paard trainen in wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1311

paard trainen in wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 11:49

Hoi,

even een vraagje;
Mijn paard heeft al een best dikke wintervacht, en staat 24/7 buiten. De laatste tijd met trainen zweet hij wel erg veel. Moet ik hem nu scheren en een deken op doen, of niet?

Groeten Mirjam

FriesWytske

Re: paard trainen in wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:52

Nee, moet niet. Als je maar zorgt dat hij droog is, als hij weer naar buiten gaat.

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:55

Mijn pony staat ook 24/7 buiten (zonder deken) en ik train hem ook gewoon. na het rijden doe ik hem een zweetdeken op en geef ik hem een hooinet in de schuilstal.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:56

Hier hetzelfde.
Na de les gaat er een deken op tot ze opgedroogd is, gaat prima.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:04

Ik ben ook wel van het zo "natuurlijk " mogelijk houden maar ik kan echt niets met de wintervacht..mijn fjord maakt een hele dichte vacht aan en is dan binnen 15 min kleddernat en heeft geen energie meer over. Vervolgens kan ik een half uur uitstappen. Dat is opzich niet zo erg ware het niet dat de uitstapsessie langer duurt dan het werk ansich..dus ja ik scheer.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:18

Mijn pony staat ook altijd buiten maar echt lekker rijden gaat niet met haar wintervacht :n
De vacht is zo dik dat ik na 10 minuutjes draven al zou moeten gaan uitstappen, mijn pony
heeft ook veel minder looplust met haar dikke vacht. Ze is geschoren op haar benen en halve hoofd na,
en nu gaat het prima. Ze heeft een goede waterdichte deken met hals op en heeft het echt niet koud.
Met rijden rij ik wel met uitrijdeken :j

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:21

Opzich is een bezweet paard in de wei zetten niet zo erg. Zolang het maar niet warme damp is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:25

Als je na de training je paard een minuut of 10 goed uitstapt en daarna hooguit een kwartier met een fleece-/zweetdeken laat staan en deze daarna eraf haalt, kun je hem gewoon weer op het land zetten. Het warme vocht is dan weg (ook al zijn de haren zelf nog klam) en de huid is droog. Dat laatste is het belangrijkste. De paarden moeten nu gewoon even wennen aan de wintervacht en dat kan een weekje of twee duren (bij de een wat langer dan bij de ander). Zweten doen ze sowieso altijd, alleen het valt nu meer op omdat het door de langere vacht een langere afvoer heeft. ;)

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 21:37

okee, bedankt voor jullie reacties en tips! ga er zeker wat mee doen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:25

mijn paard heeft ook een dikke vacht.
In het zweet werken komt nu na 10 minuutjes al.... na het werk stap ik hem op adem en net zolang dat de warmte eraf is....
Op de huid is je paard al droog, het zweet is naar buiten getransporteerd en moet daar verdampen.Dat duurt even. Ik zet hem dangewoon zó op stal,Je paard wordt dan niet ziek.
Met zweetdwekenblijft hij veel langer nat..... de werking van de vacht belemmer je dan.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:01

Ik scheer ook liever niet en gebruik zo lang als mogelijk geen dekens. Mijn paard zweet niet zo snel en wordt niet heel intensief bereden. Uitstappen doen we nu gewoon wat langer en is hij echt bezweet dan ga ik nog een kwartiertje wandelen aan de hand zonder zadel. Verkouden is hij nog nooit geweest, ook al is hij nog wat kalmmig als hij terug in de paddock gaat. In de nacht staat hij binnen.

Ik ben wel nieuwsgierig of de "niet-scheerders" allemaal een koudbloed/robuust paard hebben zoals Fjord of Haflinger? Mijn paard is een KWPN'er en ik zie het eigenlijk zelden dat die een wintervacht mogen krijgen. Zijn er hier mensen die dat wel doen?
Hij heeft best al een behoorlijke vacht trouwens :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:05

Intensiteit van de training aanpassen of scheren en onder de dekens.

Niet te intensief trainen zodat het paard een beetje bezweet raakt kan geen kwaad. Goed uitstappen en weer terug de stal / wei in.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:06

Mijn paarden zweten al na stapwerk (trekpaarden)
Dus zelfs door het uitstappen blijven ze zweten en warm, als ik ze op stal zet met een zweetdeken krijgen ze net door die zweetdeken weer veel te warm, en gaan ze na zweten.
Duurt rustig 6 uur vooraleer ze droog zijn.
Als ik een winter heb waar ik les rij (savonds van 9 tot 10) scheer ik de hals eruit en gaan ze met een lichte deken naar buiten of scheer ik ze volledig.
Rustige winters zoals nu scheer ik niet, dat is voor nu en dan es 20 minuutjes in de weide te rijden overdag,of buitenritjes. Dan gooi ik ze gerust bezweet de weide in.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:07

Hier een niet-scheerder met een Haflinger met behoorlijke wintervacht. Ik train gewoon door, als het weer het toelaat (alleen een een goede buitenbak). Dit weer is redelijk uitzonderlijk qua temperatuur. Mijn hafje staat overdag buiten en 's nachts op stal. Ik vind het belangrijk dat zij zich behaaglijk voelt buiten. Dat ene uurtje per dag dat ze zich in het zweet werkt (en niet eens elke dag) weegt voor mij niet op tegen al dat gehannes met dekens.

Zodra paard niet meer zweet na het werken (maar nog wel nat is, d.w.z. d'r huid is droog en d'r vacht nat) zet ik haar gewoon op stal of buiten. Die nattigheid verdampt vanzelf.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:10

meestal deed ik een half uur trainen en daarna 30 tot 45 min uitstappen op buitenrit.
van welsh tot haflinger tot trekpaard het werkte prima en konden ongeschoren zo weer de wei in zonder deken.
(als ze door warm weer er zweette gingen ze de stal in met zweet deken en een plakje hooi, een warm nat paard droogt sneller dan een koud nat paard)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:49

Polderpaard schreef:
Ik scheer ook liever niet en gebruik zo lang als mogelijk geen dekens. Mijn paard zweet niet zo snel en wordt niet heel intensief bereden. Uitstappen doen we nu gewoon wat langer en is hij echt bezweet dan ga ik nog een kwartiertje wandelen aan de hand zonder zadel. Verkouden is hij nog nooit geweest, ook al is hij nog wat kalmmig als hij terug in de paddock gaat. In de nacht staat hij binnen.

Ik ben wel nieuwsgierig of de "niet-scheerders" allemaal een koudbloed/robuust paard hebben zoals Fjord of Haflinger? Mijn paard is een KWPN'er en ik zie het eigenlijk zelden dat die een wintervacht mogen krijgen. Zijn er hier mensen die dat wel doen?

Dat is echt onzin hoor :) een kwpner krijgt misschien minder lang haar dan een fjord maar ze worden echt niet allemaal geschoren. Wel krijgen ze vaak optijd een deken om, maar er zullen er ook wel zijn zonder deken. Ze zullen misschien wat meer in de sport lopen, waardoor het handiger is om te scheren, maar neem aan dat het verder niet iets is omdat het een kwpner is en zo hoort..

Ik scheer ook niet, tenzij de paarden rond maart heel veel jeuk krijgen (shetje scheer ik dan meestal) of als ze echt hard moeten werken sportstreep. Dat gaat dan om een volbloed, weshkruising, mini en mountain horse. Dus echt niet allemaal koudbloeden.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 00:36

_suus19_ schreef:
Polderpaard schreef:

Dat is echt onzin hoor :) een kwpner krijgt misschien minder lang haar dan een fjord maar ze worden echt niet allemaal geschoren. Wel krijgen ze vaak optijd een deken om, maar er zullen er ook wel zijn zonder deken. Ze zullen misschien wat meer in de sport lopen, waardoor het handiger is om te scheren, maar neem aan dat het verder niet iets is omdat het een kwpner is en zo hoort..

Ik scheer ook niet, tenzij de paarden rond maart heel veel jeuk krijgen (shetje scheer ik dan meestal) of als ze echt hard moeten werken sportstreep. Dat gaat dan om een volbloed, weshkruising, mini en mountain horse. Dus echt niet allemaal koudbloeden.

Wat vind je onzin dan? Ik vroeg me alleen af of er meer mensen zijn die niet-koud bloeden niet scheren en geen deken op doen. Ja dus, zo te lezen :D Bij ons op stal zie ik het gewoon niet gebeuren. Bijna alles staat al heel vroeg met deken op en wordt geschoren. Ik ben ook niet van plan te gaan scheren 'omdat het zo hoort'. Ik kijk maar naar mijn paard en beslis dan of het nodig is.

Nowemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:46

Hier ook paarden die nu ineens zomaar zweten. Na tien min rijden al behoorlijk nat.
Wij stappen ook wat langer uit.... Half uurtje zweetdeken op en dan weer de wei op.

bokker1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:54

Je hoeft niet te scheren. ik scheer Kentucky liever niet, gwn kort rijden en meteen zweetdeken op en aan de hand uitstappen

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:57

Ik doe na het rijden even een fleecedeken op, laat pony even opdrogen en dan zonder deken naar buiten. In het geval dat ik rijd als het donker is of net niet, gaat ze meestal meteen naar binnen (zonder deken).

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:24

Polderpaard schreef:

Mijn paard is een warmbloed mét wintervacht. En ja, het wordt inderdaad vreemd gevonden door velen dat ze niet geschoren wordt of onder een deken staat.
Dekens is hier niet te doen (en ik vind het ook niet nodig bij dit paard). Betreffende paard duikt het liefst meteen de modder in. En dat gewissel met dekens zie ik al helemaal niet zitten.

Wanneer je de training wat naar beneden bij kunt stellen qua intensiteit en extra lang de tijd neemt voor uitstappen kan die wintervacht bij veel paarden prima blijven. Heeft je paard er echt last van, dan kun je natuurlijk altijd nog scheren.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:33

Die van mij, kwpn-er, staat 24/7 buiten en staat zonder deken. Qua rijden pas ik niks aan en ook krijgt ze geen deken op na het rijden. Die droogt vanzelf wel weer op.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:38

Onze pony is op zijn hals, boeg en buik geschoren. En heeft een deken om, weliswaar zonder hals.
Hij wordt niet heel vaak of heel intensief gereden, maar wel zo vaak dat zijn vacht in de weg zat.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:39

Een zweetdeken werkt juist tegen. Een paard kan prima nat terug op de wei. :)

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:40

Hier ook een ongeschoren kwpn-er, zonder deken en met lange manen! Ik rijd gewoon wat rustiger in de wintermaanden, wat vaker tussendoor stappen en niet te erg in het zweet werken.

Zweetdeken heeft volgens mij niet veel zin: de haren van het paard doen nl hetzelfde: het vocht naar buiten transporteren. Dus goed uitstappen en op adem laten komen en dan is het niet erg als hij nog wat nat is.