Waarom geen staldeken op de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Waarom geen staldeken op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 21:24

Hallo,
Ik heb nu al vaker op bokt voorbij zien komen dat je geen staldeken op de wei aan mag doen.
Maar waarom eigenlijk niet?
Als het niet gaat regenen doe ik nu gewoon een staldeken op, die kan ik namelijk zelf wassen.
Heeft iemand goede redenen waarom ik dit niet ''mag'' doen?

Laulitz

Re: Waarom geen staldeken op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:25

Als hij niet nat kan worden, kan het idd geen kwaad. Dus zolang als het niet gaat regenen of je paard in het nat gaat liggen/rollen kun je dat prima doen. Helaas is het hier vaak nat en regen dus dan is het handiger om een waterdichte deken om te doen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:26

Alles mag! Het zijn je eigen spullen dus niemand die je tegen kan houden.
Zelf doe ik het niet, omdat de grond nog steeds nat kan zijn en de staldeken dan ook nat en koud kan worden aan de binnenkant.
Je zult maar net zo'n moddermonster hebben die precies in die ene modderige plek gaat liggen terwijl de rest van het weiland of de paddock droger is :+
Laatst bijgewerkt door itsmi op 15-11-14 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:26

Niet waterdicht. Zolang het niet regent en je paard ook niet de grootste natte plek uitzoekt om te gaan rollen, geeft het niets hoor.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:28

Niet mogen is een groot woord maar je moet je afvragen of het verstandig is. Staldekens zijn niet waterdicht en niet zo sterk als outdoordekens. Hoevaak wil je je deken wassen dan?

Wodan198021

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:29

De enige reden is inderdaad dat een staldeken niet waterdicht is,dus bij droog weer en land kan het gewoon.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:31

Ik heb bij mijn paarden altijd een regendeken op, ook op stal.
Maar dat is ook meer omdat ze buiten en binnen worden gezet door stal en ik niet altijd kan als het gaat regenen.

Maar zolang je als het gaat regenen de deken op kan doen en je paard niet gaat rollen in een natte wei, kan het prima volgens mij.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 21:39

PBA_ schreef:
Niet mogen is een groot woord maar je moet je afvragen of het verstandig is. Staldekens zijn niet waterdicht en niet zo sterk als outdoordekens. Hoevaak wil je je deken wassen dan?

Ik was ze meestal 2 keer per jaar, soms 3 keer. afhankelijk van hoe vaak ik ze gebruikt heb.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:41

Inderdaad omdat als ze nat worden, ze ook aan de binnenkant nat en koud worden. Hoe vaak is het al niet gebeurd dat het niet zou regenen en er toch een kort (en uiteraard alles-nat-makend) buitje viel hier in Nederland? Voor de zekerheid zou ik dus gewoon een waterdichte deken op doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:03

Het weer in Nederland is inderdaad niet te voorspellen. Wat een droge dag zou moeten zijn, kan zomaar eindigen in toch een regenbui. En 1 regenbui maakt al dat de deken nat is, en dat nog dagen gaat zijn. Ook met rollen in nat zand of op nat gras is de deken zo door en door nat, en dus koud. Als je toch staldekens wilt gebruiken: leg daar een ongevoerde regendeken overheen. Dat die vies is maakt niet uit, hij komt immers niet met je paard in contact. De staldekens daaronder kun je dan wassen zoals je gewend bent :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:37

Je kunt ook een staldeken en dan een ongevoerde regendeken doen. Die passen vaak ook wel gewoon in de was.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:40

Maar als je ze in de was hebt gedaan zijn ze toch niet meer waterdicht? Of zie ik dat verkeerd?

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:42

Dan moet je ze uiteraard terug behandelen om waterdicht te maken.
Kan je ook in de wasmachine doen.
Of mits spuitbus, maar werkt niet zo lang vind ik.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:45

Waterdichte dekens worden niet zomaar niet meer waterdicht. Je kan ze in zo'n geval wel nog wassen met waterafstotende shampoo of sprayen.

Maar de stof zelf is waterdicht normaal (wat wat anders is dan waterafstotend). En dan moet ie dunner worden door slijtage of beschadigingen voordat ie lek raakt. In de wasmachine worden ze dat wel erg snel.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:46

Ach wel nee joh. Ik heb mijn dekens nog nooit behandeld en gingen heel wat jaren mee. Lekkage nog nooit gehad en gingen de deur uit omdat ze op waren.

o ja, mijn dekens liet ik 1x per jaar wassen, echt niet dat ik mijn dekens in mijn eigen trommel doe.
Laatst bijgewerkt door PBA_ op 15-11-14 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:46

O, oké. Dat veranderd de zaak! Dan kan ik mijn outdoordekens ook gewoon thuis in de was doen, ideaal :D
Nooit geweten, ik ben ook geen dekenexpert :=
Bij paarden die ik voor andere rij regeld de eigenaar zoiets altijd :=
Ik heb nu het 1e jaar mijn pony onder de deken.
Madam is 24 en heeft altijd ondanks extra vitamientjes veel moeite met verharen.
En ook haar gebit begint te verslechteren.
Dus ik dacht dit jaar: laat ik haar toch maar inpakken.

Ik heb hier nu liggen:
- 200 grams outdoor (heeft ze al gesloopt, dus met scheur)
- outdoor fleece gevoerd
- 100 grams stal
- 200 grams stal

Ben ik nog iets vergeten om aan te schaffen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:00

Gewoon een ongevoerde outdoor om eroverheen te gooien :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:05

Mijn regen/outdoordekens breng ik wel weg om te laten wassen en opnieuw waterafstotend te maken.
Staldekens en onderdekens wil ik hier gewoon in de wasmachine duwen. We hebben toch een 'speciale' wasmachine waar dat in kan/mag, dus hoop dat dat past haha.

Zou inderdaad nog gewoon een regendeken erbij kopen, dan kun je die (op regenachtige dagen) gewoon over de staldeken gooien!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:06

Mijn outdoordekens gaan trouwens ook allemaal thuis in de machine. Dat doe ik nu al 10 jaar, en heb er nog nooit problemen mee gehad. Na het wassen behandel ik de dekens met een sponsje en waterdichtspul voor tenten, en na het drogen ook nog even licht de spuitbus erover. Echt top waterdicht, ook de oudere dekens.

Floxjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:05

PBA_ schreef:
Ach wel nee joh. Ik heb mijn dekens nog nooit behandeld en gingen heel wat jaren mee. Lekkage nog nooit gehad en gingen de deur uit omdat ze op waren.

o ja, mijn dekens liet ik 1x per jaar wassen, echt niet dat ik mijn dekens in mijn eigen trommel doe.

Hetzelfde hier..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:09

Ik heb een aantal 2e hands en 2 zijn echt niet meer waterdicht. De andere zijn wel waterdicht maar een hele dag regen trekken ze ook niet. Gelukkig heb ik reserve maar moet ik ze dus wel wisselen na regenbuien. Erg vervelend.

Ik ga zodra ik tijd heb ook dat waterdicht voor tenten spul halen :j