Hoe je paard helpen tijdens verharing

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snorkel8

Hoe je paard helpen tijdens verharing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 09:37

Hoi allemaal,

verharen jullie paarden makkelijk? en merk je verschil in energie?

Mijn paard is van de winter geschoren en begint nu goed te verharen, wel merk ik dat hij minder energie heeft.

Hij is niet ziek of iets, hij is alert, geen koorts of iets maar na even rennen of rijden is hij moe. Normaal wilt hij altijd lopen nu niet echt.

Wat kun je doen om het voor je paard prettiger te maken?

MarliesV

Re: Hoe je paard helpen tijdens verharing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:40

Wij beginnen zodra de dagen langer worden met het bijvoeren van lijnzaadolie. Dit doen we over het krachtvoer elke dag. Merk dat het voor mijn paard iig helpt.

Zij verhaart makkelijk maar had altijd inderdaad een dip qua energie als ze aan het verharen was. Door de lijnzaad is dit wel verbeterd, ik kan wel merken dat ze het wat lastiger heeft.

Verder even goed kijken naar je voerbeleid, krijgt je paard voldoende vitamines binnen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:41

Lijnzaadolie schijnt te helpen om sneller de vacht te verliezen. En een furminator, die dingen vind ik echt fijn. Maar verder probeer ik gewoon niet te hard te werken als de temperaturen zo hoog zijn en ze hun winterjas nog aan hebben. Lekker rustig op buitenrit bijvoorbeeld.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 09:45

qua voerbeleid, ik heb hem wel iets opgeschroefd maar hij krijgt niet veel krachtvoer. hij krijgt ong. 3/4 biks (havens dravers) en 3/4 muslie (Cavalor sensitive), daarnaast krijgt hij lucerne en om de dag of om de 2 dagen slobber (pavo) en 4x per dag voordroog kuil.

Lijnzaadolie is een goed idee, dat zal ik halen voor hem.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:50

ik weet niet hoe hoog hij in het werk staat maar vind je krachtvoer flink zat hoor, daar zou ik niet wat aan wijzigen.

Wat iets intensiever werkt is gekookt lijnzaad, helpt ook gelijk tegen zand mocht hij dat hebben. Is goor om te koken maar als je het lauw door het krachtvoer mengt dan wil die van mij het prima eten.

Olie kan nooit kwaad, ook niet als je al gekookt bijgeeft.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:53

ik geef ze lijnzaadolie, kan je gewoon bij de tuinen of ruitersportzaak halen.

en nu rond deze tijd van verharen een vitaminestootje, die kan je ook bijna overal krijgen.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 09:59

MarliesV schreef:
ik weet niet hoe hoog hij in het werk staat maar vind je krachtvoer flink zat hoor, daar zou ik niet wat aan wijzigen.

ja is genoeg toch? ik wil ook geen kilo's meer geven.

Ik moet morgen toch voer halen dus dan haal ik meteen die lijnzaadolie, kijken of ik hem daarmee kan helpen.

Ooit heb ik gehoord dat vitamine E helpt klopt dat?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:11

Omega 3 helpt goed! Is beter verdeeld als lijnzaad.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:31

paarden drogist, omega-gold 3-6-9 olie optimale samenstelling speciaal voor je geliefde paard, geef het hier al jaren aan alle paarden, ze staan met een dikke wintervacht aangezien ze 24/7 buiten kunnen lopen.. in combinatie met de furminator..zijn wij klaar voor de zomer..;-) succes!!

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:49

en wat doet de Omega 3-6-9 precies? wat merk je ervan aan je paard? gewoon nieuwsgierig hoor. Ik heb gister voordat ik jullie berichtjes had gelezen al lijnzaad olie gehaald. kijken of dat helpt

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:02

Een unieke combinatie van oliën die speciaal is samengesteld voor gebruik bij paarden. Omega olie bevat kwalitatief hoogwaardige plantaardige oliën; lijnzaadolie, sojaolie en hennepolie. Omega Olie voorziet gegarandeerd in de dagelijkse behoefte aan Omega-3, -6 en -9 vetzuren in de juiste onderlinge verhouding.

Omega Olie wordt erg veel gebruikt bij jonge, opgroeiende paarden voor een goede ontwikkeling van het beenderstelsel en het bewegingsapparaat. Maar ook bij ouder wordende paarden voor het behoud van een soepel bewegingsapparaat. Door de toevoeging van hennep-olie (een rijke bron van EPA en DHA) ondersteunt Omega Olie de lichamelijke ontstekingsremmende processen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:03

Ontwormen helpt meestal ook.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:05

Waarom hoor ik vaak lijnzaad?
Ik lees namelijk dat dit enkel en alleen de vacht doet glanzen, helpt niet bij het sneller verharen.

Goede voeding en een goede gezondheid is het belangrijkste.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:11

Dat lijnzaad helpt stond laatst als fabeltje in een lijstje op facebook van de Bit ( magazine )van fabels en waarheden van verharen. Nu is de Bit ook niet 100% de waarheid maar dat brengt je dan wel weer aan het twijfelen. Ik moet zeggen dat mijn 2,5 jarige dit jaar maar langzaam verhaard dus wil haar ook wat bijgeven. Ik denk dat ik van de week even langs de paardendrogist ga want dat vind ik wel een fijne winkel voor supplementen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:13

Bij de shetten hebben we een gigantische verbetering qua verharen gezien (jaarlingen=naarlingen) toen ze een periode een scheutje zonnebloemolie over het hooi kregen. Ze waren in mei nog hun vacht niet kwijt, één hadden al deels geschoren, en daarna liet het in een periode van zo'n 2 weken allemaal los en hadden ze eindelijk gewoon hun zomervacht.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:14

Mijn bijna twenter verhaart wel, maar onregelmatig.
Zo heeft hij nu dus enkele plaatsen met korte vacht op zijn lichaam. Ziet er grappig uit hoor.
Ook op zijn hoofd valt me dat op, zijn neus is al kort, het gebied tussen de ogen en oren is nog wollig.
Op zijn rug komt countershading tevoorschijn en op de schouders is de vacht nog langer.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:16

Die van mij verhaart 3 weken oid en heel veel. Ik gebruik altijd puimsteen, perfect. Furminator werkt niet, is haar vacht te lang voor denk ik. :+

Paardlief wordt altijd wat drukker met de rui periode, kriebels denk ik haha

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:22

Ik heb zo'n schuurblok voor het verharen. Ideaal! Die van mij is drukker dan normaal. Denk last van lentekriebels en dat op bija 24 jarige leeftijd

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:25

har166 schreef:
Dat lijnzaad helpt stond laatst als fabeltje in een lijstje op facebook van de Bit ( magazine )van fabels en waarheden van verharen. Nu is de Bit ook niet

100% de waarheid maar dat brengt je dan wel weer aan het twijfelen. Ik moet zeggen dat mijn 2,5 jarige dit jaar maar langzaam verhaard dus wil haar ook wat bijgeven. Ik denk dat ik van de week even langs de paardendrogist ga want dat vind ik wel een fijne winkel voor supplementen.

Dat heb ik ook gelezen maar stond ook in paard behoor met 2 weken van zijn wintervacht af te zijn. NO WAY.. Wat een laaaaariekoek

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 21:44

Het is bij mijn paard niet het loslaten van de haren, dat gaat goed en hij is lekker aan het verharen.

Het ging mij er meer om wat je kan doen als extraatje omdat ik merk dat het hem veel energie kost

Alsnog bedankt voor alle tips, ik heb dis lijnzaadolie gekocht dus met een beetje geluk heb ik straks een glimmende spiegel :D

Ik heb trouwens zo'n kam gekocht om te helpen met de losse haren, nou hij vind het heerlijk!

Ik heb hem wel nog steeds heel dik in de dekens staan

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:55

doemaar schreef:
har166 schreef:
Dat lijnzaad helpt stond laatst als fabeltje in een lijstje op facebook van de Bit ( magazine )van fabels en waarheden van verharen. Nu is de Bit ook niet

100% de waarheid maar dat brengt je dan wel weer aan het twijfelen. Ik moet zeggen dat mijn 2,5 jarige dit jaar maar langzaam verhaard dus wil haar ook wat bijgeven. Ik denk dat ik van de week even langs de paardendrogist ga want dat vind ik wel een fijne winkel voor supplementen.

Dat heb ik ook gelezen maar stond ook in paard behoor met 2 weken van zijn wintervacht af te zijn. NO WAY.. Wat een laaaaariekoek
dat stond er idd ook in. Al duurt het bij mijn paarden ook veel langer. Komt denk ik omdat de nachten nog koud zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:49

Omega olie, wat extra vitamines en veel en goed poetsen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:52

Lekker poetsen, scheutje olie of beker gekookt lijnzaad als kuurtje over het eten, en als het maar een even kan gewoon in de blote kont het zand in om lekker te rollen en elkaar te groomen.

De fjorden hebben we dit jaar overigens laten scheren, dat scheelt héél veel poetswerk aan onze en kriebelgedoe aan hun kant.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:57

Waarom staat ie nog dik in de dekens? Te warm hebben kost ook veel energie, onderschat dat niet.

Ik heb dit jaar voor het eerst mn fjord nog energiek en vrolijk. Ik kende hem niet anders dan wat sloom in deze tijd van het jaar. Het enige wat er nu anders is, is zijn voer. Hij krijgt nu veeeeeel meer voer omdat hij oud is en het nodig heeft om op gewicht te blijven. Vroeger werd hij dik van lucht dus kreeg hij zo min mogelijk buiten het hooi. Dus ook al bleef hij toen op gewicht, blijkbaar kwam hij toch wat tekort tijdens de rui. Ik zou dus kijken wat je nog kan toevoegen, misschien een vitamine/mineralenmixje?
Lijnzaadolie voerde ik ook altijd bij, hielp nooit. Ik voer het nu nog om hem langzamer te laten eten en voor de calorietjes, maar ik geloof zeker niet meer in dat het helpt bij de verharing.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 14:12

Ik had hem dunnere dekens op gedaan maar ik merkte meteen dat hij het koud had gehad.

Gister ging het alweer beter, hij had alweer wat meer energie :) hij staat niet voor doods op stal ofzo maar hij heeft iets minder looplust dan normaal