Weidegebruik bij wormen na mestonderzoek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

belletje1969

Weidegebruik bij wormen na mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 10:10

Hallo allemaal,

Ik weet dat er veel topics zijn die hier over gaan maar ik zou toch graag jullie mening hierover horen.

Bij ons op stal is iets bedacht om wormbesmetting tegen te gaan, dit is met een veearts bedacht die overigens niet veel doet met paarden maar wel elk jaar de kalfjes haalt en komt voor de schapen als er iets is. Ook voor paarden entingen wordt hij gebeld echter als er echt iets is dan is er niemand die hem belt voor zijn paard. Zo hebben jullie even de beeldvorming.

Vorige week zijn er wat nieuwe paardjes op stal gekomen en van hun is er mestonderzoek gedaan, een aantal had niets = 0 ?? Eentje 13, eentje 50 en van nog een ander weet ik het niet. Deze paardjes worden door deze score ontwormd met een middel met moxidectine en moeten dan 4 weken op de paddock blijven waarna een nieuw mestonderzoek wordt gedaan, als de score goed is (wat is goed?) mogen ze daarna op het land. Is dit niet zo krijgen ze een nieuwe kuur en opnieuw 4 weken op de paddock.

De paarden die er al stonden is vorig jaar een mestonderzoek gedaan en op dezelfde manier behandeld, dus wel wormen een kuur en 4 weken paddock. Dit jaar zijn ze voordat ze het land opgingen gewoon ontwormd en zijn ze het land opgegaan. Met uitzondering van een twee jarige waar wel mest onderzoek bij is gedaan.

Het land wordt dagelijks gemest maar er staan best veel paarden op kleine stukjes, ook wordt er bijna wekelijks omgeweid.

Naar mijn idee is dit laatste wel prima, zo houdt je één en ander onder controle. Wat ik wil weten is of het logisch is dat de paardjes 4 weken op de paddock moeten blijven en weer een onderzoek. En of het handig is met de score van hierboven of ze dan ontwormd moeten worden. Kan je scores hebben van 0 ?

Ben benieuwd naar de reacties.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:20

Is bovenstaande methode helemaal besproken met die DA?
Moxidectine wordt gebruikt bij bloedwormen en de egg reappearance period hiervan is minimaal 12 weken. Dat betekent dus dat er voor die tijd niks nieuws gevonden zal worden in de mest, na 4 weken weer testen is dan ook nutteloos. Hoe vervelend dan ook, je zal 12 weken moeten wachten om weer een duidelijk beeld te krijgen van de besmetting.
Volgens de methode van wormeitellingen heeft een paard geen besmetting bij <50 en 150 is een lichte besmetting. De getallen die jij hebt doorgekregen kloppen denk ik niet helemaal (behalve de '50' dan).

belletje1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 12:22

De getallen kloppen wel.... Daarom vind ik het allemaal zo vreemd.

Zelfs 12 weken dus.. Heeft dan de paddock wel of geen nut ? Zouden ze er langer op moeten blijven ?

Bliksem

Re: Weidegebruik bij wormen na mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:23

Ik zou even bij de DA aangeven dat je het niet helemaal begrijpt en vragen of hij het nog een keer kan uitleggen.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:35

Dit zijn rare getallen. Hier krijgen we waardes terug vanaf 50 getallen en zo oplopend met 50.
Misschien hanteert deze DA een andere wormeitelling?( ik weet niet of dat kan).

Maar normaal is het zoals Bliksem schreef.

belletje1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 15:23

Ik heb contact gehad met de da, het is niet een mestonderzoek met epg telling. Maar een semi-quantitatieve eitelling door een flotatie methode. Nu kan ik hierover weinig vinden op internet maar de telling is dus anders. 13 klopt dus :). Of dit dan veel of weinig is in deze telling weet ik nog niet helaas, ik wacht nog op een antwoord.
Weet iemand misschien iets over een mestonderzoek met deze methode ?

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:34

Oke, ik ben helaas niet bekend met deze methode.
Ik kan je niet verder helpen.