paard op land laten dit weekend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:49

Ik las laatst een interessant stuk..
We moeten ze niet te veel vermenselijken. Paarden hebben een prima lichaams thermostaat die alleen in de war wordt gebracht door dat mensen er dekens op gooien en af halen.
Het beste is om niets te veranderen aan hun normale ritueel. Als je zorgt dat er genoeg schaduw en water is, moeten ze zich absoluut kunnen redden. Paarden worden pas ziek/ongemakkelijk/warm/koud als je gaat kloten met dekens of juist te veel af laat koelen en op stal laat staan. Voor zo'n dier het beste om gewoon te doen wat je normaal ook doet, maar dan met een beetje extra liefde en een beetje extra zorg. EN een oogje in het zeil houden. ;)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 08:32

Giolli dat klopt wel. Voorheen zette mijn kennis D paarden in de winter op stal en in de zomer overdag op stal en snachts op de wei. Met als gevolg dat de paarden snel ziek werden en ook steeds in hun eigen mest lagen.

Sinds 2 jaar terug staan ze op mijn aanraden 24/24 buiten en de DA vond dat ook beter. Hij zei dat als de sneeuw op hun vacht blijft liggen het paard een goede wintervacht heeft. Alleen als de sneeuw smelt op hun vacht en bij andere paarden niet is er wat mis.
Nu als ik op de wei ben controleert ik wel geregeld hun lichaamstemperatuur. En vooral bij de fjord omdat die vorige week koorts had en steeds wou gaan liggen. Had geen koliek gelukkig. Het feit dat ik het had opgemerkt heeft wel een voordeel, ik kan de fjord nu namelijk makkelijker uit de wei vangen.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:55

Ik heb de mijne van land afgehaald en in de paddock gezet omdat ze daar schaduw hebben en op het land niet. Dus niet vreemd hoor, dat je er aan denkt. Toch alleen maar goed? Ik zie hier in de omgeving zat paarden in de brandende zon staan zonder schaduw.....de stumpers.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:57

Wij hebben geen schaduw..........ze heeft een UV werende deken op. Wat zouden jullie dan doen? Ook naar buiten? Het waait tenslotte wel lekker hier.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:01

UV werende deken is geen schaduw, dat is iets wat je in je achterhoofd moet houden. Evengoed brandt er zon op het hoofd...............

Het is veels te warm voor een deken en als het erg warm is en gaat zweten dan zit geen enkel deken of wat dan ook fijn, dan gaat het irriteren.

Je kan het beste zelf ter plekke gaan kijken hoe het met je paard gesteld is en hoe het er is op het land, waait t lekker etc.

Dat kunnen wij hier echt niet voor je beoordelen.

Want wij weten niet hoe het in de paddock is en of de stallen. Dat moet men ter plekke gaan bekijken en voelen hoe het is, Soms is op het land in de zon met veel wind beter als in de schaduw in een loeihete stal zonder zuchtje wind.

Per situatie en soort stal/ weiland etc. is het anders.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:08

Ragdollcat schreef:
UV werende deken is geen schaduw, dat is iets wat je in je achterhoofd moet houden. Evengoed brandt er zon op het hoofd...............

Het is veels te warm voor een deken en als het erg warm is en gaat zweten dan zit geen enkel deken of wat dan ook fijn, dan gaat het irriteren.

Je kan het beste zelf ter plekke gaan kijken hoe het met je paard gesteld is en hoe het er is op het land, waait t lekker etc.

Dat kunnen wij hier echt niet voor je beoordelen.

Want wij weten niet hoe het in de paddock is en of de stallen. Dat moet men ter plekke gaan bekijken en voelen hoe het is, Soms is op het land in de zon met veel wind beter als in de schaduw in een loeihete stal zonder zuchtje wind.

Per situatie en soort stal/ weiland etc. is het anders.


Ik geef toe dat nu het (te) warm voor een deken is. Maar... Mijn paard wordt knetter gek van de vliegen als ze zonder staat. Dus ook met dit weer heeft zij een vliegendeken op. Ik heb liever dat ze het iets warmer heeft van de deken dan dat ze helemaal gek wordt de vliegen.

Oké of topic weer :)

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:13

Dat is toch prima, gewoon ter plekke bekijken en zien hoe het met je paard gesteld is en wat erger is en wat minder is en dan kiezen wat het fijnste is voor jouw dier. In dat geval is voor jouw paard het fijnste om een vliegendek op te hebben dan zonder.

Dat is zeer verschillend per dier en per situatie, wat het fijnste en het beste is voor je paard.

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:23

Dimple schreef:
Wij hebben geen schaduw..........ze heeft een UV werende deken op. Wat zouden jullie dan doen? Ook naar buiten? Het waait tenslotte wel lekker hier.


Mijn bijrijdpaard staat ook in een wei zonder schaduw, nja pas vanaf 19h.
Toen ik net om 19h op stal was stond er van de 45 paarden geen een in de schaduw dus denk dat het wel meevalt hoor :) Het was nog steeds 33 graden.
Bijrijdpaard was ook niet bezweet.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: paard op land laten dit weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:24

Hier staan er 2 onder een eczeemdeken, ben vanmiddag gaan checken, omdat ze ook nog eens geen schaduw hadden op het land. Beide stonden er vrolijk bij te kijken en zweette niet eens. Die douche die ik ze gaf, werd niet in dank afgenomen.........

lalala_20

Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:31

Mijn paarden staan met dit weer ook buiten, ze hebben wel een schuilstal. Eentje heeft een eczeemdeken op dus helaas extra warm... maar ze overleven het prima hoor :)
Als ik ze af wil sponzen met water lopen ze weg, dus daar doe ik ze niet eens een plezier mee. Lekker buiten laten dus, als er voldoende schaduw te vinden is in de wei.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:31

Het is gelukkig een droge warmte dit keer, en dat is natuurlijk fijner voor de paarden dan die vieze benauwde hitte die we hier normaal hebben. Zeker de wever maak je niet blij om de hele dag op stal te zetten, en als de merrie nerveus is werkt ze zichzelf ook alleen maar in het zweet. Het begint langzaamaan warm te worden (niet in eens van 10 graden naar 40 graden) dus de paarden zullen hier al redelijk aan gewend zijn. Zeker als ze schaduw en genoeg water hebben zou ik me zeker geen zorgen maken Marico :j

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Re: paard op land laten dit weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:40

Ik kijk per dag hoeveel last mijn merrie van vliegen heeft en bepaal aan de hand daarvan of ze een vliegendeken op krijgt. Als ik denk dat het wel meevalt ga ik haar niet vervelen met meer warmte.
Echter is het met zo'n weer kiezen tussen twee kwade opties.. Warmte + heel veel vliegen of minder vliegen + iets warmer..
Mijn shetjes kunnen prima zonder. Hebben veel minder last van de beestjes, dus het is echt paardafhankelijk :j

Anoniem

Re: paard op land laten dit weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:50

Hebben jullie de indruk dat jullie paarden er nou echt last van hebben? Mijn paard heeft gister met haar vriendje buiten gestaan de hele dag en waren niets anders dan normaal. Ook gewoon vol in de zon en beide geen schaduw opgezocht. Ik kan echt niet zeggen dat ze er nou zo veel moeite mee hebben als ze gewoon een beetje hun eigen gang gaan.

Vandaag hebben ze binnen gestaan op het moment dat de uv straling het hoogste was. Mijn paard was echt beledigd en het er niet mee eens.

silverwind

Berichten: 220
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Meppel.

Re: paard op land laten dit weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:54

Helaas heb ik moeten kiezen tussen..of op het land zonder schaduw met de groep samen, of alleen in een benauwde stal met vliegen.
Ik heb voor het land gekozen.
Kon niet echt merken dat hij er heel anders onder was.

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Re: paard op land laten dit weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:58

Mijn paarden hebben een ruime uitloopstal dus kunnen zelf bepalen. Staan zelf toch grotendeels van de dag pal in de zon. Ja ze zijn lui, rennen niet zoveel, maar echt moeite hebben ze het er niet mee.