24/7 buiten, welke manier scheren het beste?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arcodavella

24/7 buiten, welke manier scheren het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 20:46

Hoihoi allemaal,

Ik zit met een klein dilemma. Over een aantal weken ga ik beginnen met lessen bij de ponyclub in de buurt met een shetlander (menlessen). En omdat de afstand + les zelf behoorlijk intensief zal zijn, lijkt het me voor hem fijner zijn wintervachtje kwijt te zijn.

De shetlander staat 24/7 buiten en heeft beschikking over een schuilstal. Maar met ons heerlijke natte weer, kan het daar nog wel eens een blubberzooitje zijn. Ook staat de wind vol op het weiland, vanwege veel weilanden erom heen. Is het voor de pony (te) koud als ik zijn benen ook scheer? Ik vind die uggs namelijk niet geweldig mooi, nog praktisch (poetsen, peesjes e.d.). Ik ben van plan zoiezo zijn borst te scheren, maar is het te koud om zijn hele hals te scheren? Ik heb geen halsdeken namelijk en ben ook niet van plan die aan te schaffen.

Graag hoor ik van jullie kennis en/of ervaringen! Als iets onduidelijk is, hoor ik dat graag :)

NatasjavE

Re: 24/7 buiten, welke manier scheren het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:52

Ik zou met deze nattigheid nu zeker de benen niet scheren. Dan heb je alleen maar meer kans op mok.

Ik zou, als je gaat scheren, alleen maar de keel uitsnijding en de flanken scheren. Daar worden ze het eerste nat.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:53

Het weer wordt steeds beter. Als je goed uitstapt zou ik hem niet scheren. Als je het alleen voor het opdrogen doet: Goed uitstappen in de bak en daarna terug naar stal, eventueel een zweetdekentje.
Doe je het voor de mooi en/of de peesjes: zou ik hem mooi verzorgen, denk hierbij aan het overige haar bij zijn beentje weg knippen. Staat een stuk mooier zonder hem te scheren. Dan heb je ook geen overtollig haar met de peesjes. Als je hem pesee wilt scheren zou ik een jachtmodel scheren. Maar de lente komt eraan dus hij verliest die wintervacht ook weer. Ik zou zijn benen niet scheren ivm de modder enzovoort.
succes met de keuze! +:)+

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:56

Merrie hier word voor het enduranceseizoen volledig geschoren.
Hier ook dag en nacht buiten met schuilstal en afdak.
Hier zijn haar voetjes al van kroonrand tot onder de kogel geschoren, dat ter preventie tegen mok en dat soort dingen en het is hier ook echt wel blubber, als ik dat hier zo doe heb ik juist minder kans op dat soort dingen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:28