Bucas of Horseware? En welke? En welke liner? En ... ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mylady_E

Bucas of Horseware? En welke? En welke liner? En ... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 21:14

Hoi,
Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie, ben ik benieuwd naar ervaringen, tips, ... Het is pas voor volgende winter, dus hopelijk heb ik tegen dan een beslissing genomen :P

Ik heb een ijslandse merrie met vrij brede nek. Momenteel heeft ze gewoon haar winterhaar (ze wordt nog maar licht doorgereden), maar tegen volgende winter zal ze wel volledig in training staan en dan zou ik haar graag willen scheren.

Nu ben ik op zoek naar een deken of meerdere dekens of een linersysteem. Zowel Bucas als Horseware klonken mij goed van kwaliteit, maar dan zijn er nog verschillende opties ...

Degenen die mij aanstonden:
- Bucas Smartex Rain: Aanvullen met de stay-dry of de quilt liners? Volgens mij best zowel eentje van 150 als eentje van 300g om voldoende te kunnen variëren naargelang de koude.
- Bucas Smartex Medium: Bij echte koude aan te vullen met een 150g liner? En is de medium vanaf het begin niet te warm?
- Bucas Smartex Extra: Volgens mij voldoende bij echte koude, maar wat dan als het weer warmer wordt?
- Horseware Rhino: Welke dikte (0g - 200g - 400g)? En welke liners erbij nemen (100g - 200g - 300g - 400g)?
- Horseware Amigo: Welke dikte (0g - 200g - 400g)? En welke liners erbij nemen (100g - 200g - 300g - 400g)?

Ziezo, laat maar van jullie horen, dan kan ik misschien een keuze maken :D
Bedankt!

Bolleboosje

Re: Bucas of Horseware? En welke? En welke liner? En ... ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:23

Ik heb de Smartex Rain en de Amigo met linersysteem gehad. Geen idee of de smartex rain tegenwoordig aan te vullen is, dat was namelijk niet zo? Maar goed, een ontzettend fijne deken van goede kwaliteit! Vooral omdat het niet erg is als je paard nog wat bezweet is (maar wel op adem gestapt).
De Smartex Extra heb ik ook gehad, maar met een winter zoals vorig jaar echt te warm.

De Amigo had ik als regendeken met 200gr liner (omdat ik de Smartex Rain als tussendeken had) en die vond ik echt ideaal met de winter zoals vorig jaar. Zo aan te passen, altijd alles bij de hand en niet al dat gezeul met zoveel dekens.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:29

Mijn fjord (niet echt IJslander dus) heb ik verschillende dekens gehad.

Bucas zijn ideaal in gebruik alleen ligt het niet goed op mijn paard.
Rabo ligt niet goed
Amigo is perfect voor hem. Ligt als gegoten!
Mika ligt hem ook goed

Ik heb van amigo een 0 grams en wil er graag een 100 grams outdoor bij met een 200 en een 300 gr liner.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:33

Begrijp ik het goed dat je nog geen deken voor je IJslander hebt?
Als dit klopt zou ik beginnen met een regendeken, die kan je dan met onderdekens tot een medium en heavy winterdeken aanvullen. Zo kom je het hele jaar door.

Horseware heeft 3 lijnen dekens, van minste naar beste kwaliteit: Amigo (600D en de sterkere 1200D), Rhino en Rambo). Bij alle 3 de type dekens kan je bij de meeste modellen werken met onderdekens.

Bucas heeft 4 lijnen, van minste naar beste kwaliteit: Freedom, Irish, Smartex/Power. De Smartex en Power zijn van dezelfde kwaliteit, maar de Power heeft een speciale coating waardoor deze tijdens een hogere temperatuurrange te gebruiken is. Alleen onder de Freedom zijn geen onderdekens te gebruiken; onder alle andere dekens wel.

Qua kwaliteit staan de Rambo en de Smartex en Power op 1 lijn. Deze dekens zijn gemaakt van ballistic nylon, dat zeer sterk is (wordt gebruikt in kogelvrije vesten). Rhino en Amigo zijn dus van mindere kwaliteit dan Smartex. Als je wilt kiezen uit die 3 zou ik zeker voor de Smartex gaan, en dan type Rain.

De Rain kan je aanvullen met een 150 en een 300 grams liner. Hierbij kan je kiezen uit de Silky Feel Select onderdeken en de Stay Dry Select onderdeken. De Stay Dry heeft - naast de 150 en 300 grams vulling - een fleecelaag die gelijk staat aan ongeveer 100-150 gram en die er tevens voor zorgt dat je je paard nat kunt wegzetten onder de deken omdat vocht wordt opgenomen en afgevoerd.

In principe zou een Smartex Rai met een 150 grams Stay Dry onderdeken voldoende moeten zijn om de hele winter door te komen, maar als je je IJslander van top tot teen scheert en het wordt een strenge winter, dan kan een 300 grams liner op een gegeven moment toch nodig zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:40

Als je ijslander een vrij forse hals heeft heb je kans dat Bucas te krap is voor, dat zou je even moeten passen voor je aan gaat schaffen.

Ik zou beginnen met een ongevoerde regendeken en daar onderdekens aan toe gaan voeren als het kouder wordt.
Als je volledig gaat scheren en hij staat veel buiten moet je tot zeker wel 400 grams kunnen gaan.

Zelf heb ik verschillende waterdichte horseware dekens en verschillende dikte liners, dan kun je alle kanten uit en ook nog eens wisselen als ze erg nat geregend zijn ofzo.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:43

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 21:48

@ Bolleboosje: Momenteel is de Smartex blijkbaar wel te combineren met liners. Wat ik interessant vond aangezien ik de Freedom en Irish te matig vond in kwaliteit en de Power teveel speciallekes heeft (en te duur naar mijn zin :P ).
Smartex Extra valt dus al af, zonde van zoveel geld uit te geven als je het toch amper kan gebruiken.
Begrijp ik het goed dat je eerst de Smartex Rain gebruikt, dan naar de Amigo 0g + 200g liner gaat en uiteindelijk weer afbouwt met de Smartex Rain? En was jou paard geschoren of niet? (Omdat dat mij zo licht lijkt ...)

@No_no: Heb ik nogal gehoord, dat Bucas niet perfect ligt ... Spijtig!
Over welke deken van Amigo heb je het dan? Ik dacht te lezen dat die enkel in 0, 200 of 400g waren?

@Horseware: Ik heb inderdaad nog geen deken voor mijn paardje. Is een jonkie die nog niet echt in training heeft gestaan, dus op deze moment heeft ze haar eigen dikke wintervacht. Het scheren en de dekens zouden voor volgende winter zijn.
Die ballistic nylon vond ik inderdaad een heel interessant gegeven, maar waarom is de Rambo dan zoveel duurder? (of ik moet niet goed hebben gekeken)
Moest ik voor de Amigo gaan (betere commentaren ivm pasvorm), zou ik zowieso de 1200D nemen. Maakt dit heel veel verschil met die ballistic nylon?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:53

Ja dat verschilt veel in kwaliteit gistere geleerd in bovenstaand topic.

Het mag dan 1200D zijn maar het is 1200D van een veel minder kwalitatieve stof dan de stof vd rhino en zeker de rambo :-)

Ik heb vandaag de smartex rain aangeschaft en daar kunnen dan weer onderdekens onder.

Bolleboosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:56

Mylady_E schreef:
Begrijp ik het goed dat je eerst de Smartex Rain gebruikt, dan naar de Amigo 0g + 200g liner gaat en uiteindelijk weer afbouwt met de Smartex Rain? En was jou paard geschoren of niet? (Omdat dat mij zo licht lijkt ...)

Oké dat is wel fijn, ik vond de Smartex in ieder geval wel heel fijn! Maar wel te warm om meteen mee te beginnen, dus daarom had ik de Amigo. Ik ging van de 0-grams, naar de Smartex, naar de 0 grams + 200 grams (vorige winter was vrij warm, dus niet warmer nodig gehad). Omgekeerde volgorde met afbouwen.
Ze was niet geschoren, maar had door haar leeftijd (30 jaar, door ouderdom wat mager) en dunne wintervacht de dekens nodig zodat ze alle energie in zichzelf kon steken i.p.v. warm houden. Een ietwat andere situatie dus ;)

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:02

@ IngridM: Jij hebt al een heel topic interessant laten volpraten, weer veel bijgeleerd :D
Die Smartex Rain (in combinatie met liners) klinkt mij momenteel ook het meest interessant, ik heb alleen wat schrik voor de pasvorm. Ik heb ook nog geen winkel in de buurt gevonden die beide merken verkoopt, dus heb een beetje schrik als ik voor het ene kies dat ik niet meer kan omwisselen naar het andere ...

@ Bollboosje: Ok, nu begrijp ik het :)

@ Nouvel: Ik wil inderdaad zowieso goed passen. Daarom dat ik naar de winkel ga gaan ipv via internet te bestellen (ookal zou mij dat stukken voordeliger komen .... |( )

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:03

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:04

Misschien kun je eerst eens wat verschillende merken dekens lenen van anderen om te passen, dan heb je een beetje idee welke maat en welk merk het beste zit zonder dat je gelijk van alles hoeft aan te schaffen.

Bij bijv. de Paardendrogist heb je ook een passervice, kun je meerdere dekens bestellen en wat niet past terug sturen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:06

Bij ons zit er in ieder geval meer ruimte om hogere kortingen op de Bucas dekens dan op die van Horseware te geven. Normaal zijn de Smartex Rain en de Rambo Original Turnout Lite ongeveer even duur.

Ja het scheelt heel veel in sterkte van de stof. De ballistic nylon stof is 7x zo sterk als de stof van de Amigo 1200D.

Bucas dekens vallen inderdaad wat smal, maar liggen daardoor juist vaak fijn op ijslanders, ook op de wat bredere ijslanders. Maar het mooiste is inderdaad als je kan passen en vergelijken natuurlijk.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:06

Ik heb met beide ervaring.
HW heeft absoluut voorkeur.
Rhino is iets degelijker dan amigo. Maar ik heb nu amigo erop liggen (vorige 3 seizoenen rhino) en ook een super deken hoor!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:07

Voor mij is het ook pas voor volgende winter maar de smartex rain kun je nu kopen voor 107 ipv 144 dus ik heb vast besteld :-)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:07

Waarom niet eerst een 2e handsje?
Ik koop nooit direct nieuw zonder te weten hoe het ligt. Je weet ook pas na een paar weken of de deken niet schuurt.

Mijn Rambo deken heb ik voor €25 euro
Mijn amigo voor €12,50
Bucas was iets duurder (smartex all in one) €45
Nu ik weet dat amigo de beste is (met mika) ga ik meer investeren

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:15

Pas met een jong paard wel op met ver van te voren alles nieuw aanschaffen...
dat deed ik vorig jaar en dit jaar bleek 'ie overal uitgegroeid... :+

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:19

@ No_no: Ik woon in België, dus moet zowel verzend- als eventuele retourkosten betalen.
En ik ben geen 2de handsje ... hahaha, niet negatief bedoeld he! Ik zou er inderdaad veel geld mee uitsparen, maar ik ben zo'n tuttebelleke dat liever nieuw koopt :+

@ Nouvel: Probleem is dat ik met mijn ijslandertje momenteel niemand ken die in dezelfde maat dekens heeft om te kunnen passen :P

@ Horseware: Dat verklaart dus het prijsverschil :) Bedankt voor de stofinformatie!

@ IngridM: Ik ben ook al wel van plan om deze maand nog te kopen hoor. Al die kortingen en solden ga ik niet laten liggen :D

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:20

@ Nouvel: Tja, jong ... het is een ijslander en op de een of andere manier worden die altijd wat later opgeleerd dan anderen. Ze is dus wel al 5,5 jaar :D

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:22

Bij bucas smartex dekens zul je nooit zomaar hoeven aanvullen neem ik aan. De medium gaat al tot -10, en de extra tot -20! Hoevaak gaan we nou onder de -10 in Nederland :) De medium kan overigens tot +12 en de extra tot +10. Boven deze temperaturen krijgen ze van mij gewoon een ongevoerde regendeken (of eventueel bij veel wind een met fleecevoering)
Ik heb voor allebei mijn paarden de bucas smartex. Voor de een een extra (die hadden ze alleen in big neck?) en voor de ander een medium. Een big neck is voor jouw ijslanders misschien ook een goede optie.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:30

Nouvel schreef:
Pas met een jong paard wel op met ver van te voren alles nieuw aanschaffen...
dat deed ik vorig jaar en dit jaar bleek 'ie overal uitgegroeid... :+

Dat heb ik ingecalculeerd :-)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:31

Bucas Smartex, geweldige dekens. Paste perfect op Fedde (Fries met forse hals).

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:36

@ Moos99: Howla, ik ben niet van plan om de Rain én de Medium én de Extra te kopen :P Zal dan eerder enkel de Rain worden, aangevuld met Liners van verschillende diktes naargelang het weer.
Big Neck heb ik ook al aan gedacht, maar ik wil toch zowieso eerst kunnen passen.

Momenteel twijfel ik nog tussen de Smartex Rain en de Rambo / Rhino.
Zouden de Stay-Dry liners ook onder Horseware dekens gaan? En zouden ze dan hun eigenschap bewaren? Want die vind ik wel heel interessant ...
En hoe groot is juist het kwaliteitsverschil tussen een Rambo en een Rhino (omdat de prijs toch serieus verschilt)?

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:43

Ik heb een ijslander, geen heel forse (zie profiel) maar de bucas is toch echt veel te krap.. :n heb nu het oude model (2 sluitingen voor) en big neck. Die zit goed, maar maken ze niet meer helaas, en hier kan ik ook geen onderdeken onder doen dat past niet. Bij hem zit BR goed qua pasvorm en ik weet uit ervaring dat de horseware dekens ook goed zitten voor bredere paarden :)
Ik zou wat dekens proberen als je de mogelijkheid hebt (stalgenoten?) succes met je zoektocht!

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:48

@ Saayer: Oei, de mijne heeft inderdaad wel een bredere nek :D
Stalgenoten hebben geen dekens op.