Staldeken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Norie

Staldeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 23:04

Hallo,

Ik heb misschien n hele stomme vraag maar.... Waarvoor gebruiken jullie staldekens ? En hoeveel gram zijn die dan?
Ze zijn niet waterdicht, dus kunnen er niet mee naar buiten? Waarom staat je paard niet met een winterdeken op stal ? En kan een staldeken op de trailer ipv zweetdeken voor de heenweg?

Heel wat vraagjes dus haha ik zie tegenwoordig zo vaak staldeken voorbij komen alleen ik snap het nut dus niet zo... Brand dus asjeblief los ! :-)

Groetjes

Angela

Re: Staldeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:06

Ik gebruik een staldeken (100 gram) als onderdeken voor zijn waterdichte dekens.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:07

Een staldeken is voor op stal ;) Mijn paard heeft er nu 1 op die is gevoerd en lekker warm. Als ze naar buiten gaat krijgt ze er een regendeken overheen. Ik zou een staldeken niet in de trailer op doen aangezien ze geen zweet afvoeren.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:26

Je gebruikt staldekens in principe voor als de temperaturen wat kouder zijn. Je hebt een verschillend aantal grammen (100, 150, 200, 250, 300, enz.)
Staldekens zijn inderdaad over het algemeen niet waterdicht, enkele wel. Sommige mensen nemen staldekens om een bijvoorbeeld geschoren paard warm te houden. Anderen gebruiken staldekens puur voor bescherming, om eventuele schaafwondjes (van bijvoorbeeld de voerbak) te voorkomen.
Een staldeken op te trailer kan prima. Alleen wel opletten dat dat dan niet te warm wordt voor het paard. In de trailer is het vaak wat warmer doordat er geen wind staat & als je het zeiltje dicht doet komt er geen 'nieuwe' lucht voor de circulatie.
Zoals hierboven ook al gezegd werd, kan je ze ook als onderdeken voor een regendeken gebruiken voor extra warmte. Maar dan kan je natuurlijk ook een gevoerde regendeken kopen. ;)
Ikzelf gebruik geen staldekens, alleen outdoor-dekens omdat mijn merrie een groot deel van de dag buiten doorbrengt .. En tja, met dat Nederlandse weer weet je het maar nooit, haha. ;)
Hopelijk help ik je hier wat mee! :)

Norie

Re: Staldeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 22:52

Super sarahIlse! Hier kan ik zeker wat mee! Dankjewel!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:28

Mijn pony staat nu even op te drogen op stal en heeft haar 300 grams staldeken op.

Haar buitendekens hangen even 'uit' om wat op te drogen.
Ik gebruik hem eigenlijk alleen als nooddeken, zoals nu.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:24

Ik gebruik staldekens als onderdeken. 300,370 en 400 grams.

Blijven goed liggen. Gladde voering dus geen schuurplekken.