Paardenluisvlieg

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Paardenluisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 12:53

Binnenkort ga ik naar de Veluwe met mijn paard en nu werd ik door een vriendin gewaarschuwd voor de Paardenluisvlieg: een gevaarlijke donder die zelfs de dood tot gevolg kan hebben. En als je ze eenmaal op stal hebt, kom je er niet meer vanaf.
Nu neem ik aan dat er genoeg Bokkers op de Veluwe wonen, dus een simpele vraag: moet ik er echt zo bang voor zijn, en hoe bescherm ik mijn paard ertegen?

geerke

Re: Paardenluisvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:01

hoezo gaan ze daar dood van?
Zijn dat die platte vliegen die onder de staart en in de liezen zitten?
Versatrine op de staart smeren(Deltamethrin))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:03

Nog nooit van gehoord? Heb je er een foto van?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:06

deze is het volgens mij
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hertenluisvlieg

Lees dat ze er koliek van kunnen krijgen?Ik vind er weleens een,maak die dan dood.Dat is niet eenvoudig.Ik controleer mijn paarden bij het op stal zetten even onder de staart en in de liezen.Vind er misschien 1x per maand een.Ken paarden hier in de buurt die hebben er honderden,maar daar doet de eigenaar niets aan.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:50

Ik weet welke je bedoelt en het lijkt ook op dit plaatje alleen dat ze hun vleugels verliezen heb ik nog nooit gezien.
Het zijn inderdaad ergens beesten want ze gaan in de liezen van het paard zitten of onder de staart bij de anus.
Wil je ze dood maken dan lukt dit alleen indien je ze tussen je vingers fijn pulvert echt ranzig om te doen maar ze hebben een of ander schild waardoor ze moeilijk dood gaan, je kan slaan wat je wilt maar dat helpt echt niet, paarden kunnen van deze vliegen echt flippen en in de zomer als het warm is zijn er heel veel op de veluwe net als dazen/horzels.
Ik heb er nu alweer een paar gehad maar heb nog geen middeltje tegen ze kunnen vinden, ik rij mijn paard met een vliegendeken en kap van top tot teen en zelfs een vliegendeken deel onder zijn buik,maar in de liezen kan je niks doen.
Of ze er ziek van kunnen worden heb ik nog niet gezien maar dat kan altijd als je allergisch bent.
In ieder geval akelige beesten .
Zit te denken om verse knoflook te persen en dan met de hand de knoflook tussen de achterbenen te smeren en ze zo op een afstand te houden maar dit heb ik nog niet geprobeerd, weet niet of knoflook bijv. Zou bijten op huid ?? Iemand idee, want die speciale hertsenvliegenolie helpt namelijk ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:08

Amai! Ik ben ze echt nog niet tegen gekomen eigenlijk? Zal er eens op letten.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 14:16

Bij ons (in de Randstad) schijnen ze niet te zitten. Houden zich op bij wild e.d. toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:19

Ik kom uit de Randstad namelijk en heb ze daar idd nog nooit gezien, maar woon nu in Overijssel, dus mij toch te dicht bij de Veluwe?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:32

Ik heb tot 2 jaar geleden in Noord Holland gewoond, en inderdaad ook nog nooit van dit nare beestje gehoord.. Nu woon ik op de Veluwe, en ja, hier zitten ze wel. Bij mij op stal valt het gelukkig mee, maar bij het bos is het erger..
Doodmaken is idd ranzig, je moet hem tussen je nagels 'knakken' anders gaat hij niet dood. Ze 'kruipen' over je paard, en het schijnt dat die pootjes heel hard/scherp zijn, dus daar reageert je paard al op.
Mijn merrie wordt echt hysterisch... dus ik moet DIRECT op zoek waar hij zit, en hem dan van haar afplukken.

nare nare beestjes.. :(

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 06:01

Maar is er iets dat je op je paard kan spuiten/smeren wat die ongenode gasten op afstand houdt?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 06:20

Wij zitten midden op de Veluwe en hebben er best veel zitten, maar over het algemeen weinig last van.

Zolang ze bij her uier of anus zitten doen de paarden er niet veel op uit, als wij ze gaan verjagen en ze landen daarna elders op het paard dan worden ze wel wat onrustig.

Paarden krijgen geen koliek van deze vliegen, maar kunnen wel flink naar de vliegen, en dus naar hun buik, trappen wat nog weleens met koliek verward wordt.

Wij vangen ze met onze handen en trappen ze dood door er met onze schoen op te trappen en rondjes te draaien, ze zijn echt taai.

Ik zou me door deze vliegen er niet van weerhouden om een fijne vakantie op de Veluwe te houden.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:10

Kijk dit is het :http://dier-en-natuur.infonu.nl/insecten-en-ongedierte/102789-de-paardenluisvlieg-een-vervelend-beestje.html, deze die jij omschrijft lijkt er blijkbaar op ofzo

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:47

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:53

Als ik de foto's vergelijk hebben wij hier de paardenluisvlieg, deze is wat breder "vierkanter" dan de hertenluisvlieg "langwerpiger"in de link van Geerke.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 15:15

Interessant artikel! *slaat meteen pótten vol vaseline in*

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:40

Hier iemand die jarenlang heeft gewerkt op een manege aan de rand van de Veluwe (en nu nog enkele uren daar te vinden is)

Het zijn inderdaad vervelende krengen omdat het paard helemaal gek wordt ervan. Ze kruipen dus in de liezen, anus, uiers en zelfs in de kokers heb ik ze aangetroffen. Sommige worden er echt flink panisch van, totdat je ze niet eens meer kan houden. Zodra het paard in beweging gaan ze meestal wel weg naar makkelijkere slachtoffer.

Als wij paarden hadden die niet stil konden blijven staan ging eerst de slang erop om het dier licht te verdoven (ze bewegen even niet als ze nat zijn en kunnen ook niet meer opvliegen) dan snel pakken en goed door midden knijpen met je nagel of platdrukken (en draaien) met je schoenen.
Paarden die bleven trappen erna werden op de paddock gezet zodat ze zich daar zelf in beweging konden houden.

Enkele pensionklanten hebben speciale vliegendekens gekocht voor tijdens het rijden maar vooral goed in spuiten met oa dit spul en knoflook door het eten geven hielp nog wel het beste.
Afbeelding

Maar er zijn ook genoeg paarden die er nauwelijks op reageren of heel braaf (oke soms in een hele gekke houding) blijven staan zodat jij dat prikmonster kan weghalen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:17

Gisteren zat onze merrie er ook onder nadat we buiten hadden gereden. Ze zijn erg hardnekkig en lastig dood te maken. Onze ruin had er in de paddock ook last van en bleef rondjes rennen totdat ik hem ingepakt had met de vliegendeken. Dit jaar is het voor het eerst dat ik ze hier zie!
Dat wordt een vervelende zomer hier op de Veluwe: en dazen/horzels en de paardenluisvlieg. Beide even hardnekkig!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:26

Gewone vliegen en teken houden absoluut niet van kokosolie, misschien dit beestje ook niet? Het lijkt me in elk geval minder onprettig aanvoelen dan vaseline. Vaseline maakt dat de huid nauwelijks nog kan ademen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:31

Wij deden babyolie op de plaatsen waar ze graag zitten zodat ze er een soort afglijden en dat werkte goed, zal niet voor ieder paard zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:07

Dood tot gevolg klinkt wel heftig. Al kan ik mij er wat bij voorstellen als ik de reactie van mijn paard heb gezien. Wij hadden op stal opeens 1 of 2 van die beesten. Ik ben niet snel bang voor mijn merrie, die is braaf en loopt nooit over mij heen ook niet als ze bang is. Maar toen ze dat ding onder haar staart had was ze niet voor reden vatbaar en werd ze echt gevaarlijk. Ik kan mij voorstellen dat ze zichzelf had verwond als ze er langer mee had gelopen, met alle gevolgen van dien, omdat ze gewoon niets meer zag en alleen maar dat ding wilde kwijt raken. Rot dingen die ook moeilijk dood gemaakt kunnen worden werd mij toen verteld...

Zelf ben ik wel al meerdere keren naar de veluwe op vakantie gehad, en er nooti last van gehad gelukkig. Hoe ze bij ons op stal kwamen weet ik niet (polder, randstad). Maar mogelijk meegelift met het een of ander. Gelukkig waren het er maar 2 :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 21:25

Ik had er vorige week erntje bij de anus van mijn ruin, onder zijn staart.
Nota bene op stal! Stalgenoot belde dat hij de tent afbrak en stond te springen en bokken in zijn stal.
We zagen de vlieg zitten en hebben hem weggehaald, helaas niet gedood, waardoor hij er schijnbaar nog door belaagd bleef worden want zeker nog een halfuur bleef hij onrustig en sprong dan uit het niets alle kanten op.

Wat hier ook al eerder gezegd werd, de braafste paarden (zoals die van mij) worden door deze vlieg onherkenbaar panisch en onvoorspelbaar. Zeker omdat ze trappen en bokken om er vanaf te komen, je komt er dan bijna niet bij.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 21:48

Wat een rot vlieg! Hij is voor mij onbekend, gelukkig.
Zelf heb ik wel goede ervaring met equi-protecta paardendeo. Misschien dat deze vlieg er net zo'n hekel aan heeft als de andere vliegen?

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:41

Wij reden gisteren een rondje bos bij Nieuw-Milligen vanaf de parkeerplaat bij Rabbit Hill en hadden er daar behoorlijk last van. De paarden 'flippen' echt als er één op hun zit. Het irritante is dat die beestjes heel snel alle richtingen op kunnen kruipen.

We zijn tijdens de rit regelmatig afgestapt om te proberen de paarden ervan te verlossen en de mega irritante beestjes te pakken te krijgen om ze vervolgens fijn te knijpen. Dat is echt de beste remedie! Dood trappen lukt amper, omdat ze in 'no time' weer weggelopen zijn en een zanderige bodem geeft ook niet genoeg grip. Ze hebben echt een hard pantser.

Ik ben absoluut geen voorstander van vaseline of olie smeren, helemaal niet bij zonnig weer, dus wees voorzichtig daarmee!

Mijn plan is nu om ze met haarlak te 'verdoven' om ze vervolgens dood te knijpen. Het lijkt me moeilijk wegvliegen met plakkerige vleugels en geeft mij tijd om ze te pakken.
Op iedere buitenrit standaard een miniflacon haarlak mee en regelmatig afstappen. Het is niet anders, maar als ik daarmee het probleem voor m'n paard kan oplossen, doe ik dat graag.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:53

Woon vlakbij Amsterdam en hier heb je ze inderdaad niet. Afgelopen zomer was ik een weekend naar de veluwe en daar inderdaad wel. Tijdens het voeren, voor het rijden, na het rijden en nog een extra check in de avond om die beesten te vermoorden, en elke keer zaten er een stuk of 2/3 tussen dr liesen. Wij pakte ze met een babydoekje weg en knepen ze fijn of trapte ze inderdaad dood door te draaien met je schoen. Erg nare beestjes ja, blij dat ze hier niet zitten :j

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:29

Wat een rot beesten zijn het. Nog nooit heeft mijn pony zo heftig op vliegen gereageerd als deze krengen. Afgelopen week was het zelfs zo erg dan mijn pony tijdens zijn paniekreactie (bokken ) zijn evenwicht verloor met mij op zijn rug. Gelukkig is alles goed afgelopen maar dit wil ik niet meer meemaken! Een poosje geleden maakte ik hetzelfde mee kwa reactie, en heb ik die rot vliegen inderdaad in z'n liezen en onder z'n staartwortel zien zitten.

Ik heb meteen maar een vliegen uitrijdeken aangeschaft, smeer daarnaast hele zaakje in met zinkoxide smeersel afgewisseld met vaseline en daar overheen nog lexa Vliegenspray. Ik heb gelezen dat deze beesten niet steken maar bijten... brrr