Uitrijdeken bij geschoren noodzakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petravdmeerx

Uitrijdeken bij geschoren noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 16:27

Mijn paard wordt zondag geschoren.. Ik vroeg me af of een uitrijdeken noodzakelijk is?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:31

Nee niet noodzakelijk, hangt er vanaf of je 'm om te rijden zo van stal haalt, of uit de wei, of dat je die eerst in een stapmolen zet... is heel individueel.

Zonder uitrijdeken zul je in elk geval zeer ruim de tijd moeten nemen om los te stappen, tot de spieren wat warm en soepel zijn.

Anoniem

Re: Uitrijdeken bij geschoren noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:34

En de temperatuur is ook wel van belang :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:35

Ik zou me er wel eentje aanschaffen. Ik rij altijd in de buitenbak en als het dan beetje regent of te koud is dan rij ik met een uitrij/nierdeken

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:35

en een uit rijdeken bij een niet geschoren paard dan? ik weet eigenlijk het idee er achter van niet echt kan iemand mij dat uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:43

loesje4600 schreef:
en een uit rijdeken bij een niet geschoren paard dan? ik weet eigenlijk het idee er achter van niet echt kan iemand mij dat uitleggen?

Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik gebruik in ieder geval geen uitrijdeken als mijn paard niet is geschoren.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:52

Ik gebruik alleen een uitrijdeken bij een ongeschoren paard als het rond het vriespunt is of regent.

Voor m'n geschoren paard gebruik ik alleen een uitrijdeken als ik buiten rij als ik binnen rij stap ik in met zweetdeken

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:55

[***] schreef:
loesje4600 schreef:

Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik gebruik in ieder geval geen uitrijdeken als mijn paard niet is geschoren.

Ik gebruik bij ongeschoren paard wel uitrijdeken. Maar alleen even kort instappen. Zodra ik actief ga stappen doe ik de deken af en zodra ik hem op zijn eigen tempo laat uitstappen weer op, na het actief uitstappen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:58

Ik gebruik alleen een uitrijdeken op een geschoren paard en alleen als het ècht heel koud is. :brr:

Ik heb hem niet voor niets geschoren, dus doe er dan ook geen 'nepvacht' op.
Paard krijgt het snel genoeg warm door het werken.

Een niet geschoren paard doe ik nooit een deken op die heeft z'n vacht wel.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:08

Ik reed bijna altijd met deken nadat mijn paard geschoren was, met inrijden en uitstappen en als ik in de binnenbak reed, had ik een gewone fleece erop liggen en thuis, buitenbak rijd ik standaard met fleece of waterdichte uitrijddeken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:01

Rug en achterhand worden bij afkoelen snel stijf en dat is bij een geschoren paard al rap het geval bij stukje stappen of even overleggen met instructrice, etc. Voor mij zou het ongeschoren laten van rug en achterhand echt de voorkeur hebben, zweten doen ze daar weinig en dat is de hoofdreden om te scheren meestal.
Afbeelding
Modelletje 5 dus bv in dit geval.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:04

Gisteren paard voor 2e x geschoren.
Ik moet over de weg naar vereniging, dus onafhankelijk van vacht gaat er reflectie deken op, met uitrijdeken er eventueel onder.
Gisteren ook, dan in de bak alles eraf en verder in stappen (heb dan al 10 min gestapt)
Uitstappen in bak zonder, weer de weg op alles erop.
Maar gisteren was het ook nog warm weer voor november.

Als het echt koud is, draaf / galoppeer ik zelfs wel eens in eerste instantie nog met uitrijdeken erop bij een geschoren paard.

Kortom, ligt aan de buiten temperatuur.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:46

Afgelopen week voor de tweede keer geschoren, gisteren met in en uit stappen een fleece uitrijdeken gebruikt. Het was nog maar 5 graden en mistig, best koud dus. Als het regent gebruik ik een waterdichte.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:48

Ik reed met mijn geschoren paard met koud weer los met de uitrijdeken en stapte er weer mee uit, bij buitenritjes hield ik 'm op.
En met rustige menritjes ook.

Ongeschoren alleen uitrijdeken op met heel koud of nat weer en inderdaad reflectiedeken bij in het donker over de weg gaan.