Mijn pony met imponerende wintervacht (shetlandpony) heeft een aantal broeiplekken in haar huid door de combinatie warmte/zweet en dikke vacht. Haar vacht is daar ook wat klammig en viltig. Ik ros 'r regelmatig maar wat te doen met die broeiplekken? Ze heeft er nu 4, ze zitten niet bij elkaar in de buurt, het zijn meer hotspots. Ze heeft er 1 op haar flank (daar was de vacht vastgeplakt over de plek heen, in de huid zat een gaatje zoals bij een slangenbeet alleen dan met maar 1 gaatje), 1 op haar bil/bovenbeen, 1 bij haar keel en 1 bij haar ene voorbeen. Allemaal in een ZEE van haar. De plekken zijn te verspreid om 'r te laten scheren, dat wil ik ook niet. Volgende maand wordt ze 25 en ze staat dag en nacht buiten (dit jaar waarschijnlijk ook voor het eerst 's winters). Ik heb de plekken nu uitgeplukt, het haar erop/eromheen kwam heel makkelijk los. En de huid ingesmeerd met wat betadinezalf.
Ik hoop dat ze snel van het winterhaar af is. Wat kan ik tot die tijd doen om het haar wat gemakkelijker te maken? Ze heeft er veel jeuk aan. Alleen aan die vier plekjes, niet aan de rest van haar huid.
spatter
Geplaatst: 17-03-15 16:43
Kun je de vacht niet korter knippen daar in de buurt? Niet helemaal kort maar korter, zodat de temperatuur niet zo hoog oploopt daar.
Koper
Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-15 16:48
Dat had ik ook al bedacht maar de vraag is natuurlijk waar de volgende komt. Kijk, als al die plekken allemaal onder haar buik zaten, ik noem maar wat, kun je gericht gaan knippen.
Bij haar keel knippen vind ik eigenlijk ook best eng
Klein stukje uitscheren met een tondeuze? En dan goed kunnen laten luchten? Dat was het enige advies wat mijn VA had bij smetbroei: Scheren en aan de lucht laten drogen.
F_T
Geplaatst: 17-03-15 16:51
Desnoods met een opscheermachientje plaatselijk scheren. (deed ik bij mijn paard op plekken waar hij een huidinfectie had.) Daardoorkon ik het veel gerichter behandelen.
Verder is dat het drama van dikke, iets verviltende wintervachten in wat warmere periodes...
Veel borstelen, dood haar weg, desnoods streepje over de boeg/hals vrij scheren. (dus niet helemaal) misschien dat dat net voldoende is om iets minder te zweten met warme dagen, maar nog warm genoeg om zonder deken te kunnen.