zwermen knutjes/mugjes

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mosagaat

zwermen knutjes/mugjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 15:28

Hallo allemaal

Misschien kunnen jullie mij van nuttige tips voorzien.............. Wij wonen dicht bij het bos nu heeft dat zo zijn voordelen maar ook zijn nadelen, zeker na deze zachte winter zien wij dingen die we nog nooit gezien hebben al in deze periode van het jaar. Eigenlijk zitten er tegenwoordig al heel de dag muggen die steken en grote pijnlijke bulten veroorzaken bij de paarden, wat op zich natuurlijk al niet leuk is. Maar het ergste begint rond een uur of 5 dan ontstaan er zwermen met hele kleine knutjes/mugjes die erg pijnlijk steken (ja ook ons als mens, auw) , vooral erg vervelend voor de paarden, er zijn erbij die werkelijk op de run gaan voor die zwermen, en die door de wei blijven galopperen tot het echt donker is. Nu hebben we natuurlijk al enkele middelen geprobeerd om de mugjes van de paarden te houden, maar nog niks gevonden dat werkt. Oja Dekens zijn bij ons helaas geen optie :( . we moeten dus proberen iets te vinden waar we de paarden mee in kunnen smeren /spuiten. we hebben het volgen al geprobeerd:
Citronella
Hertshoornolie
Tea-tree
Azijn

Wie heeft er nog meer goede ideeen

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:31

Ultra Shield van Absorbine

mosagaat

Re: zwermen knutjes/mugjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 15:32

nooit van gehoord, ga ik op zoeken. alvast bedankt voor je reactie

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:35

Betwijfel of uberhaupt iets werkt als het zulke zwermen zijn. Ben benieuwd, volg dit even. Erg vervelend!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:36

Bij ons ook zwermen knutjes. Een ramp. Ik weet wel dat ze niet houden van vet. Dus ik smeer met citronella olie, maar daar kan je moeilijk het hele paard mee insmeren. Ik word ook gruwelijk gestoken, en smeer mezelf in met olijfolie, dan steekt er geen een meer, op mijn hoofd na, want ze steken net als bij de paarden ook in mijn haar -:(- Kan moeilijk met een olijfolie hoofd gaan lopen :D

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:39

Herkenbaar! Bij ons hebben ze wel vliegendekens of eczeemdekens op maar ze pesten de paarden nog steeds bij de benen en buik. Vreselijk! Ze lopen rondjes met zijn allen tot het donker is! Ik volg dus ook even.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:39

Herkenbaar.. vooral rijden is nu echt niet leuk meer en nu maar neusnetjes aangeschaft want pony's worden er helemaal priegel van.
In de wei nu volledig ingepakt als de zon schijnt zoals gisteren...

Lees nog even mee.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:41

Hier ook hele zwermen mugjes rond een uur of 6. Ik heb een excemer dus die draagt een deken en hij gaat op stal rond die tijd. Anders is het geen doen. Er is niet veel tegen zoveel mugjes wat gaat helpen vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:43

Echt vreselijk zijn ze!! Ze hebben een plek op de buik waar ze steeds massaal met zn alle zitten. en dan de rest verdeeld over buik, uier en liezen vooral. Spray hier homemade vliegenspray met hertshoornolie maar helpt maar ff.
denk dat ik op die plek waar ze massaal zitten ook maar een kloddertje aloë vera vaseline smeer.
ellende...

Ze steken mij vooral op mn hoofd en haarlijn. Etters!!

mosagaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 18:50

Jaa ze zijn niet leuk, voor de paarden en voor ons. Maar om de paarden vol met olie te smeren lijkt me zo'n vette bedoening. de eerste tip lijkt super spul, maar helaas niet voor dragende merrie's of merrie met veulen. Dus die optie valt helaas af. nog andere suggesties, om die beestjes op afstand te houden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:17

Azijn en donkere inloopstal (laatste werkt nog het aller beste volgens mijn pony's).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:20

Ik heb ook een eczemer staan.. Volledig ingepakt en deken gaat dan ook alleen af als er word gereden of op een andere manier wordt gewerkt..

Binnen zetten is geen optie met de mijne.. Het is een echt buitenpaard.. Helaas liggen zowel mijn paddock als mijn weide direct aan de slootkant, dus er zijn altijd steekbeestjes..

Moet zeggen dat het tot nu toe goed gaat..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:20

Goede exceemdeken en muts opdoen, meer kun je niet doen.

Ik heb de Rambo sweet itch hoody en die houdt de mugjes ook echt tegen.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:44

wij gebruiken veerust super spray werkt bij ons super goed

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:03

Wil je een eerlijk antwoord? Als je hét middel hebt gevonden kun je erg rijk worden. Volgens mij is er niets dat afdoende is - behalve dekens.

Een deel van onze weilanden grenst ook aan het bos en we laten de paarden daar 's zomers niet lopen, zeker niet zonder dekens. Ik heb van alles geprobeerd maar niks werkt de hele dag. Probleem was dat de gevoeligste paarden halverwege de dag onrustig worden, gaan rennen, zweten, meer last krijgen... waardoor de rest ook ongedurig wordt, enz.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:11

Zelfde hier, typische is dat ze met name op mijn (overwegend) witte pony zitten, en niet tot nauwelijks op mijn bruine die sneller last heeft van jeuk. Aangezien ze nog dik in het haar zitten vind ik het sneu om nu alweer exceemdekentjes op te doen, maar ze liggen al wel klaar. Zitten hier met name in de manen en in de kruintjes op de borst. Erg sneu, de gouden tip is inderdaad heel erg welkom!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:25

Dat denk ik ook elinebakker :) sprays hebben bij mijn paard ook nog nooit gewerkt.
Mijn paard is ook vrij gevoelig voor knutjes -O- Sinds gisteren heef t ze er weer last van. Normaal is ze superrelaxt en bomproof maar met knutjes veranderd ze in een dolle mina :+ Ik heb mezelf al voorgenomen om in de zomer niet te starten want ze is buiten alleen maar aan het hoofdschudden.
Voor op buitenrit zou ik wel graag een oplossing willen hebben want onze buitenritjes zijn zo wel wat spannend :D Als we door het bos galloperen raakt ze helemaal opgefokt door de muggen en moet ik me echt schrap zetten.
Sprays werken niet maar zijn er geen hoofd of neusmaskers te vinden die ook goed werken voor knutjes? Gewone vliegendekens hebben volgens mij te grote mazen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:54

Hinke schreef:
Dat denk ik ook elinebakker :) sprays hebben bij mijn paard ook nog nooit gewerkt.
Mijn paard is ook vrij gevoelig voor knutjes -O- Sinds gisteren heef t ze er weer last van. Normaal is ze superrelaxt en bomproof maar met knutjes veranderd ze in een dolle mina :+ Ik heb mezelf al voorgenomen om in de zomer niet te starten want ze is buiten alleen maar aan het hoofdschudden.
Voor op buitenrit zou ik wel graag een oplossing willen hebben want onze buitenritjes zijn zo wel wat spannend :D Als we door het bos galloperen raakt ze helemaal opgefokt door de muggen en moet ik me echt schrap zetten.
Sprays werken niet maar zijn er geen hoofd of neusmaskers te vinden die ook goed werken voor knutjes? Gewone vliegendekens hebben volgens mij te grote mazen.

Er zijn goede uitrijdekens te koop, moet je even goed zoeken naar dekens met dichte mazen die zijn er wel. Die werken wel goed. En er zijn genoeg maskers ook te koop. Je kunt het beste exceemdekens en hoofdkappen kopen. Die zijn speciaal gemaakt om die knutjes weg te houden. Al zal er nooit iets 100% afdoende zijn.
Ik vind een deken niet sneu. Een paard die barst van de jeuk vind ik wel sneu.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 23:04

hier helaas nog geen wondermiddel gevonden. dekens op en heb sinds kort elke avond een insectenlamp paar uur aan. dat ding vermoord toch best veel knutjes.

pas wel op met citronella en vettige smeersel in combi met de zon. kunnen ze beste brandwonden van krijgen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 23:14

Hier voor het eerst dat mn 2 drachtige schimmels echt knetter worden van de jeuk. S avonds zie je de zwermpjes ook hangen. Deken zijn hier niet handig vanwege de veulens. Hier bij een merrie een kapotte plek in de manenkam tegen schoft. Hier hielp s weet itch van sectolin om het te verzachten

mosagaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 15:57

ja die knutjes het lijkt ook wel of er elk jaar meer komen. en zoals ik al aangaf in die bewuste groep zijn dekens geen optie. Ook hier loopt een echte zomer eczemer met haar pyjama aan al vanaf half maart. maar zij staat niet in die bewuste groep paarden (2 jarige hengsten/ en zogende/drachtige merries) bij de hengsten groep overleeft de deken het een halve dag dan zijn ze gesloopt. en bij de andere groep vallen de merrie's de paarden aan met een deken op niet echt veilig ook ivbm het veulen. Dus nog steeds op zoek naar het wondermiddel.

Luvinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:04

Hertshoornolie! Stinkt lik hel maar werkt fantastische. Ik maak zelf een goedje en werkt heel goed. Je moet de hoeveelheid stinkolie toevoegen tot de muggen en straks de dazen/horzels op afstand gaan. Woon ook in een bosrijk gebied en dit is het enige wat hier werkt.

mosagaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 19:19

helaas zelfs puur werkt het hier niet, maar alle paarden stinken een uur in de wind

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:27

Hier ook drama...weet 1 van jullie hoe de rambo valt? Beetje ruim op de schouders en boeg? Fjord zit meestal tussen 175/185 in.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:45

Hier ook knutten... We worden er gek van! De stallen staan bij mij altijd open, dus daar kunnen ze in om te schuilen en dat doen ze dus ook. Maar het is wel jammer.. Hebben we lekker weer en dan staan ze nog binnen! :')