24/7 buiten: wel/geen deken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ier

24/7 buiten: wel/geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:15

In principe staan mijn twee merries 24/7 buiten met bomen/'(muur)hoek' uit de wind'. Ik loop er echter met bijvoorbeeld de huidige weersomstandigheden tegenaan dat ik het (voor mijn gevoel) helemaal niet fijn vind om ze buiten te laten staan onder zulke weersomstandigheden zonder deken. Ik heb ze dus de afgelopen 2 dagen met de (zware) storm op stal gezet. Gistermiddag beiden weer naar buiten toe gedaan.

Ik zit echter helemaal niet 'in-de-dekens' en vraag me af wat wijsheid is. Nu twee 0 grams waterdichte dekens kopen voor 'mijn gevoel'? Heeft het überhaupt een functie - naast dat ze niet nat zullen worden (behalve hoofd/hals benen) om ze nu nog onder een 0 grams deken te zetten? Beide merries laten staan zonder deken? Wanneer kies je überhaupt voor welke deken?

Ik ben zeer benieuwd hoe anderen dit doen die hun paarden in principe 24/7 buiten hebben staan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:17

Ze kunnen ook zo schuilen in een stal? Of kan dat alleen als jij ze naar binnen haalt?
Ik heb ze 24/7 met deken, omdat mijn oude pony anders zo stijf is en ik met paard fanatiek rijd.
Maar mijn Haflinger was sloopkogel eerste klas, en die stond nooit met een deken. Kon altijd zo naar binnen wandelen om te schuilen.

Ik zou niet voor een 0 grams gaan, maar voor een 50 of 100 grams. Met een 0 grams kunnen zij de haren niet opzetten tegen de regen en wind, en krijgen zij het uiteindelijk kouder.

SanneJas

Re: 24/7 buiten: wel/geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:19

lastig, maar volgens mij is het betere weer nu weer in aantocht.
Als ze al heel de winter zonder schuilstal en deken staan, zal ik het nu niet meer doen.
De tempraturen gaan omhoog, en de zon schijnt langer en feller.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:22

Bedankt voor jullie reacties!

Er is geen schuilstal, schuilen kan onder bomen en 'tegen' de stal (stuk uit de wind). Hier staan wel 'muren' maar is geen 'dak'. Klinkt lekker cryptisch dit. Een dak boven het hoofd hebben ze alleen als ik ze naar binnen haal.

@Ess_Ramona: hoe staan ze verder bij jou in de winter? Ga jij zwaarder in de grammen naarmate de winter vordert? Of gooi je er één deken op en daar doen ze het de hele winter mee? Keuze voor 50 of 100 grams klinkt inderdaad logisch, goede!

@SanneJas: begrijp wat je zegt inderdaad. Echter zit ik hier ook volgende winter mee, dus ik wil me voor het volgende ellendige weer komt beter ingelezen hebben. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:24

Persoonlijk zou ik dan toch liever een afdakje maken. Een deken beschermt niet heel het paardenlijf, en je moet altijd maar gissen of ze er echt blij mee zijn. Met een afdak hoef je je geen zorgen te maken, dan kunnen ze zelf kiezen wat ze aangenaam vinden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:25

Voor mijn pony heb ik 0 grams , 50, 100 & 200 grams. Allemaal waterdicht en 1 staldeken van 100 die ik als onderdeken gebruik.

Voor paard heb ik 0, 50, 100, 150, 200, 250, 300, 370. Ik scheer hem ook in de winter vandaar dat ik er zoveel heb :+.

Ik kijk naar de paarden zelf. Zoals met dit weer kan ik ze onder 100 zetten, maar met die wind, regen en hagel staan ze onder 200 grams.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:27

@Gypsy: jij hebt ze dus ook met dit weer zonder deken staan? Hoe zit het met de wintervacht van jouw paard(en)? Ik ben me inderdaad al aan het oriënteren op de mogelijkheden (voor het plaatsen/huren) van een schuilstal.

@Ess_Ramona: hoe bepaal je welke deken je er uiteindelijk op legt? Ik neem aan dat je niet iedere dag naar het weer kijkt en van deken wisselt? :D Begin je met een 0 grams, vervolgens 50 grams, daarna 100 grams etc? Of juist direct met een 200 grams en bouw je af? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:31

Ik bouw op! Als de dagen wat korter beginnen te worden begin ik al met een 0 grams. Paardlief solliciteert namelijk elk jaar voor teddybeer, en dat wil ik niet :+.

Als ik merk dat de nachten koud gaan worden leg ik er 50 grams op. Vaak heb ik rond oktober 100/150 grams, wat afhankelijk is van het weer. Is het in oktober maar 5 graden dan staat ie onder warmer.

Het is altijd gokken en beetje meten en kijken naar ze. Ik voel ze wel, vind ik dat ze er koud onder zijn leg ik er wat warmers op.

Als zijn carriere als teddyber voorbij is staat ie onder 400 (minstens).

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:34

Die van mij solliciteren (gelukkig) niet naar teddybeer, maar kan me voorstellen dat dat voor jou een goede reden is om bijtijds te beginnen. Bedankt in ieder geval voor de informatie die je deelt! Kan ik voor volgend jaar in ieder geval rekening houden met hoe/wat! :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:35

Graag gedaan! En bij vragen, PB box staat altijd open :D!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:36

Ligt er helemaal aan wat je zelf wilt. Kunnen de paarden ertegen? Jazeker. Paarden zijn 'gemaakt' om zonder jas buiten te kunnen staan. Een deken gebruik je enkel om de aanmaak van de vacht te controleren. Mijn paard staat het hele jaar overdag in de wei en 's nachts op stal. Omdat ik veel met haar rij en train is een wintervacht niet handig voor mij (en dan ook alleen maar voor mij). Dus krijgt ze eerst een ongevoerde, dan 100gr en dan 200gr op. Hooguit, als het echt koud wordt, 300gr. (zo koud is het dit seizoen niet geweest). Ze staat anno nu dan ook onder een ongevoerde deken.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:39

@Sjira: bedankt voor je reactie. Duidelijk verschil is in ieder geval dat ze bij jou s'nachts in principe op stal gaan, dat is bij mij niet de bedoeling. Overdag heb ik er ook minder moeite mee dat ze zonder deken staan, maar s'nachts zakt de temperatuur vaak toch nog een stuk in vergelijking tot overdag en dan zulk pestweer erbij vind ik toch 'blehg'. Maar misschien vermenselijk in het wel gewoon teveel.

Onder wat heb jij jouw paarden de afgelopen week/dagen staan? Ongevoerde deken dus? Bedoel je daarmee een 0 grams & waterdicht?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:40

Ongevoerd is vaak 0 grams inderdaad!

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:44

bedenk wel als je volgend jaar aan dekens wilt beginnen, je het beste voor betere kwaliteit dekens kan gaan. Soms heb je dagen dat het de hele dag door regent en dan moeten ze wel droog blijven. (helaas zelf een keer meegemaakt, dat mijn paard nog zeiknat onder zijn deken uit kwam. Ik had zelf eerst goedkopere dekens, later dus voor de betere gegaan, maar dus 2x kosten moeten maken).

Een reserve deken is ook nog weg, ze kunnen een deken slopen, of als je die dag wat met ze gaat doen is het wel fijn om een droge deken terug op te kunnen leggen dan een zeik natten.

De dekens moeten goed passen, anders krijg je schuurplekken, is niet zo fijn voor het paard.

En je moet toch wel dagelijks kijken of de dekens nog wel goed liggen etc.

Zelf zal ik dus voor een schuilstal gaan als die mogelijkheid er is. :)

Misschien klink ik nu erg negatief over dekens, maar dat is niet mijn bedoeling, ik gebruik ze zelf ook, maar loop iedere winter toch wel weer tegen deze punten aan, en heb inmiddels een hele kast vol dekens liggen door dit stomme onvoorspelbare weer, want je wilt het wel goed doen voor de paarden.
Ook krijgen (mijn) paarden er vreselijke jeuk van, en zodra de deken af is beginnen ze te krabbelen.

Verder is het natuurlijk wel fijn dat je paard droog en schoon is, en dat je eigenlijk iedere dag wel met ze kan gaan werken.

Wintervacht hangt echt van je paard af, het zal misschien iets minder worden, maar mijn fjord heeft ondanks haar dekens wel een wintervacht gekregen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:45

ja, een 0 grams en waterdicht. Een echte regendeken dus.. Ze is al goed aan het wisselen van wintervachtje naar zomervacht en heeft echt nergens last van. Ook niet met dat stormachtige weer van de laatste dagen. Nee, madam gaat gewoon midden in de wei staan jonge grassprietjes eten ipv schuilen zoals de andere paarden doen :)

Ik gebruik trouwens ook geen zweetdekens en dat soort ongein. Alleen echt in de wintermaanden krijgt ze na het rijden even een zweetdekentje om maar ook weer omdat dat makkelijker is voor mijzelf. Onderschat de paardenvacht niet. Die kan echt alles zelf perfect reguleren (zolang wij er niet aan gaan zitten klooien).

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:51

@SanneJas: Helemaal eens met je post! Zijn dingen om (goed) over na te denken. Lijkt me vooral een gepuzzel om te kijken welk merk nou uiteindelijk het beste bij jouw paard past. Welke merken versta jij onder 'betere kwaliteit'? Dagelijks checken of de dekens goed liggen is geen enkel probleem. Dank voor je uitgebreide reactie!

@Sjira: die van mij staan inderdaad ook gewoon te (vr)eten. :+ Daarom vraag ik me ook af of ik het niet te 'vermenselijk'. Maar kan me gewoon niet voorstellen dat geen 100% schuilmogelijkheid (als in: volledige lichaam uit de wind/regen) 'goed' is zonder deken. Voor mijn gevoel hebben ze beide ook niet bijzonder veel wintervacht. Vind het zo waanzinnig lastig in te schatten allemaal. Ik ben in principe ook van zo min mogelijk poespas. Ik heb een zweetdeken, maar gebruik deze (net zoals jou) zelden tot nooit.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:52

IK vind EJ heel fijn, enige deken die goed op mijn pony past, maar die kunnen weer slecht op jouw paarden liggen.

Bucas is ook een goed merk en goed hufterproof :).

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:53

Ja ik heb nog nooit eentje onder een deken gehad. Indien nodig zou ik het wel doen, maar het is nog nooit nodig geweest.

Ze zweten natuurlijk wel wat meer, maar ik heb dit nog nooit als hinderlijk ervaren. Gewoon goed uitstappen, en als ze op adem zijn en de huid is droog weer op de paddock. Helemaal droog zijn ze dan meestal nog niet, maar bij paarden kan dat geen kwaad. (Verdamping vind immers niet plaats vanaf de huid.)

Soms strooi ik de schuilstal helemaal op, dan word hij een paar dagen als toilet gebruikt en weet ik weer waarom ik dat niet standaard doe. :+

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 12:58

@Ess_Ramona: thanks! Ik ga me er is op oriënteren. :)

@Gypsy: _O- .
Ik ervaar zweten o.i.d. verder ook niet als hinderlijk. Ben echt een recreatieruiter, dus een stuk stappen naar huis toe doen we sowieso al. Het is voor mij (denk ik) vooral voor m'n gevoel. Als 't zulk pokkeweer is dan twijfel ik ontzettend waar ik 'goed aan doe', vandaar ook dat ik me afvraag of ik het niet gewoon teveel 'vermenselijk'. Jij bekijkt het in ieder geval lekker nuchter, als in: in het wild krijgen ze ook geen deken op en van wat regen gaan ze ook niet dood. :)

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:58

Hier staan ze eigenlijk altijd zonder deken. Wel een schuilstal ter beschikking maar daar staan ze vooral in de zomer en als ik er eten neer leg. Verder staan ze met het grootste baggerweer nog midden in de wei :+ .

Ponytje is wel wat gevoelig voor de combinatie regen met wind maar die heb ik de afgelopen 3 jaar geen deken meer op hoeven doen. Die had ie nodig toen het een keer in December 20 dagen achter elkaar regende -O-. Dat heb ik toen op kunnen lossen met 0 grams regendekentje

En mijn varken van een Haf krijgt een deken op als ik op wedstrijd ga....

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 13:00

@Annienke: dank voor je reactie! Hoe merk jij dat die van jou gevoelig is voor de combinatie regen/wind?

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:00

de opfok bij ons (de jonkies) staan ook het hele jaar door buiten. Heb er nog niet één gebruik zien maken van een schuilmogelijkheid. Ik zie om me heen wel eens 24/7 paarden in de schuilstal staan maar volgens mij ook alleen maar omdat daar het hooi wordt bijgevoerd..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:01

Oh zo nuchter ben ik dan ook weer niet.

Die schuilstal staat er voor mijn geweten. Als het s'nachts stormt denk ik ach, ze kunnen lekker binnen staan als ze willen. Om de volgende ochtend van m'n stalhouder te horen dat die ene idioot gewoon buitenstond. Maar de kleine maakt er gelukkig wel dankbaar gebruik van, met slecht weer zie je haar een hele dag niet buiten.

Tja en als ze een hele dag binnen kunnen staan hebben ze imo ook geen deken nodig. Tenzij oud/ziek/zwak maar dat is hier niet aan de orde.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:01

Ja hier ook.
Pony staat alleen maar binnen als er vreten is..

Paard is meer een watje, die staat wel meer binnen.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 13:01

Helder verhaal @Gypsy, @Sjira & @Ess_Ramona, thanks!