paarden die dat niet gewend zijn nu plots 24/7 buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

paarden die dat niet gewend zijn nu plots 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 17:25

Ik zit een beetje met een dilemma. Heb een 15j en een 5j paard die normaal overdag op een paddock staan met schuilstal (waar ze vaak bijna de hele dag instaan) en snachts binnen in een redelijk frisse stal met buitenluik.

Nu heb ik 2 maanden geen tijd meer om ze te rijden, en nog een weide ter beschikking met nog veel gras, en zou ze dus graag op de weide zetten voor 2 maanden. Probleem is dat ze dan niet meer op stal kunnen snachts, en op de wei is geen schuilstal. Wel ligt ze aan het bos, er staan dus veel bomen rond.

De 15j heeft snel koud en een normale wintervacht, maar staat al een maand onder een 400 gram deken. De 5j heeft een heel dunne vacht maar lijkt niet snel koud te hebben. Hij staat onder een 300 gram deken sinds 2 maanden. Beide zonder hals (dat lijkt me zo ongemakkelijk te eten/grazen).

Zouden jullie deze paarden nu nog op de weide zetten? Bij extreem koud weer (-15 ofzo) en sneeuw kan ik ze altijd nog binnen zetten. En welke dekens zouden jullie hen opdoen? Heb zowat alle soorten en maten liggen... en met of zonder hals?

M_nouska

Re: paarden die dat niet gewend zijn nu plots 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:28

Is er geen mogelijkheid om een schuilstal neer te zetten? Ik denk dat je deze dekens gewoon op kan laten liggen, als het heel koud word kan je altijd nog dubbele dekens op gaan doen of nog warmer.
Ze moeten wel beschut kunnen staan, vooral als er een harde wind staat en een plek waar ze droog kunnen liggen.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 18:04

Op die weide is schuilstal helaas geen optie. Heb vlakbij wel een andere paddock met schuilstal waar ik ze in kan zetten als het lang regent en de weide te nat wordt. Regen kan dus voor gezorgd worden, vroeg me eerder af welke deken ik op droge maar koude dagen nodig heb en of het wel verantwoord is deze paarden nu 24/7 buiten te zetten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:07

Ze zijn toch niet van suiker? Gewoon doen en wel even in de gaten houden. Wel bijvoeren!! In het gras wat nog staat zit niet veel meer aan voeding

manon311

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:19

als het voor jou mogelijk is om dagelijks nar je paardjes toe te gaan en hun gewoon hooi kan geven om hun kacheltje te laten branden is er geen probleem toch? als je niet dagelijks kan komen is het misschien een idee om een slowfeeder te maken met een grote baal hooi (80/90 kilo) ?? dan hebben ze altijd toegang tot hooi waar ze zich warm van kunnen eten?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:21

als ze zo dik in de dekens staan zou ik er niet aan beginnen, ze komen dagelijks buiten, ik zou ze laten staan waar ze nu staan.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:23

Ik zou juis dit weer van vandaag erger vinden dan echt droog en koud weer als ze geen stal hebben.
Als jij er elke dag bij langs kunt en ze eventueel met dit soort weer toch in stal kan zetten zou ik het wel aandurven. Wel met idd hooi tot hun beschikking zodat ze zich wel warm kunnen eten.

Sharony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:18

Ik denk dat dat wel kan hoor. Goed bijvoeren, zodat het kacheltje blijft branden, dan denk ik dat het prima gaat.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:27

Ik zou me meer zorgen erom maken dat ze 0,0 gras gewend zijn en dat ineens onbeperkt krijgen dan om de kou. Als ze echt kunnen schuilen bij een bomenrij komt dat ook wel goed. Qua kou hoogstens in de gaten houden als het veel regent, zeker icm wind.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:41

ik zou alleen die 15 jarige in de gaten houden wat de deken betreft maar 400gram vind ik voor nu al erg veel eerlijk gezegd en moet zeker tot -8/-10 voldoende zijn. mocht dit niet zo zijn kan je er altijd nog een staldeken onder doen. die 5 jarige moet zich gewoon redden zeker als deze gezond is kan die het prima met een 300grams af. mijn 3 jarige staat met 150 gram op 24/7 buiten.

zoals hier boven vermeld zou ik me ook meer zorgen maken om van 0 gras naar onbeperkt gras te gaan.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 22:51

Bedankt voor de reacties! We gaan het weer even in het oog ouden en als ze een droge periode voorspellen gaan we ze naar de weide doen voor een aantal dagen. We werken steeds met strookbegrazing dus het is niet meteen onbeperkt en natuurlijk krijgen ze hooi bijgevoerd. Alle paarden krijgen bij ons, zeker in de winter, onbeperkt hooi. Merk nu wel dat ze, in vgl met 2 andere 24/7 buiten paarden die ik heb en die zonder deken staan, echt weinig vacht hebben, dus ik ga ze wel goed inpakken!

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:09

maar dat komt vanzelf steph1989 voor een 5 jarige is een 300grams deken in deze tijd best veel en als hij dat al 2 maanden op heeft, heeft hij geen reden om wintervacht aan te maken tot nu toe, iig niet veel. als je nu een dikkere deken op gaat doen gaat hij nog geen vacht aan maken en daar kan je januari/februari wanneer het echt hard gaat vriezen wel wat problemen mee krijgen. het is niet om me er mee te bemoeien, enkel om je te waarschuwen. want als ze bij harde vorst nog geen goeie wintervacht gemaakt hebben moet je echt flink met dekens gaan werken en dat gaat vaak samen met schuurplekken en schilfers mits je vaak kan wassen. het is juist goed als ze het een keer "koud" krijgen want dan gaan ze tenminste vacht aan maken. jij maakt het ze te makkelijk waardoor ze het nog niet aanmaken. vergeet niet dat een gezond paard pas wintervacht aan maakt als de gevoelstemperatuur onder de 5 graden komt. paarden hebben het het lekkerste tussen de 5 en de 15 graden. door de deken creëer jij ruim 15-20 graden aangezien het buiten ook nog 7 graden is overdag. dus logisch dat hij geen wintervacht heeft en dat beetje wat hij waarschijnlijk heeft, heeft hij in die enkele nachten met -1/-3 aangemaakt maar dat kan nooit veel zijn puur en alleen door de deken die je al gebruikt. hoop dat je wat met deze info kan. voordat je gaat "over bepakken"

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:29

Horseware schreef:
Ik zou me meer zorgen erom maken dat ze 0,0 gras gewend zijn en dat ineens onbeperkt krijgen dan om de kou. Als ze echt kunnen schuilen bij een bomenrij komt dat ook wel goed. Qua kou hoogstens in de gaten houden als het veel regent, zeker icm wind.

Juist als je midden in de winter verhuist, is dat doorgaans niet zo'n heel groot issue. Het gras groeit niet meer, nu de vorst eenmaal ons land binnen is gekomen en de dagtemperaturen ook niet meer boven de 10 graden uitkomen.

@ TS: mijn haflinger heb ik 5 jaar geleden van 23/7 stal(letje) op de manege (1 uur werk per dag, dan kwam hij eruit) verplaatst naar 24/7 buiten met schuilstal.
Pony had 18 jaar nooit buiten gelopen, was al 22 en ik verhuisde hem midden in de winter, terwijl er een ijslaag van 5 cm op de wei lag, van zijn vertrouwde stalletje naar de nieuwe plek, omdat ik hem nu eenmaal in die tijd van het jaar kreeg aangeboden om een goede ouwe dag te geven.

Nu was het verschil wel, dat hij op de manege nog geen dekens droeg en wel een redelijk vachtje had, maar geen waterdicht vachtje.
Ik heb hem dus ook dekens opgedaan en ben hem echt onbeperkt ruwvoer gaan voeren na zijn verhuizing en even helemaal van het krachtvoer af in eerste instantie (op de manege kreeg hij erg weinig ruwvoer en veel krachtvoer).
Door continue hooi/voordroog te kunnen eten, hield hij zijn interne kacheltje aan het branden en de dekens hielpen hem om zijn huid tegen regen/sneeuw te beschermen, aangezien zijn eigen vacht daarin te kort schoot.

Inmiddels is mijn pony zo'n buitenpony geworden, dat een keer opsluiten in een box ivm regen en willen scheren grote opstand veroorzaakte :D
Hij wilde niet meer worden opgesloten, hij wilde naar buiten!!!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:59

Marije_jiplover schreef:
Horseware schreef:

Juist als je midden in de winter verhuist, is dat doorgaans niet zo'n heel groot issue. Het gras groeit niet meer, nu de vorst eenmaal ons land binnen is gekomen en de dagtemperaturen ook niet meer boven de 10 graden uitkomen.

Het is zeker minder een issue dan in het voorjaar/de zomer, dat ben ik met je eens. Maar paarden die 0,0 gras gewend zijn opeens 24/7 op een wei zetten met (zoals TS eerst zei) veel gras is wel een hele grote verandering en grote veranderingen in het menu van het paard zijn nooit goed.