Scheren in de zomer, deken op ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

davinci2412

Scheren in de zomer, deken op ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 09:42

Ik ga mijn pony scheren omdat zijn vacht zo dik is dat hij na elke training helemaal nat is van het zweet. Nu is mijn vraag of jullie je paard of pony een deken op hebben als ze geschoren zijn en zo ja wat voor deken dan? Ik zat zelf te denken om hem een vliegendeken op te doen met uv bescherming.

Gydja

Re: Scheren in de zomer, deken op ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:44

Mijn pony is begin dit jaar geschoren. Momenteel krijgt ze al weer een mooi vachtje en draagt ze amper nog een deken. Toen het nog rond vriespunt lag had ze een 300 grams deken op en af en toe er ook nog een fleece deken onder. Nu het lekker weer is alleen met regen een 0 grams regendeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:44

Heb je een foto?
Als je pony nu echt nog zo dik in zijn vacht zit dat hij er last van heeft, zou ik hem eerst laten nakijken.
Hoe oud is je paardje?

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 09:52

Ik heb wel een foto maar niet van nu. Hij heeft er last van met de training. Niet wanneer hij normaal in de wei staat. Hij is 10 dus ik denk niet dat t Cushing is of iets in die richting. Het is een sportpony dus hij is ook gewend om het hele jaar door geschoren te zijn. Ik heb geprobeerd of het ook zonder ging maar aangezien hij op vrij hoog niveau getraind wordt is het toch niet handig om hem in zijn vacht te laten zitten.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:54

Maar in je onderschrift staat dat je b bent.
En ook paarden van 10 kunnen cushing krijgen.
Ik zou persoonlijk nooit scheren in de zomer. Er is een reden dat hij niet goed door zijn vacht komt en die zou ik eerst achterhalen.

En in de zomer een deken om?

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 09:57

Ik ben B paarden, wat voor mijn pony M pony's is. Hij wordt voor een pony op internationaal niveau getraind (1m20 springen) Daarbij heb ik niet gevraagd om een goed bedoeld advies over of ik wel of niet moet scheren. Ik wil alleen weten welke dekens mensen er nu eventueel op leggen als ze hun paard of pony scheren of net geschoren hebben

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:05

Mijn geschoren falabella (die verhaart al 10 jaar slecht) heeft alleen op koude nachten een dekentje op. Overdag loopt hij gewoon zonder. Pony is 22.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:11

Nieuwsflits, het is normaal dat een paard na het rijden nat van het zweet is. Dat is echt geen reden om te scheren. Hij zal dan bij warm weer nog steeds nat zijn.Gewoon na het rijden lekker afspoelen met lauw water, en dan de wei weer op. :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:15

Het hangt denk ik van je paard af of de nieuwe vacht er mooi door komt. Ik heb mijn pony vrij laat laten scheren. Met verschillende adviezen van bokt. Maar aangezien er nog weinig aan haar vacht te verpesten viel hebben we haar geschoren en haar vacht is nu mooier dan ooit! Ik denk dat je zelf wel na kan gaan of het verstandig is om je paard te scheren of niet.

Kwa deken zal je moeten kijken wat je paard nodig zal hebben. Is het een koukleum? Zo ja, dan zou ik minstens een 300 grams deken nemen. Je kan ook een extra onder deken er bij kopen dan kan je afwisselen. Maar met dit mooie weer staat mijn paard gewoon nakend op het weiland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:15

Inderdaad, elk paard zweet na een goede training.
Het is alleen niet normaal als jouw paard nu echt nog dik in z'n vacht zit.
Sportpaardjes worden trouwens ook maar 1 á 2 x per winter geschoren.
Je paard in de zomer scheren gebeurt over het algemeen alleen als het paard vanwege een lage weerstand, ziekte of vanwege ouderdom zelf zijn vacht niet goed kwijt raakt.
Een gezonde pony van 10 die in training staat, zou nu niet meer in wintervacht horen te zitten.

Je kunt dit negeren en je pony gaan scheren, maar daarmee ga je voorbij aan de tekenen die hij geeft dat hij niet lekker in zijn vel zit.
Aan jou de keus of je dat wil. :)

Om antwoord te geven op je vraag; ik zou geen enkel paard, behalve vanwege zomereczeem, een deken op doen in de zomer.
Je haalt dan het hele nut van rollen weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:16

Gydja schreef:
Het hangt denk ik van je paard af of de nieuwe vacht er mooi door komt. Ik heb mijn pony vrij laat laten scheren. Met verschillende adviezen van bokt. Maar aangezien er nog weinig aan haar vacht te verpesten viel hebben we haar geschoren en haar vacht is nu mooier dan ooit! Ik denk dat je zelf wel na kan gaan of het verstandig is om je paard te scheren of niet.

Kwa deken zal je moeten kijken wat je paard nodig zal hebben. Is het een koukleum? Zo ja, dan zou ik minstens een 300 grams deken nemen. Je kan ook een extra onder deken er bij kopen dan kan je afwisselen. Maar met dit mooie weer staat mijn paard gewoon nakend op het weiland.
Een 300 grams deken in de zomer?!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:16

Dat dus, goed uitstappen en ff na laten drogen. Scheren in de zomer voor een pony die alleen basiswerk doet is echt niet nodig

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:19

KoudbloedKim schreef:
Gydja schreef:

Een 300 grams deken in de zomer?!

:') nee, sorry voor de verwarring. Als het echt koud word. Bijv. 's nachts. er zijn nog wel eens van die dagen dat de temperatuur opeens kan dalen naar vriespunt. Maar als het weer winter/herfst word lijkt me het wel handig om je paard met dunne vachtje onder een deken te kunnen zetten. Mijn paardje staat nu gewoon zonder deken en anders met regendeken haha.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 10:22

ik vraag nog steeds niet om advies of ik wel of niet moet scheren dus ik zou het waarderen als jullie daarmee op houden. Ik snap zelf ook wel dat elk paard na een goede training zweet, ben niet achterlijk. Zou het erg waarderen als je alleen reageert als je een antwoord op mijn vraag geeft.

Gydja: Bedankt voor je reactie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:23

Geen deken op in de zomer.
Neem aan dat je pony een (schuil)stal heeft?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:27

Maar wat denk je dan met scheren te bereiken? Wat is het nut?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:44

Dan hoef je hem niet uit te stappen en op laten drogen gok ik......

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:53

Ik heb mijn pony's ook pas geschoren om de zelfde redenen als jij aangeeft. Ze zijn beide nu veel fijner te rijden en hebben geen last meer van hun vacht. Ze lopen 24/7 buiten zonder deken. Zou niet weten waarom ze nu een deken nodig hebben. Ze kunnen schuilen onder de bomen of in een stalletje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:53

KoudbloedKim schreef:
Je paard in de zomer scheren gebeurt over het algemeen alleen als het paard vanwege een lage weerstand, ziekte of vanwege ouderdom zelf zijn vacht niet goed kwijt raakt.
Een gezonde pony van 10 die in training staat, zou nu niet meer in wintervacht horen te zitten.

Je kunt dit negeren en je pony gaan scheren, maar daarmee ga je voorbij aan de tekenen die hij geeft dat hij niet lekker in zijn vel zit.

Om antwoord te geven op je vraag; ik zou geen enkel paard, behalve vanwege zomereczeem, een deken op doen in de zomer.

Deze aanname is niet helemaal correct! Onze int. sportpaarden worden wel 6 a 7 keer per jaar geschoren.
D-pony loopt zware tour int. springen en 2 paarden ZZ en 1.40 int.

Op dit moment op de wei hebben ze een ongevoerd regendeken op en in de zomer een bucas vliegendeken om en op stal niets.

En onze geschoren sportpaarden rollen ook gewoon ondanks ze geschoren zijn.
Rollen is niet alleen voor de vacht of zweet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:57

Peanutbutter schreef:
[naam] schreef:

Deze aanname is niet helemaal correct! Onze int. sportpaarden worden wel 6 a 7 keer per jaar geschoren.
D-pony loopt zware tour int. springen en 2 paarden ZZ en 1.40 int.

Op dit moment op de wei hebben ze een ongevoerd regendeken op en in de zomer een bucas vliegendeken om en op stal niets.

En onze geschoren sportpaarden rollen ook gewoon ondanks ze geschoren zijn.
Rollen is niet alleen voor de vacht of zweet.
Ah oke, dat is een keuze die je maakt inderdaad. :j
Persoonlijk zou ik mijn paarden niet op die manier willen houden, maar dat is aan een ieder om te kiezen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:03

En ik vind een internationaal paard nog wel wat anders dan een B niveau pony eerlijk gezegd....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:10

Billy schreef:

Uitstappen voor de spieren doe je toch, op drogen doet 'ie op de wei ook wel. Helaas heerst nog steeds de hardnekkige fabel dat paarden daar kou van zouden vatten.

En inderdaad, internationaal of B, dat scheelt nogal. Als je met B niveau al zoveel moeite hebt moet je eens vraagtekens bij je eigen rijkunsten gaan krijgen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:10

Billy schreef:

Wat is dat nu voor rare aanname? Uitstappen is voor de spieren en ademhaling, niet voor het droog rijden. Dus beetje rare aanname dat een pony die geschoren wordt in de zomer, dan ook niet uitgestapt wordt.

edit; gypsy was me voor

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:19

Maar wat is er dan toch met die pony aan de hand? Cushing? Staat hij nog altijd in zijn wintervacht?

Kijk die van mij daar loopt het zweet soms ook in straaltjes vanaf. Geeft niks, is een hele mooie manier van het lichaam om zichzelf te koelen. Na het rijden laat ik haar even in het zand rollen en dan de wei of paddock op. Winter, zomer, maakt niet uit.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:31