(tw)enter wassen tegen jeuk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

(tw)enter wassen tegen jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 17:03

hoi,
mijn (tw)enter is zo in de rui dat hij zich tegen vanalles gaat aanschuren.
2x per week ben ik bij hem op de wei en geef ik een goede poetsbeurt.
Helaas is hij met de rui zo ongelijk, hij heeft hier en daar lange plukjes en hier en daar korte stukken zomervacht.
Ziet er echt niet uit.
Zijn hoofd en vlak bij de oren aan de hals laat hij niet goed toe. Maar dan gaat hij wel liggen schuren tegen de staldeur en weidepalen.
Ook heeft hij witte pellekes. Ik zie deze vooral aan de manen. Maar ik zie geen beestjes, hij had luis toen ik hem pas kocht en deze kon ik toen duidelijk zien, maar is ertegen behandeld.

Ik lees wel dat paarden pelletjes kunnen krijgen door het verharen.
Doe ik er goed aan om hem te wassen met paardenshampoo?

koetjeboe

Re: (tw)enter wassen tegen jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:06

wat zijn pellekes

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 17:15

huidschilfers. :o

hier zie je op de foto's de ongelijke verharing goed.
Zijn hoofdje: de kaak is al korter, de baard wil maar niet weg en de bles en het gebied van de ogen tot de oren blijft ook nog flink haar lossen
Afbeelding

Stukje van zijn hals: ja hij krijgt countershading. Hierdoor zie je het ongelijk verharen ook heel goed.
Afbeelding

Hele lichaam: Ook hier zie je de lange en korte stukjes goed.
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 17:16

foto van de huidschilfers kan ik morgen maken. Maar wou hem morgen of zondag eigenlijk ook wassen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:19

Klinkt mij eerder als een tekort in vitamines en mineralen die verantwoordelijk zijn voor de rui.. :=
Wat krijgt hij te eten?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 17:22

hij krijgt meer dan de oudjes.
Onbeperkt ruwvoer, 24/24 weidegang en 2x per dag een goede schep voer. Welk voer weet ik even niet, is in ieder geval voer voor paarden die licht werk verrichten omdat ik de haflinger wat in conditie moet houden.
Misschien dat een liksteen met mineralen ook helpt?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 17:25

In eerste instantie wou ik hem scheren.
Maar odmat op sommige plaatsen de zomervacht er al door zit doe ik dat liever niet want dan scheer ik de bovenste puntjes van de zomervacht ook weg en een geschoren paard vid ik niet mooi in de zomer.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:33

Ik ben zelf geen voorstander van scheren en/of wassen. Je tast er toch de natuurlijke functie van de vacht mee aan namelijk. Als hij geen beestjes oid heeft, zou ik hem lekker laten schuren en zo vaak mogelijk flink poetsen.
Verder is het toch echt een kwestie van interne gezondheid, die is bij hem dus niet optimaal. Dat hij meer voer krijgt dan de oudjes betekent nog niet dat het genoeg is, of dat het voer juist is. Mijn fjord moet ik in deze periode flink bijvoeren, anders komt hij ook dramatisch door zn vacht heen. Elk paard heeft zn eigen behoefte en een jong dier in de groei heeft soms veel meer nodig dan je denkt.
Die liksteen is het minimale wat je moet toevoegen. Ik zou ook eens kritisch kijken naar het voer wat je nu geeft, misschien doet hij het beter op een andere samenstelling/merk.

Zo dramatisch vind ik hem op die laatste foto nog niet trouwens. Closeup lijkt minder lekker, maar totaalplaatje is best ok. Ziet er imo uit als een jong dier die wat medische probleempjes heeft gehad (wat dus ook het geval is). Kan volgend jaar al totaal anders lopen hoor!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 17:38

Welk voer zou ik eigenlijk mogen geven?
Ik wou eerst kijken voor Pavo, maar vind niet direct een dierenspeciaalzaak die dat verkoopt in mijn buurt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:47

Dat is zo simpel niet te zeggen. Er zijn zo vreselijk veel merken en soorten, je zou dr knettergek van kunnen worden. Misschien dat er nog bokkers met goede tips kunnen komen, ik heb alleen ervaring met mn eigen paarden en dat zijn totaal andere dan de jouwe dus daar heb je weinig aan.

Met jeuk zou ik zeker geen pavo proberen. Er zijn toch ernstig veel ervaringen van paarden die meer jeuk krijgen als ze pavo krijgen. Mijn ene paard heeft dat ook, is sowieso vreselijk gevoelig op voer.

Maar staar je niet blind op de zaken in de buurt. Webshops bestaan ook nog!
Aangezien het nog maar een twenter is, kan je best gaan kijken naar een complete vitamine/mineralenmix. De rest kan hij wel uit het ruwvoer halen, energie zal ie niet echt nodig hebben dus echt krachtvoer is niet echt nodig. Maar ruwvoer bevat zelden tot nooit voldoende vitamines en mineralen en dat kan zeker zorgen voor zo'n moeizame rui!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:51

Persoonlijk ben ik ook geen fan van pavo.. maar voer zelf liever Havens of Cavalor.

Maar afgezien van het merk, is het wel belangrijk om te weten wat je je paard voert.
Een jong paard in de groei heeft hele andere voedingstoffen nodig dan een paard wat in training is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 17:57

Ok thnx. Ik denk dat ik dan eens ga rondkijken voor een complete mix
Morgen zal ik ook kijken welk voer ze nu krijgen.