Bruin paard door zon voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyKim

Bruin paard door zon voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:43

Hoi :wave:

Dit jaar gaat mijn Friese merrie voor het eerst 2 x 2 weken op de wei staan terwijl ik op vakantie ga .

Ik ben alleen bang dat ze bruin wordt , zou het helpen als ik een vliegendeken met hals en masker koop ?
Wou er sowieso al een aanschaffen maar zou fijn zijn als ie ook tegen bruinworden hielp .

Iemand tips of ervaring ?

Alvast bedankt ! Groetjes

Jildau

Re: Bruin paard door zon voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:44

Is dit een serieuze vraag?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:45

wat doe je dan buiten die 2x2 weken?

UV werende vliegendeken met kap kan helpen, maar die zou ik persoonlijk toch iedere 2-3 dagen eraf halen (ff de manen opnieuw vlechten en inspuiten met equistar om afbreken te voorkomen.

Wat je beter kunt doen, is zorgen voor voldoende koper in je voer. Daar blijven ze ook beter zwart van!

(andere optie, na de vakantie kort scheren ;))

HorseBridle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:46

Denk dat het wel helpt. Zie meerdere zwarte paarden zo lopen zodat ze niet bruin worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:47

Ik vraag me ook af wat je buitenom die 4 weken doet met je paard? Alleen op stal?En inderdaad kortscheren.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:47

Triest dat je het uiterlijk zo belangrijk vindt dat je paard daar middenin de zomer helemaal voor ingepakt moet worden.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:50

sorry als ik het vraag maar waarom mag het paard niet bruin worden ?

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:52

Whaha dat een paard bruin word van de zon hoort dan toch gewoon bij zijn vacht ? Is juist leuk toch !

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:53

Onze zwarte word ondanks haar ecxeem deken toch bruiner.Maar als je weg gaat heb je dan iemand die dekens wisselt?Want in de stromende regen staan met een exceem deken lijkt me nu ook niet bevordelijk.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:53

Lekker bruin laten worden? Na de zomer word ze zo weer zwart.

Mijn zwarte merrie mag lekker bruin worden.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:54

Jildau schreef:
Triest dat je het uiterlijk zo belangrijk vindt dat je paard daar middenin de zomer helemaal voor ingepakt moet worden.

Dit.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:57

Jildau schreef:

:j

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:59

Komt je paard verder nooit op het weiland dan? Ik vind dat mijn fries wel donkerder blijft onder de rambo sweet itch hoody. Gewone vliegendekens wordt hij veel bruiner onder maar hij heeft hem om vanwege de exceem.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:59

Ze geeft aan toch al een vliegendeken voor het paard te gaan kopen, en dat ze hoopt dat het tegen het bruin worden zal helpen. De deken zal dus hoe dan ook nodig zijn, dus inpakken is voor een andere reden als het bruin worden zo te lezen?

Een UV werende deken kan helpen.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 08:34

Was gewoon maar een vraag hoor , wil een vliegendeken voor haar omdat ze veel last heeft van vliegen , dus vroeg me af of het er tegen hielp.

In die 2x 2 weken staat ze bij een vrouwtje die haar normaal ook rijdt , ze mag daar dan op het land en wordt ook gereden .

Wat ik buiten die tijd doe ? Naar het strand , bos , langs de weg en trainen. Helaas heeft mijn pension stal geen weide dus ben ik heel blij dat ze nu lekker de wei op kan.

Jammer dat iedereen zo fel is , was maar een vraag . Ze krijgt sowieso de vliegen deken , vind ik genoeg . Ga haar niet nog helemaal inpakken. En dan wordt ze maar bruin , maakt verdere niet zo veel uit.

Had leuk geweest als het hielp

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 08:36

Angela schreef:
Ze geeft aan toch al een vliegendeken voor het paard te gaan kopen, en dat ze hoopt dat het tegen het bruin worden zal helpen. De deken zal dus hoe dan ook nodig zijn, dus inpakken is voor een andere reden als het bruin worden zo te lezen?

Een UV werende deken kan helpen.

Precies dat .

Edit , helaas hebben wij geen weiland bij de pension , en aangezien ze nu van mij is heb ik voor de zomer een weiland geregeld . Paard komt wel elke dag buiten. Buitenrit , strand , bos , training of gewoon lekker met haar vriendjes spelen en ravotten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:39

ik spoel mijn fries elke keer na het rijden goed af, zodat al het zweet er goed uit is en ze staat idd altijd met een vliegendeken (zonder hals vanwege het afbreken van de manen) buiten. niet alleen voor het bruin worden, maar ook als verkoeling. Het lijkt me niet prettig dat de zon de hele dag op het zwarte haar schijnt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:43

Gitzwarte friezen worden niet bruin door de zon. Vaalzwarte wel.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:43

Dan zou ik kiezen voor een Rambo protector. IJzersterk, zonwerend, luchtig en snel drogend. Voor het geval dat, kan er eventueel een dunne waterdichte liner onder als er veel regen valt.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 10:13

kaatjemuts schreef:
ik spoel mijn fries elke keer na het rijden goed af, zodat al het zweet er goed uit is en ze staat idd altijd met een vliegendeken (zonder hals vanwege het afbreken van de manen) buiten. niet alleen voor het bruin worden, maar ook als verkoeling. Het lijkt me niet prettig dat de zon de hele dag op het zwarte haar schijnt.

Breken met hals de manen af ?
Edit : ik dacht juist dat met hals de manen beschermd werden ?

Over 2 jaar komt ze aan huis te staan met nog een weide genootje. Tot die tijd leek dit mij een goede oplossing

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:17

LadyKim schreef:
kaatjemuts schreef:

Breken met hals de manen af ?
Edit : ik dacht juist dat met hals de manen beschermd werden ?

Over 2 jaar komt ze aan huis te staan met nog een weide genootje. Tot die tijd leek dit mij een goede oplossing

door het schuiven van het dek kunnen de manen afbreken. ik neem het risico niet..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:18

soof14 schreef:
Whaha dat een paard bruin word van de zon hoort dan toch gewoon bij zijn vacht ? Is juist leuk toch !

Dat is genetisch bepaald. Sommige zwarte paarden worden bruinig. Andere paarden (de paarden die zomerzwart zijn) blijven ook in de zon zwart.

TS waarom heb je dan niet de juiste kleur zwart gekocht? Ik vind het ook te gek voor woorden dat je je hier druk om maakt. Ik begrijp het gewoon niet. Maar dat komt dan vast door mijn eigen, blonde, haarkleur :o?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:22

Ieder z'n keuze toch? Als er toch een vliegendeken komt, is het nou zo vreselijk dat je dan 1 wilt die verkleuring door de zon kan voorkomen? :+ paard maakt het geen hol uit. Wat maakt het ons uit dat de ts dat wil? :')

Goede UV werende deken lijkt mij handig. Rambo is wel een hele degelijke :j
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-05-15 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:24

Twee weken aan een stuk een deken, halsstuk en vliegenkap op maakt een paard niet uit??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:25

Nee hoor, de meeste paarden vinden het juist prettig. Vreselijk dat ze geen last meer hebben van de vliegen en de zon minder brandt op hun vacht.

Ik heb mijn pony maanden achter elkaar zo ingepakt op het land :D deken af vindt ie niet prettig.