Er komt waarschijnlijk een kwpn-er aan, 4 jaar, bloedpaard, nog niet in de dekens gezet, lekker teddyvachtje is al aan het komen. Maar we gaan dan langzamerhand flink het trainen opbouwen, in binnenbak. Paard staat overdag gewoon buiten, om 15u naar binnen. Heb eigenlijk niet zoveel zin in scheren, ik vind dat de vachtgroei daar zo ontregeld van raakt. Heb twee vriendinnen bij wiens paarden daarna zoveel haar gaan aanmaken… Kan ik het nu naar dit paard nog maken om een 0-gramsje op te doen en zo evengoed nog wat op te bouwen richting de gewone winterdekens of is dat nu echt te laat? baasje deed vorige winter pas een deken op als het begint te vriezen. Daar reden ze alleen in een buitenbak. Ik zeg zeker niet dat dat slecht is hoor, maar wat zou ik nu het beste kunnen doen, gezien het rijden in binnenbak en fanatieker trainen op komst. ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik heb mijn paard het eerste jaar geschoren ivm teddy vacht! Die winter geen last meer gehad. En sinds die tijd gewoon op tijd beginnen met een zomerdekentje voor de eerste frisheid en meneer zit super in z'n vacht!!
Kortom totaal geen last gehad van veel haar aanmaak.
Met welke reden zou je een deken op willen doen? Tegen de regen? Tegen de kou? Of voor je eigen gevoel? Een paard kan prima zonder deken staan, als wij ze daarbij niet te veel storen in hun vacht gebruik. dus niet (te) grondig poetsen, niet (te veel) glansmiddeltjes en natuurlijk niet (te veel) wassen.
Het is dus dit jaar niet perse nodig om nog een deken op te doen. Als je lang genoeg uitstapt kan het paard vanzelf opdrogen en de warmte kwijt.
Misschien heeft dit paard wel helemaal geen last van die vacht. Ik zou het even aankijken, grote kans dat het helemaal geen probleem is.
Jennyj01
Geplaatst: 29-11-14 08:51
Maar in drukke, koude en donkere wintermaanden is dat niet altijd handig en mogelijk. Dus een dunne goed ventilerende deken werkt dan prima. Zeker op dit moment nu de temp zakt.
Ik haalde mijn hengst halverwege december naar stal voor de keuring. Die kreeg ook dekens op. Uiteindelijk zat hij super mooi in zijn vacht zonder dat hij echt warm heeft gehad onder de dekens. Niet te warm beginnen.
ikke
Geplaatst: 29-11-14 09:29
Ik zou gewoon niks doen en kijken hoe het gaat.
Het ligt er ook aan waar het paard vandaan komt en wat jij het paard kunt bieden. Stel dat het paard uit een beschutte omgeving komt en jij zet dat paard in een open weide in een omgeving zo plat als een soepbord, dan is het wellicht niet onverstandig om er een dekentje op te leggen tegen de wind. Daarnaast, is de vacht waterdicht? Zo niet, dan een waterdichte deken.
Mijn ervaring is dat een paard met vacht voldoende heeft aan een regendeken, eventueel met een 100gr vulling. Maar ik heb ook meegemaakt dat een paard in de tijd meer wintervacht gaat maken als de omstandigheden dat noodzakelijk maken.
Als je denkt dat er geschoren moet worden, begin dan eens met de keel uit te scheren. Dat is vaak al voldoende, ALS het al nodig is!