Help, ontworming!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Help, ontworming!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 11:51

Zoooo bokkers, na een topic te hebben gelezen heb ik me bedacht dat ik mijn paard moet ontwormen én dringend!

Ik heb altijd op stallingen gestaan waar de paarden allemaal samen werden ontwormt door de eigenaar van de stal, ik moest me dus van niks zorgen maken en de 'routine' is er ook nooit geweest om dat zelf te moeten doen. Eigenaar van de stal deed het en er kwam een bedrag bij op de factuur. Enkel staan ze nu aan huis sinds november/december, en als ik me goed kan herinneren zijn ze rond die periode het laatst ontwormt op mijn vorige stal.

Ik weet dat ik ze nu dus "dringend" moet ontwormen, maar met wat? :') Zelf ken ik niks van de verschillende soorten ontworming, ik weet enkel dat het elke keer een andere moet zijn.

Ik weet niet wat ze het laatst hebben gekregen op mijn vorige stal, vragen is géén optie. (voor echte nieuwsgierige bokkers: zet je nieuwsgierigheid opzij :') )

Bedankt alvast _/-\o_

Mylady_E

Re: Help, ontworming!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:03

Schema dat ik momenteel aanhoud:
- Maart: Ivermectine (bv: furexel, eqvalan, eraquel, ...)
- Juni: Ivermectine
- September: Praziquantel + ivermectine of moxidectine (bv: furexel combi, eqvalan duo, equimax, equest pramox, ...)
- December: Moxidectine (bv: equest, ...)

Paard staat op stalling waar ze al eens van weide wisselen en zo met mest in contact komen van zowat alle paarden op de stalling. Als ze gewoon aan huis zou staan en enkel contact zou hebben met eigen paarden is normaal 2 keer per jaar voldoende (dan zou ik maart en september behouden).

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:03

Je kunt met je dierenarts overleggen om preventief te ontwormen. Je kunt ook een mestonderzoek laten doen en kijken of er een besmetting is en van welke worm. Dan kun je daarna gericht ontwormen (ontwormingsmiddel gaat via de dierenarts)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:05

Akke_sSpring schreef:
Je kunt met je dierenarts overleggen om preventief te ontwormen. Je kunt ook een mestonderzoek laten doen en kijken of er een besmetting is en van welke worm. Dan kun je daarna gericht ontwormen (ontwormingsmiddel gaat via de dierenarts)

Dit! Eerst zeker weten of je een probleem hebt, dan -indien nodig- iets gaan doen. Kweek je ook geen resistentie.....

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:06

Ik denk ook dat het verstandig is om mestonderzoek te laten doen en dan te ontwormen.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:10

Mijn dierenarts geeft geen kuur mee zonder mestonderzoek.
Dus zou daar gewoon eens heen gaan met wat balletjes mest en de uitslag afwachten.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 12:10

Oke, super bedankt voor de snelle reacties! Ik bel straks nog naar mijn dierenarts!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:14

Ik zou het steeds bij mestonderzoek houden. Dus eenmaal per 3 maanden even zien hoe het ervoor staat. Dan kun je aan de hand daarvan bepalen of je moet ontwormen of niet.

Als je de wormdruk laag wilt houden is het verstandig om de mest consequent uit de wei/paddock te halen én af en toe wat schapen of koeien over het land te laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:16

Alleen mestonderzoek is niet voldoende. Bloedwormen en horzellarven worden hier al niet in gevonden en komen toch best veel voor...

Sowieso 1x per jaar wel ontwormen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:17

Persoonlijk zou ik opletten met enkel ontwormen na mest onderzoek..
Ik vertrouw dat niet volledig maar als je je daar goed bij voelt kan je dat wel doen.

Hier is het ivermectine en met uitzondering equest. :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 12:19

De kudde (8 paarden) worden vaak verstoken van wei, heb 33 hectare, maar er lopen nooit schapen of koeien op.. Als ze verstoken worden, ruimen we de wei waar ze op stonden.

Ik weet niet wat de kosten zijn van een mestonderzoek, ga dat gelijk ook vragen. Maar wordt dat niet te kostelijk, 4x per jaar? Begrijp me niet verkeerd, ik zou mijn laatste eurocent aan mijn paarden spenderen, maar ik ben wel nog student met een weekendbaantje en alle kosten zijn voor mij. :+

@Lori: Hoe bedoel je, dat je dat niet volledig vertrouwt? Ik ben echt een leek qua ontworming, heb het nog nóóit zelf moeten doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:20

Ontwormen hier standaard : als het gras begint te groeien (en dan liefst voordat ze de wei op gaan), als het gras stopt met groeien en de insecten weg zijn en 1e/2e week van januari voordat de ingekapselde bloedworm actief wordt in het voorjaar.
Voor en najaar ivermectine + praziquantel (mos in het gras + zat wild = lintworm) en ivermectine ook ivm horzellarven bestrijding in het najaar. Moxi is ivm werking ook tegen ingekapselde wormen het effectiefst in de periode dat die ook ingekapseld zijn (winterslaap zeg maar) en dat is als het vriest.
Zeker aan huis is het voor de mensen fijn als er weinig mest ligt, omdat dit allerlei insecten aantrekt die ook jouw gaan lastig vallen. Het is ook nog eens een essentieel onderdeel van je wormenbestrijding omdat het de kans op herbesmetting sterk verkleint, al wordt er op grote stallen vaak gesleept en gemaaid ipv uitgemest om wormdruk te verminderen. Echter met minder wei is vaak uitmesten het behoud van je gras, want op de mestplekken wordt niet gegeten en bij niet uitmesten worden die steeds groter. Ook met afmaaien en kalken blijft de gewoonte en toch smaakverschil voor niet daar willen grazen zorgen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:37

Yvank_ schreef:
Alleen mestonderzoek is niet voldoende. Bloedwormen en horzellarven worden hier al niet in gevonden en komen toch best veel voor...

Sowieso 1x per jaar wel ontwormen.

Je hebt gelijk. Ik ontworm dus ook vóór het weideseizoen en voor ze weer op stal komen in de herfst sowieso ;) .

Mestonderzoek is hier goedkoper dan ontwormen trouwens.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:45

Ik doe zowiezo 1 nov equest pramox en 1 feb equest. In mei ivermectine en augustus ook. ( of evt de spuit tegen spoelworm als er jong spul bij loopt)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 18:08

Nogmaals bedankt iedereen voor het antwoord!

Ontwormen tijdens het weideseizoen: drama of niet? De paarden staan zoveel mogelijk buiten, tenzij het weer het écht niet toe laat, vorige week hebben we ze verhuist naar de 1e zomerwei :=

MindyFinesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:43

ja ik doe het ook zoals karev