Halsdekens verpesten de manen, sleezy?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arielle_

Halsdekens verpesten de manen, sleezy?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 12:22

Aangezien mijn paarden geschoren buiten staan in de winter, heb ik een paar jaar geleden rhino dekens gekocht met een afneembare hals, gladde binnenkant tegen het uitvallen van de manen, maar ze vallen er als bosjes uit.
Nu kreeg ik (via bokt) een idee over een sleezy onder je halsdekens te doen, om uitvallen van de manen te voorkomen.
Nu weet ik dat de sleezy perfect helpt bij paarden die deze bijv. maar 1 nacht om hebben, maar zal het ook goed werken als paarden deze bijna altijd omhebben?
En wie heeft er tips qua waar je ze het best kunt kopen, en hoe werkt het met maten? (heb 1 paard van 1.62m en een van 1.66m)

Alvast bedankt! :)

Glitch

Re: Halsdekens verpesten de manen, sleezy?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:41

Ik vroeg me ook even af of dit niet dé oplossing zou zijn. Maar ik ben helaas bang van niet. Het uitvallen van de manen komt namelijk niet door het schuren van het halsstuk, maar door verstikking van de manen. Er komt zo goed als geen daglicht en zuurstof meer bij. En met zo'n sleezy wordt dat er natuurlijk niet beter op.

Had graag gehad dat dit de oplossing was, maar ben er bang voor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:43

Van 1 nacht vielen bij mijn haflinger de manen al uit := die had overigens maat L (1,54 was ze)
Manen verstikken vaak in een deken als het het paard het net te warm heeft. Dus misschien is dat het?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:33

Ik denk inderdaad dat het meer het verstikken dan het schuren is.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik af en toe (binnen of met goed weer) de hals een aantal uren aflaten en kijken of het dan beter gaat.

Ik deed de hals altijd 's nachts af en heb nooit ergens last van gehad (rambo en dominick)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:35

Bij halve hals dekens heb ik dit niet. Als ze haar hoofd wat naar beneden doet kan wr zuurstof bij. Vind het fijn dat niet alles ingepakt zit maar evengoed wel een deel van de hals.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:52

Ik lees even mee.
Heb een IJslander merrie met een enorme bos manen. Ze staat 24/7 buiten, wel met een uitloopstal. Zat er om die reden aan te denken om een halsdeken aan te schaffen, maar als ik dit zo lees kan ik dat beter niet doen. Andere jaren ging het ook goed zonder halsdeken, maar dacht haar op deze manier extra te kunnen beschermen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:00

Glitch schreef:
Ik vroeg me ook even af of dit niet dé oplossing zou zijn. Maar ik ben helaas bang van niet. Het uitvallen van de manen komt namelijk niet door het schuren van het halsstuk, maar door verstikking van de manen. Er komt zo goed als geen daglicht en zuurstof meer bij. En met zo'n sleezy wordt dat er natuurlijk niet beter op.

Had graag gehad dat dit de oplossing was, maar ben er bang voor..

Dit klopt. Het is niet het schuren wat in jouw geval het probleem is maar verstikking. Het beste kan je regelmatig de hals van je deken af halen.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:05

Ik volg even

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:13

Ik heb met de horseware dekens nergens last van. Eerder met hh dekens gebruikte ik idd een sleezy. Maar de laatste jaren nooit meer nodig gehad
in de horseware zit er beschermende satijnlaag die bj mijn paard zijn manen weinig schade brengt.