vochtig worden regendeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

vochtig worden regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 19:09

Vandaag met al die regen viel het me op dat mijn regendeken best wat klammig werd van binnen. Is dit normaal? De deken ligt er voor het 2e seizoen op, in bewust niet gewassen ivm slechte ervaring ermee (dan lekken ze juist door).

Paard heeft zoals altijd 24/7 buiten gestaan maar heb ze vanmiddag op stal gezet ivm de hevige regenval.

het is een hh thor regendeken

Linsey1998

Re: vochtig worden regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:14

Lijkt me niet dat, dat hoort!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 19:16

Kon me zo voorstellen als het zo door en door nat wordt de regendeken ook een x doorlekt...is met een regenjas ook zo

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:17

Dit kan ook condens zijn van het paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:19

Is het een ademende regendeken of niet?

Maar in geval van heel veel regen kan ik het me voorstellen dat het vochtig is aan de binnenkant, want het vocht kan niet ontsnappen doordat het aan de buitenkant continu nat is en doorregend. Als het eens eindelijk droog is dan kan het weer gaan ademen..............denk ik..........

Maar aan de andere kant........... bij mijn dekens als het continu en hard regent blijft mijn paard er wel warm en droog onder bij een 0 grams regendeken............. Het gaat dan om een Amigo regendeken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 19:21

Weet ik niet of het een ademende deken is. Maar dat zou het dan verklaren. Paard was ook totaal niet koud ofzo hoor..gelukkig

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:23

Mijn regendeken was gisteren en vandaag ook klam aan de binnenkant. De onderdeken was mooi droog. Ik denk dat de deken niet meer kan ademen doordat hij aan de buitenkant zo nat is en het dus van het paard afkomt. Gister hem er weer overheen gelegd, 's nachts op stal op het paard droogt hij toch het snelst.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 19:24

Even opgezocht. Idd ademend. Is dus vocht van paard ipv deken? Maar paard zweet niet onder de deken.

idd levant valt mij ook wel op. Als je hem laat liggen op paard is er niks aan de hand. Zodra ze er af gaan worden ze ook nat van binnen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:25

Inderdaad, als het niet koud heeft gewoon op stal de deken omlaten, droogt heel snel.

Dat is ook mijn ervaring.

Hoeft niet eens te gaan zweten, om het klam te laten worden. Als het niet koud heeft en wat warm heeft wordt het evengoed wat klam bij zeer veel regen.

sommige paarden hebben het niet zo snel koud, maar wel lekker droog onder de regendeken.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 16-11-14 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:25

Even heel simpel, alles is hier nat... jak..
Dus als ik gereden heb gooi ik er altijd verse droge op.
Want als je ze om laat gaat het vaak nog wel, maar als je een natte eraf haalt is het vaak gewoon klaar.

En hier ook het probleem van best wel eens zwetende pony en als het dan ook nog regent, ademt het ook niet echt best meer, zeker niet met laag modder erbij.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 19:28

Als ik gereden zou hebben had ik er ook een droge op gedaan en de natte in de schuur gehangen..maar wees eerlijk..wie rijdt er met dit weer haha

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:28

Bij mij was het vandaag zo dat de regendeken kletsnat was, compleet doorweekt, de onderdeken aan de buitenkant kletsnat en paard was droog.
Nu ik dit zo lees...lijkt het wel alsof hij het idd te warm heeft gehad en dat dit condens is. Lijkt me niet dat de deken in 1,5 maand ineens niet meer waterdicht is, toch?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:30

ehhh, ik...
Vrijdag les, verzopen..
Zaterdag, wedstrijd, verzopen..
Zondag (vandaag) buitenrit, verzopen...

(en gisteren en vandaag 2 paarden gelukkig staat Toobs 's nachts binnen en moest ik 's morgens dus die deken was nog droog, maar die van Sjol kan steeds gewisseld worden (staat buiten met schuilmogelijkheid, maar waarom binnen gaan staan als je toch een jas aan hebt 8)7 ), die van Sjol kan ik er echt niet weer opgooien als ze eraf zijn geweest, dus wissel ik die. Toobs kon weer in dezelfde)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:31

Zolang het dier zelf droog is en niet koud en of oncomfortabel heeft doet de deken goed zijn werk.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 19:35

Nee dat lijkt me ook niet dieselpaard.

hoe is jullie ervaring met het laten reinigen en watetdicht maken dan? Ik heb dus een 2e handse thor overgenomen. Deken is proff gereinigd en waterdicht gemaakt en die lekt dus..heb het ook al eens met een eigen deken gehad. Ook na de winter laten wassen en watetdicht gemaakt en ook die lekte door

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:36

Doorlekken na reinigen hoor je veel vaker. Is ook de reden waarom ik mijn dekens niet laat reinigen. Misschien helpt het om het zelf nog goed in te sprayen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:37

Uiteindelijk lekt hier alles door, maar heb er nu ook dekens bij die ik al ehhhh 6 jaar heb of zo, dus vind dat dan weer niet zo vreemd.
Heb ze overigens nog nooit waterdicht laten maken, wel zo min mogelijk laten wassen.
(dus alleen aan einde van het seizoen)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 19:38

Ik was ze dus ook nooit meer na dat ene akkefietje..maar even naar de scapino voor een spuitbus hihi

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:40

Ben zelf niet zo fan van hh, slechte ervaringen mee mbt waterdichtheid en ademen. Bij horseware heb je dat probleem gelukkig nooit, je moet wel wat meer investeren maar je haalt het er in de loop van de jaren wel uit :) misschien een idee ?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:08

Bij mijn Horseware dekens heb ik dit probleem nooit omdat deze goed ademen! Ik heb ook een goedkope deken liggen als reserve deken en die wordt dus wel klam aan de binnenkant omdat de deken niet goed ademt.

Natuurlijk zetten ze bij de omschrijving dat de deken goed ademt (verkooppraatje), staat er ook bij hoeveel mm2 per 24 uur?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 11:20

2000 wr/vp 2000mvr ofzo hihi

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:30

Mijn Hh is gisteren helemaal door gelekt hij was ook een dag klammig dacht ook dat het van het paard kwam. Dat die dus wat druk was geweest en daarom wat zweette, maar gisteren dus echt nat onder zijn deken :( hij stond gisteren maar 4 uurtjes buiten.
Weet natuurlijk niet of die van jou ook gaat lekken maar denk zeg het toch even ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:32

Das wel héél weinig. Ik zou toch een betere deken kopen. Mijn dekens lekken niet door en ademen altijd, wat voor schijtweer het ook is. De oudste is inmiddels 5 jaar oud en 3 keer gewassen, is nog zo goed als nieuw. Om het klam te laten worden door warmte moet ik ook wel heel dik inpakken. 150 grams met 20 graden is wel warm, maar niet klam om maar wat te noemen..

Mijn dekens ademen overigens 5000