O nee de vliegen zijn er weer!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gillian_s01

O nee de vliegen zijn er weer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 13:34

Hallo bokkers

Wat doen jullie tegen de vliegen, dazen & dergelijken?
Ik & mijn pony worden er zot van! :-P

Vriendelijke groet Gillian

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:41

Veerust!
Bremse Bremsen (heet nu Paardenparfum, God knows why want het stinkt een uur in de wind :P) werkt beter, maar is ook een stuk duurder.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:41

Ik heb een sterke dazen en tekenspray die ik gebruik als ik op buitenrit ga en een vliegenkap
incl. oortjes voor mijn merrie. Ze haalt hem alleen steeds af dus ik weet niet of ik die
nog ga gebruiken dit jaar. Vliegendekens doe ik niet aan.

Gillian_s01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 13:43

Een vriendin van mij heeft haar paard een beetje look, is dit een goed idee/ goed voor je paard? :p

Gini

Re: O nee de vliegen zijn er weer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:57

MD >> SV

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:58

Heb voornamelijk last van vliegen die naar binnen komen. Die meppen we gewoon kei hard dood.
Bij het paard doen we nu nog niet heel veel. Vliegenspray en eventueel een vliegendeken.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:58

hier hebben ze een vliegendeken op, en als ik ga rijden spuit ik met vliegenspray. Veerust werkt hier niet, en áls het werkt werkt het maar heel eventjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:59

Ik heb mijn paard een vliegendeken om en als ik ga rijden gebruik ik gewone humane vliegenspray met DEET.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-04-15 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:59

Teentjes knoflook door het voer werkt in mijn ervaring top. Kreeg me altijd makkelijk door het seizoen heen, met op de ergste momenten of als ik ging buitenrijden nog wat extra vliegenspray.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:37

Ik gebruik Endure. Werkt perfect.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:45

Mijn haflinger krijgt bij veel vliegen onwijs ontstoken ogen, dus die krijgt een zo'n vliegenkap op. Eentje met wol want ze moet m 24/7 op omdat zodra ze al twee uur zonder staat er prut uit haar ogen komt en de wol voorkomt schuurplekken. Ik heb nu ook een vliegendeken met hals aangeschaft voor haar omdat ze vorige zomer onder de akelige bulten zat. M'n andere pony krijgt niets. Kan hij in principe zelf wat tegen doen, is alleen omdat m'n haf er heftig op reageerd dat ik haar een deken etc op doe.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:55

Bremse bremse idd
Maar die mag in Nederland niet meer verkocht worden ivm een bepaalt ingrediënt

Ik heb daarom vorig jaar een lading ingekocht
In België mag t wel nog geloof ik
Dit is het enigste spul wat ik goed vind werken

Verder heb ik zebra exceem dekens op met kap incl oren en neusflap

ErwinF1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:15

grifpif4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:48

alleen tijdens het rijden last van dazen, dan gebruik ik dazenex.

xRomelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:36

Ik maak zelf een mengseltje van azijn, een beetje water en een aantal druppels teatree olie! Werkt perfect en veel goedkoper dan al die goedjes uit de dierenwinkel.
Om het op het gezicht te krijgen gewoon wat op je handen of eventueel op een doekje spuiten en op het gezicht smeren.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:44

Gentlegiant schreef:
Bremse bremse idd
Maar die mag in Nederland niet meer verkocht worden ivm een bepaalt ingrediënt

Ik heb daarom vorig jaar een lading ingekocht
In België mag t wel nog geloof ik
Dit is het enigste spul wat ik goed vind werken

Verder heb ik zebra exceem dekens op met kap incl oren en neusflap

komt door de hertshoornolie (ofzoiets) dat erin zit. Je kan ook een fles Bremse bremse kopen en dan zelf die olie er een beetje van in doen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:53

Ik heb voor de paarden een vliegendeken.
Met rijden spuit ik er een lading vliegenspray op, maar vorig jaar waren die krengen hardnekkig..

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 23:24

Veerust bij de boerenbond werkt prima! Anders maak je zelf vliegenspray van sterke citroenthee , azijn en knoflook!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:00

Ik zweer bij Walk Free spray van Vividerm, een spuitflacon die o.a. bij Boerenbond/Welkoop vestigingen verkocht wordt (plaatje: http://www.ruiterenpaardensport.be/images/13_1_20150216184752.jpg). Volgens mij zitten er hoofdzakelijk ingrediënten in die door Skittlez al genoemd werden. Ik vind die natuurlijke basis een groot pluspunt. De spray werkt overigens niet de hele dag door op volle kracht. Ik vind dit zelf geen probleem, maar ik vind het wel zo eerlijk om die ervaring hier te noemen.

Net nog, was even met zijn staart bezig geweest en zette hem vervolgens weer de weide in. De vliegen en stekenbeesten waren er als de kippen bij. Hij stond nog niet stil of ze vielen hem alweer lastig. Dus hij doet wat hij kan... druk zwaaien met zijn (gevlochten) staart en zelfs een bokje. Hij kwam meteen weer naar me toe met een blik in zijn ogen, zo van: "you're my human, do something!". Dus de spray erbij gepakt, zonder enig protest onder gesprayed en alle beestjes "verdwenen" als sneeuw voor de zon.

Ik heb in het verleden wel eens vliegendekens en zo'n vliegennetje voor om het halster gebruikt in de zomer. Doe ik inmiddels niet meer, want ik zie het toch vooral als zaken waardoor het paard gehinderd wordt. Hij is minder vrij met die poespas aan zijn lichaam - het ene paard vindt dit erger dan het andere, dat wel. Bovendien komen de insecten alsnog even hard op het dier af, hij heeft alleen meer middelen om ze van zich af te schudden... Maarja, tien seconden later zit menig vlieg alweer op een ander plekje te kriebelen. De enige pluspunten van zulk materieel is dat het de hele dag door blijft werken en dat het paard zijn eigen geur behoudt, maar verder ben ik geen fan.

pluisenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:11

Hoeveel knoflook mag je een pony van 1,42m en een van 90cm geven tegen de vliegen?