....komt ie:Ik wil mijn ruin deze week laten scheren. Tot vorige week stond hij zonder deken buiten. Hij staat 24/7 buiten in een paddock met ruime schuilstal en hij krijgt nagenoeg onbeperkt hooi. Hij heeft redelijk wat vet (daar wordt aan gewerkt) maar geen hele dikke vacht. Voor zijn doen is het trouwens wel een aardig dikke vacht, maar hij is absoluut geen teddy. Hij redde zich prima zonder deken, maar ik vind het niet praktisch en ik heb het idee dat hij toch wat last had van zijn warme vacht bij wat intensiever werk. Sinds vorige week staat hij dan ook met een 200 gr deken op.
Nu mijn vraag: wat voor deken moet ik in hemelsnaam opleggen als ik hem nu kaal scheer? Natuurlijk is dat afhankelijk van het paard, dus wellicht heb ik er niks aan om deze vraag hier op bokt te gooien, maar advies is nooit weg. Volgens de weersverwachting wordt het de komende dagen 's nachts rond het vriespunt, overdag iets daar boven en redelijk droog...
Ik heb zat dekens liggen van 0 tot 400 gr, allen van goede kwaliteit en een aantal met vaste hals. Qua onderdekens heb ik alleen een 200 gr. maar daar valt genoeg mee te combineren denk ik zo.
Ik dacht zelf aan een 200gr. onderdeken en daarover een 200gr. waterdichte deken met losse (gevoerde) hals.
Ben benieuwd wat jullie zouden doen

Ik laat enkele dekens trouwens gewoon op stal, zodat de staleigenaar nog kan wisselen als dat nodig mocht zijn.
Gewoon regelmatig voelen hoe hij staat onder de deken en daarop inspelen. Succes!