Allergisch voor gras?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Allergisch voor gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:48

Hallo,

Vorig jaar zomer heeft mijn paard veel last gehad van jeuk. Jeuk aan de staart en bulten op zijn lijf. Ben toen al eens naar de kliniek geweest kwam niets bijzonders uit was een allergie voor waarschijnlijk vliegen/eczeem.

Ik heb hem toen maar een eczeemdeken op gedaan en dat ging wel beter en naarmate de winter kwam was het ook weer over.

Dit jaar vroeg de deken al op en nergens last van. Ze staan aan huis en we hebben nog geen gras dus ze stonden met hooi op een kale wei. Nu is mijn paard zondag naar de buren geweest naar de grote wei met veel gras. Uiteraard maar 1,5 uur om het op te bouwen, dezelfde avond dacht ik te zien dat hij weer zijn staart schuurde. Di en Wo dus maar thuis gehouden en niks geen jeuk meer. Gisteren is hij weer de wei op geweest en savonds zat hij onder de bulten en vreselijke jeuk.

Ik weet wel vrijwel zeker dat die niet van vliegen komt, hij staat helemaal ingepakt en doet het als hij niet op het gras staat dus niet.

Maar dan vraag ik mij af is hij dan echt allergisch voor het gras of juist de eiwitten die er in zitten..

Iemand hier ervaring mee?

Marjo89

Re: Allergisch voor gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:57

Mijn pony's heeft een eiwit allergie ben ik van overtuigd. Wordt al jaren afgescheept als zomer eczeem.
Waar ze wel tegen kan is helemaal uitgegroeid & gebloeid gras. Dus ergens augustus zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:04

Ja , ik weet wel zeker dat het geen eczeem is.. Heb hiervoor 2 eczemers gehad dat was echt anders.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:24

Yvank_ schreef:
Ja , ik weet wel zeker dat het geen eczeem is.. Heb hiervoor 2 eczemers gehad dat was echt anders.

Herken het, ik zeg al jaren dat ze geen eczeem heeft.
Maar hier ging het vorige week finaal mis, ze stond het gras en glipte de verkeerde weide in.
En de volgende dag stond ze helemaal stijf van de jeuk.
En nu is dr niets meer aan de hand..

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:24

Mijn paard is allergisch voor gras. Van de een op de andere zomer kreeg hij enorme jeuk aan de staart. Dit werd ook in eerste instantie afgedaan als zomereczeem. We hebben zijn bloed laten testen en hier kwam heel duidelijk naar voren dat hij een grasallergie heeft. Sindsdien staat hij niet meer op het land. We hebben aan de DA ook gevraagd wat er in het gras zit waar hij allergisch op reageert maar dat kon hij ook niet zeggen. Hooi en voordroog gaat namelijk wel goed.
Ik zou gewoon even bloed laten trekken als ik jou was, dan weet je het zeker. Ik hoop voor jouw paard dat het een andere allergie is overigens, ik vind het voor die van mij zo sneu dat hij nooit meer lekker de hele dag het land op kan ;(

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:25

Sam2 schreef:
Mijn paard is allergisch voor gras. Van de een op de andere zomer kreeg hij enorme jeuk aan de staart. Dit werd ook in eerste instantie afgedaan als zomereczeem. We hebben zijn bloed laten testen en hier kwam heel duidelijk naar voren dat hij een grasallergie heeft. Sindsdien staat hij niet meer op het land. We hebben aan de DA ook gevraagd wat er in het gras zit waar hij allergisch op reageert maar dat kon hij ook niet zeggen. Hooi en voordroog gaat namelijk wel goed.
Ik zou gewoon even bloed laten trekken als ik jou was, dan weet je het zeker. Ik hoop voor jouw paard dat het een andere allergie is overigens, ik vind het voor die van mij zo sneu dat hij nooit meer lekker de hele dag het land op kan ;(

Lang leven de oplossing van een paddock paradise..
Ik ga om deze reden dit weer maken voor mijn pony's
Want ik heb als eis 24/7 buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:27

Sam2 schreef:

Kunnen ze dat zo specifiek testen? DA van vorig jaar dacht dat dat bijna geen doen was namelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:28

Een onbalans in de stofwisseling, bij voorbeeld door voer, kan een paard op 3 manieren laten zien: in het bewegingsapparaat, in de huid of in de longen. Of een combinatie hiervan. En welke symptomen je ziet verschilt per paard.

Dus ja, ik denk dat het door het gras komt. Wat voor gras heb je staan (welke soorten, waar is het mee bemest en hoe ver is je gras in de groei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:30

Het land waarin hij stond durf ik niet te zeggen dat is niet van ons namelijk.
Ons eigen land is bemest met de mest van de paarden, ingezaaid met pavo grasmix vorige week. Daar staan ze dus ook nog niet op, maar dit gaf vorig jaar ook problemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:32

Was dat op uitgebloeid gras? En welke grassoorten zitten er in die mix. Staat neem ik aan wel op de verpakking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:34

Volgensmij wel ja dat stond er al een poosje

3 verschillende Engelse raaigrassen van het oude type (totaal 60%), die zich kenmerken door een zeer laag groeipunt, uitstekende structuurwaarde, zeer standvastig zijn, een hoge resistentie tegen kroonroest en een laag fructaan gehalte
Roodzwenk (10%)
Veldbeemd, zeer dichte zode vormend (12%), wordt ook wel het “betonijzer” van de grasmat genoemd
Timothee, classic hooitype, zeer laag suiker en zeer smakelijk (15%)
Kruiden mengsel met Fenegriek, Wilde Peen, Peterselie, Reukgras en Smalle weegbree (3%)

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:45

[/quote]
Kunnen ze dat zo specifiek testen? DA van vorig jaar dacht dat dat bijna geen doen was namelijk.[/quote]

Jazeker! We hebben eerst een algeme test laten doen, daaruit kwam dat de groep van bomen/planten/pollen het meest reageerde. We hebben toen specifieker laten testen en daaruit bleek dat hij allergisch was voor een aantal mijtsoorten en daarnaast voor Engels raaigras, Kropaar, timotheegras, beemdlangbloem en veldbeemdgras.

We zijn nog bij Den Hoek geweest omdat we dit wel een hele nare allergie vonden en hij bleek ook inderdaad stofwisselingsproblemen te hebben. Dit hebben we aangepakt en gehoopt dat hij ooit het land weer op kon. Bij den hoek konden ze dat ook niet met zekerheid zeggen. Dit was allemaal in 2009. We hebben vorig jaar nogmaals laten testen omdat het eigenlijk heel goed gaat en we benieuwd waren of zijn waardes lager waren. De allergie voor de mijten was verminderd, maar de waardes voor de grassen waren hoger geworden. Heel af en toe een kwartiertje grazen gaat goed maar meer durven we echt niet aan.

Paddock Paradise zou heerlijk voor hem zijn maar wij hebben geen eigen plek om dit te realiseren helaas.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:54

Oei, wat raar om een overgevoeligheid te zien voor zo veel grassen. In mijn hooi zit volop kropaar en timothee, en ook beemdgrassen en helaas ook wat engels raaigras. Dat zou lastig voeren worden... of is het alleen voor vers gras en niet voor hooi?

Mijn ruin heeft de zelfde problemen gehad als het paard van ts: jeuk, bulten, en uiteindelijk ook harde plekken onder zijn huid en hoesten. Allemaal door verkeerd gras en hooi (en emotionele stress). En nu is het over. Hij kan met beleid op gras, maar hij mag er pas op als het gebloeid heeft. En met de bemesting en de soorten moet ik reening met 'm houden. Maar helemaal zonder gras hoeft hij gelukkig niet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:59

Ik denk eerder dat je paard last heeft van het fructaan wat in het gras zit ipv de eiwitten.
Van teveel fructaan of andere suikers,kunnen ze ook nog wel eens erg jeukerig worden.

Paarden die erg gevoelig zijn kun je beter ook niet in deze periode meteen 1,5 uur in de weide zetten maar beter eens met een minuut of 20 beginnen.
Het gras heeft erg veel spurt met die regen en toch best warme weer.

Hoe doet je paard het op lang gras (en dan bedoel ik tegen de uitbloei aan)?Dit bevat net zoveel voedingsstoffen als kort gras,alleen bevat het meer ruwe vezel.Ik voer dit tegen die tijd vers gemaaid.

Den Hoek ook wel geweest,fijne kliniek :j

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:03

Tja, het zijn ook inderdaad de grassen die vaak in de paardenmix zitten en die het meeste voorkomen. Arm Peerd :(:) Hooi gaat wel goed gek genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:04

Het gras waar hij op stond was uitgebloeid gras...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:07

Eiwit allergie?
Sowieso is het gras waar wij gemiddeld paarden op houden in NL niet goed voor paarden. Veel te veel eiwitten en suikers.
Uitgebloeid gras is veeeeeel beter en natuurlijker.
Zou je paard op hooi zetten en pas weer op gras als het uitgebloeid is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:59

Klopt inderdaad wat Tinky12 schrijft, nu met die regen schiet het gras ineens omhoog en maakt daarvoor extra suiker aan. Zo gevaarlijk.

Er zijn ook andere rassen die een goede zode maken. Ik weet nooit uit mijn hoofd of dat nou beemdgrassen waren of roodzwenk :+ 60% Engels raai zou ik weigeren. Bedenk dat ook als de symptomen weer weg zijn het paard er heel goed gevoeliger voor zou kunnen blijven. En dat je dus ook extra moet uitkijken.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:16

Yvank_ schreef:
Het gras waar hij op stond was uitgebloeid gras...

Dat kan niet. Gras groeit als een malle nu.
Regen/zon alles wat maakt dat gras volop groeit.
Gras is pas echt uitgegroeid ergens in aug/sep.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:25

Ze had het over vorig jaar denk ik.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:34

Koper schreef:
Ze had het over vorig jaar denk ik.

Oke hihi. Dat kan idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:38

Vorig jaar inderdaad. Dat maakte geen enkel verschil helaas.