met veel pijn en moeite een M te pakken kunnen krijgen. Volgens mij is er een grote run geweest op deze zweetdekens...overal uitverkocht of een lange levertijd.

Maar goed, heb er nu één te pakken en ben erg benieuwd! *\o/*

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:42

Dat nylon aan de binnenkant maak ik tussendoor nog wel regelmatig schoon. De buitenkant besteed ik weinig aandacht aan.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:59

Ben benieuwd Icrack! Hoe groot is jouw paard? Mijne heeft normaal 190 en zou volgens HW ook een M nodig hebben.

Icrack

Berichten: 1257
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:12

1.52-1.53 Star, normaliter heeft zij 1.85/6.0 met Rambo dekens

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:19

Ik heb bij grote maten weinig keuze in kleur. Ik heb dus een lichtblauwe. Die is alleen nog bovenop blauw. En de binnenkant wil ik ook wel even uitspoelen. 6 jaar even de borstel erover vind ik niet fris.

keeyzie

Berichten: 5719
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:57

Ik kan eventueel voor de geïnteresseerde foto's maken van de binnenkant van mijn dekens. Die zien er na 6 jaar nog uit als nieuw. Door de gladde binnekant hebben haren en vet eigenlijk geen kans. Hiervoor versleet ik elk jaar 4 dekens doordat ze niet meer volledig waterdicht waren na het professioneel reinigen, ook niet met behandeling met bepaalde spray. Mijn paarden staan 24/7 buiten, de dekens moeten dus echt waterdicht zijn.

Doordat ik ze elk jaar vacuüm opberg hebben bacteriën en schimmels ook geen kans. Mits je de dekens eerst goed laat drogen natuurlijk.

nps
Berichten: 1988
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:12

keeyzie schreef:
tmr001 schreef:
Hier ook een vraagje, net een paard wat altijd zonder deken heeft gestaan. Zit goed in haar wintervacht en nog niet lang onder 't zadel, dus nog niet zwaar in de arbeid. Wel iedere keer na rijden / werk snel heel bezweet, wat ik nu lang uitstap en daarna droogwrijf op stal. Heeft nu nog helemaal geen deken op gehad, heb wel een 0 grams regendeken. Staat overdag op de wei, 's nachts op stal. Twijfel erover om nog een 200 / 250 grams winterdeken te kopen voor als het echt koud is. Wat zouden jullie aanraden?


Als je eenmaal aan dekens begint zul je ook moeten gaan opbouwen naarmate het kouder wordt. Je paard kan zijn vacht namelijk niet meer omhoog zetten om warmte vast te houden. Je zult dat dus moeten nabootsen met dekens. Het makkelijkste is dus om hem gewoon nog even zo te laten zonder dekens. Droogmaken kan maar is niet eens nodig, als hij maar goed is afgekoeld. Je zou volgend jaar wat eerder met dekens kunnen beginnen waardoor je de ergste vacht tegenhoud.


Thnx voor het antwoord! Ook geen deken dan als 't echt heel koud word, als het vriest bijvoorbeeld?

Paard2014
Berichten: 81
Geregistreerd: 18-09-14

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:22

Grrr Ik baal een beetje van dit weer!

Ik heb een 22 jarige KWPNer reus staan en dacht meneer zal het wel wat sneller koud krijgen. Hij is gelukkig beren sterk en staat dus nog te zweten onder zijn 0 grams deken! Normaal weet ik altijd precies wat ik moet doen maar met dit weer?! Scheren...deken op/af. Vind het eigenlijk te warm om hem al te scheren, vacht wordt wel al dikker dus hij zweet sneller bij het rijden en die 0 grams deken doet ook geen goed.... Wat doen jullie met dit rare weer?

keeyzie

Berichten: 5719
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:45

Tmr001: in principe kan de vacht die kou prima opvangen. Vooral als je paard continue kan eten (ruwvoer) je zou dan eventueel voor je eigen gevoel een deken op kunnen leggen van 200 gram. Geen regendeken!! Want dan druk je de haren enkel plat en krijgt hij het juist koud.
Paard2014: waarom dan niet juist nu scheren nu het wat warmer is? Dan kun je straks gewoon met dekens gaan werken. Of gewoon lekker zonder. Hij geeft duidelijk aan dat zijn vacht prima werkt.

keeyzie

Berichten: 5719
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:49

Starbreeze schreef:
Idd, lijkt me maar vies.
Bij de Rhino en Rambo zit de waterdichte laag tussen 2 lagen stof in. Die was je er dus niet af.


Ik heb toch echt meerdere rhino's en rambo's gehad die na het reinigen niet meer 100% waterdicht waren. Dus dat wassen doet wel degelijk iets met die laag lijkt me dan...

Onderdekens was ik trouwens wel geregeld hoor net als fleecedekens. De meeste tijd liggen de onderdekens op de rug van het paard waardoor de buitendekens dus ook schoon blijven aan de binnenkant.
En even realistisch: hoe vaak wassen mensen hun dekbed? Geloof me, daar schrik je van _/-\o_