Eczeemdeken of vliegendeken.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Eczeemdeken of vliegendeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 00:10

Ik heb nu een jaar geleden een Friese merrie gekocht met lichte zomereczeem.
Ze heeft wat schuurplekjes op haar oren en achter haar oren. Soms ook een plekje op haar hoofd.

Nu heb ik haar sinds ze kwam onder een eczeemdeken van epplejack staan maar nu naar 1 seizoen is hij echt aanvervanging toe. Het grootste probleem is dat hij niet aansluit achter haar oren is gewoon helemaal uitgelubbert.

Nu waren we aan het kijken naar verschillende dekens en mijn oog viel op deze.
https://www.ruitersport.com/eczeem-deken-zebra.html

Maar zou een vliegendeken zoals deze
http://www.nikahorseproducts.nl/index.p ... 22625.html
ook genoeg zijn om haar te beschermen eventueel met een vliegenkap erbij.

Wat is nou het echte grote verschil tussen een vliegendeken en een eczeemdkeken.
Wat moet ik doen?

Alvast bedankt voor reacties. :D

eilleen333

Re: Eczeemdeken of vliegendeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 00:57

Een exzeemdeken, de vliegjes die zomer eczeem veroorzaken kunnen namelijk door gewone vliegendekens heen prikken, dus die helpen niet.

Ook als je paard nu even zonder heeft gestaan ontwikkelen ze al jeuk. Dus het kan best dat als je na een paar dagen een andere eczeem deken op doet ze toch eerst gaat schuren.
Als ze eenmaal geprikt zijn krijgen ze jeuk.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 01:58

Ik heb zelf de bovenste. Sluit prettig en hoog om de hals, blijft ook goed op zijn plek zitten (vrij strak).

De andere dekens zakken vrij snel naar achter omdat ze veel ruimer zijn om de hals.

Wel een groot verschil met aandoen, het eczeemdeken moet echt over het hoofd, dit vind niet ieder paard even leuk.

Voor beide geldt dat ze erg warm zijn op warme dagen, mijn paard zweet hieronder. Voor deze dagen leg ik soms alleen een hals eczeemdeken op, wel een risico voor haar staart.

Ik ben erg tevreden over het eerste deken. Mijn paard heeft nu wel nog een hoofdkap op buiten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:16

De Rambo sweet itch hoody hoef niet over het hoofd, maar die is dan wel weer een stukje duurder. Maar wel een zeer stevige en duurzame deken:)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:36

eilleen333 schreef:
De Rambo sweet itch hoody hoef niet over het hoofd, maar die is dan wel weer een stukje duurder. Maar wel een zeer stevige en duurzame deken:)

Maar dat is een vliegendeken toch? Geen eczeemdeken?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:42

renee16 schreef:
eilleen333 schreef:

Maar dat is een vliegendeken toch? Geen eczeemdeken?

Dat is een eczeemdeken. Mijn bijrijdpaard heeft hem ook.
Wel wurmt ze haar oren uit de gaten maar hij blijft dan wel achter haar oren zitten, glijdt niet naar beneden.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:43

Ik zou absoluut gaan voor een exceemdeken. Een vliegendeken schuurt vaak sneller (vooral de goedkopere) en sluit minder goed aan. Daarnaast, de mugjes waar ze allergisch voor zijn bij zomerexceem, gaan door de gaatjes van een vliegendeken heen.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:44

Ik heb de Eczema van Pagony (divoza), relatief goedkoper maar kwaitatief goede exceemdeken

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:47

Ik heb zelf ook de rambo sweet ich hoody deken, dit is een eczeemdeken. de oren doe ik er nooit door maar de deken blijft perfect liggen. op hele warme dagen zweet hij er wat onder maar over het algemeen luchtige en koele deken. en gaat ook lang mee

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:48

eilleen333 schreef:

ik heb deze voor mijn eczemers en wat een uitvinding zeg!!

ben zeer enthousiast erover!!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 15:39

Heb ook gekeken naar de Rambo Sweet Itch maar die vind ik toch wel heel duur.
Ik denk dat ik voor de eerste eczeemdeken ga. En hopen dat hij het langer volhoud dan deze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:42

Mijn pony heeft ook de rambo sweetitch hoody. Werkt hier prima. Niet snel stuk te krijgen. Maar ik heb ook al gehoord dat de zebra eczeemdeken ook fijn werkt!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 15:51

Ik zit er wel over te denken om de sweet itch te halen. Maar aangezien we een aantal nieuwe paarden in de kudde erbij gaan krijgen denk ik dat ik een seizoen wacht. Voor het geval ze de hele boel aan gort trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:54

slim idee haha!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:58

Mijn Friese merrie draagt ook een eczeemdeken. Wat ik je wel aan kan raden is om een deken die je over het hoofd moet doen. Je paard zal er waarschijnlijk even aan moeten wennen, maar hiermee weet je zeker dat er geen vliegjes bij komen via de onderkant van de hals. Daar zit vaak dan een buikflap & een kopstuk bij. Het kopstuk kan je dan vastklikken aan de hals, waardoor deze ook niet naar achter zakt & dus ook niet de hals (en dus ook het "slikgedeelte") afknelt.

Ik heb zelf deze volgens mij. Wel nog met een kopstuk erbij, maar kon die zo gauw even niet vinden. :+

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 16:00

Ze staat nu ook onder een eczeem deken. Over het hoofd is geen probleem. Maar vind de kwaliteit van die dekens altijd zo slecht lubberen helemaal uit na een seizoen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:25