deken of doorbijten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nanoukkie

deken of doorbijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 15:53

hoi!
ik weet niet of ik mijn paardje al een deken moet opleggen of niet.
het is welzo, ik woon in het 'warme' buitenland maar het is winter aan het worden.
mijn paardje is op stal de enige zonder deken, ik heb er wel een, maar ik zou graag eerst een dikke vacht zien. gewoon omdat ze die in eerste instantie al niet zou hebben gekregen moest ik het deken al meteen hebben opgelegt.
het is nu, om 12 uur smiddags 19 graden, warm zat.
maar gisteren was het maar 13 graden en snachts onder de 10.
toen ik gisteren om 8 uur s'morgens haar ging buitenzetten, fris luchtje, wel altijd zon, stond ze lekker te slapen, haar vacht was warm, haar neusje koud.
ik heb overigens een gewoon staldeken,geen idee hoeveel gram maar dit heeft ze altijd opgehad, standaard,voor ik haar kocht.
ik ben haar van plan mee te nemen naar het 'ijskoud' belgie in enkele jaren.
is het daadwerkelijk zielig qls ik (nog) geen deken opleg?
ze heeft duidelijk een iets dikkere vacht,maar miniem.
ze heeft een hele mooie, korte vacht in de zomer.

Caily

Re: deken of doorbijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:55

Hoe koud is het in de winter bij jullie? En in de zomer?

Wat ik nu lees heeft ze echt geen deken nodig, lang nog niet. Het ijskoude Belgie... Dat valt ook wel mee, ook daar staan vele paarden het jaar rond zonder deken :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:56

Waarom wil je sowieso een deken opleggen dan? Belgie is volgens mij net zo 'koud' als Nederland en hier kunnen paarden prima zonder deken staan.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:59

In principe kan een paard prima zonder deken. Het idee dat tien graden onder nul koud is is een mensending, een paard heeft een heel ander lijf dan wij. ;) Tenzij het dier ziek of heel oud is en zichzelf daarom niet warm kan houden doet die vacht precies wat hij moet doen, een deken verstoort dat alleen maar.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:00

julius_juut schreef:
In principe kan een paard prima zonder deken. Het idee dat tien graden onder nul koud is is een mensending, een paard heeft een heel ander lijf dan wij. ;) Tenzij het dier ziek of heel oud is en zichzelf daarom niet warm kan houden doet die vacht precies wat hij moet doen, een deken verstoort dat alleen maar.

Volgens mij heeft ts het gewoon over onder de 10 graden.... Niet eens onder 0.. :+

Muiz
Moderator Algemeen

Sure_lee schreef:
Waarom wil je sowieso een deken opleggen dan? Belgie is volgens mij net zo 'koud' als Nederland en hier kunnen paarden prima zonder deken staan.

Waar zie je België staan? Ts woont in Uruguay op het moment. ..

Hetigt ook een beetje aan het paard ts, de een maakt meer vacht dan de ander. En wat wil je nog doen? Als het paard vollop in training staat zal een deken tegen een dikke vacht handig zijn.

jorika1986

Vind de temperatuur s'nachts nog niet erg laag, vind het wel meevallen.
Ik zou de deken overdag aflaten en misschien alleen voor de nachten opleggen.
Als de temperatuur overdag onder de 10 graden komt zou ik de deken 24/7 opleggen

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:02

kitlover schreef:
Sure_lee schreef:

Hetigt ook een beetje aan het paard ts, de een maakt meer vacht dan de ander. En wat wil je nog doen? Als het paard vollop in training staat zal een deken tegen een dikke vacht handig zijn.

Misschien de OP goed lezen? :P

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:04

Sure_lee schreef:
kitlover schreef:

Misschien de OP goed lezen? :P

Daar staat over een aantal jaar pas ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:10

TS ik heb een eindje bij jou vandaan gewoond (Paraguay) en daar heb ik nooit een paard met deken gezien. Enige reden die ik kan bedenken om een deken te willen gebruiken is de combinatie van vocht en kou (dus Nederlandse herfst en tegenwoordig ook winter), eventueel icm veel wind.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 16:36

kitlover schreef:
Sure_lee schreef:

Ik wil net dat ze een dikke vacht heeft en zich zo warm kan houden:)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:39

Gewoon lekker zonder deken houden.
Hoe koud is jullie winter daar?

Als het een koude gure wind is en rond de 5 graden en in de nacht onder 0 zou ik een 0 grams opleggen en anders lekker bloot laten lopen, kijk naar de paarden om je heen hoe men daarmee omgaat en doe daar je eisen en wensen op afstellen

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 16:43

Alle mensen rond me heen hebben een deken, ze zetten ze oversag bij 20 graden al met een fleece buiten :D
Het koudste zal ongever 2-3 graden. Nooit onder de 0! Maar het paardje is alleen goed weer gewent he..

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:44

Als je wilt dat de vacht haar warm kan houden dan gewoon geen deken op doen. Goed je paardje in de gaten houden en dan beslissen. Als ze gewoon een goede vacht aanmaakt maakt het weer type niet echt uit hoor. Die vacht is gemaakt om alle weertypes aan te kunnen. Mijn 23 jarige draver heeft altijd met deken op gestaan bij de vorige eigenaar. Bij mij staat hij als een lekker beertje 24/7 buiten met inloopstal.... Nou naar binnen gaan door het weer doet hij nooit.

Edit: heb je weleens gevraag waarom ze een deken op doen? Dat ze warm weer gewend is maakt niet uit. Als je haar gewoon helemaal geen deken opdoet de seizoenen rond, past het paardenlijf zich daar wel weer aan aan.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 16:47

Oke! Mijn stalhulp bind het toch maar 'raar' aka zielig maar oke,
Zal gewoon een fleeceje kopen voor na het werken op te leggen:)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:48

Mijn paard heeft met -25 nog zonder deken buiten gestaan :o Als het niet eens onder de nul komt zou ik in jou situatie echt niet beginnen aan dekens, grootste onzin.

Ieder paard is gewend aan goed weer, daar is ook de seizoen wisseling voor. Het word elke dag een graadje kouder, waardoor ze er een vacht voor kunnen groeien. Deken is echt niet nodig.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:49

Haha. Staan er misschien alleen maar sportpaarden bij je op stal?
Wat doe je zoal met je paardje? Want als je haar na het werk uitstapt totdat de ademhaling en hartslag weer normaal is, is de onderste laag van de vacht al lang weer droog op de huid en heb je ook geen fleece nodig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:53

Paarden maken vacht aan op hoeveelheid daglicht. Hoe korter de dagen worden, hoe meer vacht een paard maakt. Daarom gaan paarden hier op het Noordelijk halfrond al in januari verharen, al is het -20, en beginnen ze in augustus al weer vacht te maken, al is het +30.
Een deken helpt daarom nauwelijks om te voorkomen dat een paard een vacht krijgt. 's Avonds op stal het licht aan helpt wel een beetje.
Verder hebben paarden het liefst temperaturen tussen de -5 en +15, dus voor de kou hoef je het ook niet te doen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:05

Ibbel schreef:
Paarden maken vacht aan op hoeveelheid daglicht. Hoe korter de dagen worden, hoe meer vacht een paard maakt. Daarom gaan paarden hier op het Noordelijk halfrond al in januari verharen, al is het -20, en beginnen ze in augustus al weer vacht te maken, al is het +30.
Een deken helpt daarom nauwelijks om te voorkomen dat een paard een vacht krijgt. 's Avonds op stal het licht aan helpt wel een beetje.
Verder hebben paarden het liefst temperaturen tussen de -5 en +15, dus voor de kou hoef je het ook niet te doen.

+1. Niks aan toe te voegen. Die van mij heeft nooit een deken om, staat 24/7 buiten en maakt een dubbele vacht aan. Ja ze zweet wat in de winter na inspanning maar goed uitstappen en dan gewoon zo de wei op. Ze staat ook nog eens midden in de polder waar het bijna altijd goed kan waaien.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:34