Bak bevroren? / deken op?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meisjeduif

Bak bevroren? / deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 23:55

Ik zag voor de komende week weer veel - getallen...
Nu hoorde ik vroeger altijd gezegt worden: de bak is bevroren, we kunnen niet rijden! Maar is het onverstandig om in een bak te rijden die bevroren is? (Dus hard zand)

En nu ik toch gelijk bezig ben, is het verstandig om de hele rit een zweet deken op te laten? Of alleen warm stappen en uitstappen?

tamary

Re: Bak bevroren? / deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:02

Droge bak die voor de vorst goed gevlakt is blijft meestal te rijden, al is meer doen dan stap en misschien draf geen optie. Bij elke dag slepen tijdens vorst vriest de bovenste laag droog en ligt dan weer los. Zo'n bak is inderdaad hard, maar wel goed en veilig te rijden.

Uitrijdekens gebruiken hangt af van hoeveel je gaat doen, of paard geschoren is, hoeveel grams er op ligt en wat voor weer het is. Kan je enkel stappen is het oplaten ervan al snel je enige optie, zeker bij wat wind. Vaste regels zijn er niet voor, elk paard is anders.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:24

Een harde bak die van te voren gesleept is, maakt niet zoveel uit, dan kun je nog wel wat stap en draf werk doen. Maar als hij niet gesleept is en er veel hobbels inzitten en dan hard wordt, kan je paard zich verstappen. Dat is dus niet verstandig. Even kijken hoe jullie bak erbij ligt dus.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:49

Ligt eraan wat je wilt doen in die bak:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:53

Zorgen dat je hem vlak hebt de avond voor de vorst. Dan kan je er nog best wat op doen.

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:57

Als er inderdaad nog Vanseveren in gereden is en de bak dus onregelmatig is kan je paard zich heel erg makkelijk Verstappen

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:07

Als onze rijbak bevroren is ga ik niet rijden. Want normaal kan mijn pony altijd heel goed aandraven, maar als het gevroren heeft gaat dat supermoeilijk... Ze hebben dan pijn aan hun hoefjes..

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:12

Ik rijd niet als de bak bevroren is. Tenzij hij gesleept is en nog redelijk te rijden is en dan meestal alleen stap of draf. Even aankijken dus. Vaak is het bij ons nogal bobbelig en dat is gewoon niet te doen. Als je er zelf op loopt is het al irritant. Ik stap sowieso goed warm en uit en mocht ze erg bezweet zijn krijgt ze een zweetdeken op en even een uurtje op stal met hooi.

SaskiaPop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:23

Ik zou er altijd een deken op doen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:28

SaskiaPop schreef:
Ik zou er altijd een deken op doen.

Waarom? Mijn pony is ontploft qua haar, heeft wel een deken op, maar heeft mega lange haren.
Dan ga ik geen deken op doen met rijden hoor. Alleen als ze nat van het zweet is.

Mijn geschoren paard dan wel weer als het koud is, maar nu hij ook een vachtje heeft gekweekt en het niet meer zo koud is doe ik hem in de binnenbak ook geen deken meer op hoor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:34