Wat voor deken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Wat voor deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 23:30

Ik ben bezig met een paardje kopen die in het najaar geschoren is. Paard staat met deken op stal. Als de koop door gaat, komt ze bij mij buiten te staan met loopstal. Wat voor deken kan ik er dan het beste op doen? Ze heeft wel weer een mooie vacht, lijkt op een goeie zomervacht. Dus ze is niet meer helemaal kaal.

Maureen95

Re: Wat voor deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:00

Wat voor paard is het?
Ik zou beginnen als het vriest een 200 grams deken te doen en boven het vriespunt een 100 gramsdeken of helemaal af.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:07

Mijn paard heeft een hele dunne vacht en loopt nu met 340grams deken met hals. Kun je niet aan de huidige eigenaren vragen wat ze op heeft?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:10

Ik zou ook aan de huidige eigenaren vragen wat ze nu op heeft. In ieder geval zeker een outdoor deken natuurlijk.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 00:58

Het is een d pony, beetje type new forest.
Ze staat nu 24/7 op stal. Met een staldeken zonder hals. Ik denk 300 grams.
Zou ze een deken met hals nodig hebben? Omdat ze helemaal niet buiten gewend is.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:28

Wat leuk dat je een paard gaat kopen en wat heerlijk voor het paard!
Het is best een grote overgang van binnen (met een al enorm warme deken) naar 24/7 buiten.
Je kunt daar nu niet meer veel aan veranderen en dus zul je voor deze winter nog even moeten mee gaan in deze omslag. Ik zou denken aan een dikke hals (vanaf 150 gram) en misschien twee dekens van 300. (Even uitzoeken wat goed genoeg is)
Normaal gezien ben ik echt niet van het superwarm inpakken (maximaal 400g bij mijn geschoren 24/7 buiten paard), maar jij gaat heel veel moeten overbruggen en dat vraagt om sterke maatregelen. :)
Plus absoluut onbeperkt hooi om zich warm te kunnen houden.
Fijn voor het paard dat het bevrijd wordt van de hele tijd op stal!!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 09:58

Onbeperkt hooi is sowieso gangbaar bij ons op stal, dus dat is fijn. Ik zal iig een goede warme buitendeken halen, met hals. En dan evt. kan ik het nog aanvullen met een onderdeken, mocht dat nodig zijn.
Het zal voor het paardje wel een hele verandering zijn ja. Maar dit zal eerder wennen dan andersom.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:07

Ik zou in ieder geval een deken met een losse hals nemen, geen vaste. Veel paarden krijgen het met halsdeken toch al snel warm. en dan kan je dat makkelijk aanpassen.

Voor het aantal gram zou ik advies vragen in een goede ruitersportzaak. Van 300 naar 600 lijkt mij erg veel. Zeker als er ook nog een dikke hals aan komt. Het is ook weer niet de bedoeling dat ze gaat staan zweten.

Een fijne outdoorbovendeken met een onderdeken is het makkelijkst. Kan je er een laagje bij doen of afhalen, net hoe het gaat. Ik heb zelf erg goede ervaringen met het horseware systeem. (hebben ook losse halzen)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 11:20

Ik denk dat ik een 300 grams ga halen, inderdaad met losse hals. Mocht het niet voldoende zijn, kan er altijd nog wat onder. Tegen de tijd dat ze komt, loopt het tegen eind februari. Het weer kan natuurlijk alle kanten nog op maar hopelijk niet meer voor lang.
Ik heb zelf ook goeie ervaringen met horseware dekens. Maar ik weet nog niet of ik haar volgend jaar ook nog onder een deken wil. Dus ik zal kijken of ik nu een goedkopere aan kan schaffen voor die paar maanden.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:31